کد خبر: ۱۴۴۸۹

حکیم مهر - نماینده سازمان استاندارد جهانی حلال در ایران گفت: زنجیره و نظام غذایی در جهان در حال حاضر با مشکلات زیادی مواجه است که برای رفع آنها نیازمند تغییر هستیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، غلامحسین فخاری با اشاره به اینکه در حال حاضر تامین غذا یکی از معضلات بزرگ جهانی است، اظهار کرد: در حالی که میزان زیادی غذا در کشورهای پیشرفته دور ریخته می‌شود سازمان ملل در حال آموزش به گرسنگان برای درست کردن غذا از حشرات در راستای رفع گرسنگی است که این موضوع با استانداردهای سازمان بین‌المللی حلال مغایرت دارد.

وی تصریح کرد: به بیان دیگر استانداردهای غذای حلال نه تنها برای تولید غذا بلکه برای مصرف آن نیز تدوین شده است چراکه بر اساس آموزه‌های اسلام رعایت نکردن این استانداردها برای مسلمانان نوعی حرام محسوب می‌شود.

نماینده سازمان استاندارد جهانی حلال در ایران خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم بر اساس استانداردهای حلال حرکت کنیم نوعی انقلاب در صنعت غذایی دنیا به وجود می‌آید که در آن اثری از گرسنگی پنهان و گرسنگی آشکار در دنیا نخواهد بود.

فخاری با بیان اینکه استانداردهای موجود در دین اسلام برای تغذیه به گونه‌ای است که تمام نیازهای غذایی انسان را پاسخگو است، اذعان کرد: در واقع تولید غذاها و محصولات کشاورزی ارگانیک یکی از شاخصه‌هایی است که در این استاندارد مد نظر قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: وجود هر ماده اضافی در تولید غذا که با استفاده از آن منجر به افزایش احتمال آسیب به بدن انسان شود باید از غذای مورد نظر حذف شود.

نماینده سازمان استاندارد جهانی حلال در ایران ادامه داد: تولید غذای ارگانیک که در آن از سموم استفاده نشده باشد به نوعی در دستور کار تمام کشورها قرار گرفته تا آنجا که برخی از کشورها فقط محصولات ارگانیک را وارد می‌کنند ولی هنوز این موضوع به طور کامل فراگیر نشده است که امید می‌رود این مقوله در آینده نزدیک بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

فخاری ادامه داد: دولت‌ها برای از بین رفتن مشکلاتی که هم‌اکنون در بحث غذا وجود دارد باید به استانداردهایی توجه کنند که به هنجار در تولید و مصرف مواد غذایی تبدیل شود.

دومین همایش روز جهانی غذا به همت پژوهشکده علوم و صنایع غذایی 22 مهرماه جاری در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

 

نظر شما
ادامه