کد خبر: ۱۴۴۸۷

حکیم مهر - رییس سازمان غذا و دارو از برگزاری همایش روز جهانی غذا در یکشنبه21مهر خبر داد.
به گزارش حکیم مهر به نقل از واحد مرکزی خبر؛ دکتر رسول دیناروند در نشست خبری روز جهانی غذا در جمع خبرنگاران با اشاره به نقش نظارتی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: علاوه بر سازمان غذا و دارو، سازمان استاندارد، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی بر غذای جامعه نقش نظارتی دارند.
وی با بیان این که در حوزه تولید برخی محصولات کشاورزی مشکلات جدی داریم افزود: میزان سموم موجود در برخی محصولات کشاورزی بیش از حد مجاز است و میانگین آن را باید وزارت جهاد کشاورزی تعیین کند؛ همچنین از این وزارتخانه خواسته ایم بر تولید این محصولات نظارت کافی داشته باشد.
رییس سازمان غذا و دارو با بیان این که نمی توانیم آزمایشگاه های کنترل را به میادین عرضه میوه و تره بار ببریم، اضافه کرد: شرایط تولید در بسیاری از کالاهای خام باید کنترل شود.
دکتر دیناروند گفت: متاسفانه هنوز استفاده از فاضلاب برای آبیاری در برخی مزارع کشت سبزی و صیفی به طور کامل از بین نرفته است.
وی در بخش دیگری افزود: در غذاهایی که برای فرآوری آنها پروانه بهداشتی صادر می شود دغدغه ها کمتر است، اما قاچاق، واردات بازارچه های مرزی و ته لنجی از جمله مواردی است که نظارتی بر آنها نیست.
رییس سازمان غذا و دارو اضافه کرد:11هزار و200 کارخانه و واحد تولیدی برای تولید مواد غذایی مجوز فعالیت و45 هزار محصول غذایی تحت نظارت وزارت بهداشت پروانه تولید دارد.
دکتر دیناروند با انتقاد از برچسب های نظارتی متعدد گفت: باید موازی کاری ها را از بین برد؛ به طور مثال برچسب های نظارتی وزارتخانه ها و سازمان های مختلف را با همکاری فعالیت های دستگاه های مربوط می توان به حداقل رساند.
وی با بیان این که دسترسی نداشتن به غذای کافی زیر سه تا چهار درصد در کشور است؛ افزود: مشکل اصلی ما دریافت غذای مازاد یا پرخوری است که بیش از ده برابر مشکل کمبود غذاست.
رییس سازمان غذا و دارو با بیان این که میانگین مصرف نمک و شکر ایرانیان را دو برابر میانگین جهانی اعلام و اضافه کرد: بیماری های قلبی عروقی و دیابت در کشور ما همچون بسیاری از کشورهای صنعتی بر اثر تغییر در شیوه زندگی شیوع بیشتری پیدا کرده است.
دکتر دیناروند در پاسخ به پرسشی درباره تبلیغ برخی کالاها در صدا و سیما گفت: سازمان صداوسیما ضوابط خود را دارد و فقط کالاهای دارای مجوز تولید را که قانون تبلیغ آن را ممنوع کرده است مانند سیگار و دارو ‌را از تبلیغات خود خارج می کند.
وی در عین حال افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توصیه می کند سازمان صدا وسیما نقش موثرتری در اصلاح شیوه زندگی و تغذیه مردم داشته باشد.
رییس سازمان غذا و دارو اضافه کرد: سامانه دریافت شکایات در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی متمرکز نیست اما بیشترین شکایات سال گذشته و شش ماهه اول سال92در بخش دارو و درمان و نه از بخش شکایات ایمنی غذا بوده است.
رییس سازمان غذا و دارو شایعه وجود سرب در مرغ های مصرفی سبد خانوار کشور از جمله تهران را رد کرد و گفت: گرچه سازمان دامپزشکی مسئول رسیدگی در این خصوص بوده است اما با بررسی نمونه های متعدد اعلام می کنم چنین آلودگی وجود ندارد و موارد در حد مجاز و استاندارد بوده است.
به گزارش حکیم مهر دیناروند در این نشست به اعلام صفایی مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران واکنش نشان داد و گفت فردی که مسوولیت مستقیمی هم در این باره نداشته اعلام کرده که مرغ های تهران بیش از ۷۰ درصد به سرب آلوده هستند.

این اظهارات در حالی منتشر شده که مشخص نیست اگر مسوول رسیدگی سازمان دامپزشکی است چرا وزارت بهداشت در اقدامی موازی به این حوزه ورود کرده است؟

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه