کد خبر: ۱۴۴۷۶
حکیم مهر - حسین متقی‌طلب گزارشی از طرح جامع ساماندهی هدفمند بهره‌برداران کوچک روستایی در گیلان را ارائه کرد.
وی، اظهار کرد: برنامه‌ریزی دقیق و منسجم یکی از اصول تحول و توسعه هر کشور است که باید طبق استعدادها و توانمندی‌های بالقوه و بالفعل آن کشور تدوین شود.
به گزارش فارس  - عضو نظام‌ دامپزشکی گیلان، با بیان اینکه شرکت توسعه اصلاح‌نژاد دام گیلان مجری طرح «جامع ساماندهی هدفمند بهره‌برداران کوچک روستایی گیلان» شده است، افزود: با توجه به اینکه حدود 65 تا 70 درصد از محصولات دامی کشور در واحدهای دامداری کوچک روستایی تولید می‌شود، بهینه‌سازی ساختار این واحدها به منظور بهبود کمی و کیفی محصولات دامی ضروری است.
وی با تأکید بر لزوم تدوین برنامه‌ای جامع در راستای ساماندهی دامداری‌های روستایی به عنوان عوامل مهم در توسعه روستاها، خاطرنشان کرد: اجرای این طرح در راستای ایجاد امنیت شغلی برای بهره‌برداران روستایی ضرورت دارد.
متقی‌طلب، تولید شیر و گوشت ‌زیر نظر کارشناسان متخصص دامپروری و دامپزشکی را موجب کاهش تلفات دامی و حفظ جمعیت دامی و کاهش هزینه‌های تغذیه‌ای دام دانست.
وی، بهبود مدیریت گله، ‌مدیریت مکانیزه واحدهای کوچک روستایی و افزایش میزان تولید گوشت و شیر را از عوامل دیگر توسعه روستایی ذکر کرد و یادآور شد: فرآورده‌های دامی رکن اساسی تغذیه انسان را تشکیل می‌دهند بنابراین تولید شیر و گوشت فراوان و ارزان در بازار و مصرف آن توسط مردم‌ تضمین کننده سلامت جامعه است.
رئیس انجمن صنفی دامداران گیلان،‌ تصریح کرد: شرکت توسعه اصلاح‌نژاد دام گیلان با بهره‌گیری از تجارب سال‌های گذشته در امر آموزش‌های مهارتی بهره‌برداران و تولیدات دامی استان و مدیریت اجرایی واحدهای دامپروری با استفاده از امکانات ویژه، مجری طرح مذکور برای رسیدن به اهداف مورد نظر در گیلان است.
وی تدوین راهبردهای تولیدی مناسب با ظرفیت روستاها، احراز صلاحیت و گزینش، بهره‌برداران زیرپوشش طرح، خرید تضمینی محصولات آماده فروش بهره‌بردار کوچک روستایی را از جمله اهداف طرح مذکور برشمرد.
متقی‌طلب، عقد قرارداد با کارشناسان، دامپزشکان و ماموران تلقیح مصنوعی تأیید شده بومی منطقه با نظارت مراجع ذی‌صلاح، فروش تضمینی و بدون واسطه مواد اولیه و اقلام مورد نیاز بهره‌برداران کوچک روستایی در طول دوره پرورشی و ثبت مشخصات و صدور شناسنامه الکترونیکی انحصاری هر رأس دام برای رهگیری را از اهداف طرح مذکور ذکر کرد.
وی، بهداشتی کردن جایگاه، کمک به بهره‌برداری از منابع طبیعی، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر، ‌پیشرو در تولید محصولات ارگانیک در کشور‌ و ... را از دیگر اهداف طرح مذکور عنوان کرد.
این مسئول یادآور شد: طرح «جامع ساماندهی هدفمند بهره‌برداران کوچک روستایی گیلان» با حمایت مدیریت جهاد کشاورزی رشت مورد پیگیری قرار گرفته است.
نظر شما
ادامه