کد خبر: ۱۴۵۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
حکیم مهر - نظارت مجلس بر چگونگی اجرای قوانین تصویب‌شده و ظرفیت‌های قانونی ایجادشده در تشکل‌های شبه‌دولتی حوزه جهاد کشاورزی افزایش خواهد یافت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اعلام این مطلب گفت: نظارت دقیق‌تر مجلس بر تشکل‌های شبه‌دولتی فعال در حوزه کشاورزی پس از تصویب قانون افزایش بهره‌وری و ظرفیت‌های قانونی ایجادشده شدت بیشتری خواهد یافت.

حبیب برومند افزود: پس از تصویب قانون افزایش بهره‌وری برای برخی تشکل‌ها نظیر سازمان نظام مهندسی کشاورزی و نظام دامپزشکی، ظرفیت‌های قانونی نوینی تعریف شد که می‌توانست تشکل‌های مذکور را قدرتمند و در راستای تقویت تشکل‌ها برای اجرای اصل 44 قانون اساسی قلمداد کند.

وی خاطرنشان کرد: با وجود گذشت دو سال و نیم از تصویب این قانون، تشکل‌های مذکور نه‌تنها از ظرفیت‌های به‌وجودآمده بهره‌برداری مناسبی نکردند، بلکه نسبت به افزایش جایگاه خود در حوزه نیز اقدام مثبتی به‌وجود نیامد که این به معنای انزوای تشکل‌های کشاورزی به‌صورت داوطلبانه است.

نماینده مردم پارس‌آباد و بیله‌سوار در ملجس شورای اسلامی ادامه داد: بخش خصوصی به‌ویژه تشکل‌های کشاورزی معتقدند هیچ‌گاه قانون‌گذار و تصمیم‌سازان از آنان برای تصمیمات بزرگ خود کمک نمی‌گیرند و پشت درهای بسته می‌مانند، اما قانون افزایش بهره‌وری برای نخستین‌بار به تشکل‌ها به گونه دیگری نگاه کرد و با تعریف ظرفیت‌های ویژه تلاش کرد قدرت بخش مردمی را افزایش داده و با توانمندسازی تشکل‌ها و NGOها گامی در جهت اجرای اصل 44 بردارد.

برومند تصریح کرد: جای تعجب است که این تشکل‌ها نتوانستند استفاده درستی از این قانون داشته باشند و به‌جز روزهای نخستین ابلاغ این قانون، نشاط دیگری در این تشکل‌ها دیده نشده است.

وی با اشاره به ابزارهای در اختیار کمیسیون کشاورزی یادآور شد: کمیسیون، پس از تصویب قانون با ابزارهایی نظیر پرسش و پاسخ و همچنین تحقیق و تفحص بر چگونگی اجرای قوانین تصویب‌شده نظارت خواهد کرد و سازمان نظام مهندسی و نظام دامپزشکی نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

برومند در پاسخ به این پرسش که چرا این دو تشکل نتوانستند در قد و قامت ظرفیت‌های ایجادشده اداره امور را به عهده بگیرند، تأکید کرد: هرچند برخی از کارشناسان انتصاب مدیران دولتی را در این تشکل‌ها مقدمه فعالیت بازنشستگان وزارت جهاد کشاورزی می‌دانند، اما مجلس معتقد است این گزینه به‌تنهایی دلیلی برای ناکارآمدی تشکل‌های مذکور نیست.

وی اظهار داشت: حتی اگر سازمان نظام مهندسی و نظام دامپزشکی تبدیل به حیاط خلوت بازنشستگان دولتی شده باشند، باید گفت هوشمندی و به‌کارگیری از تجارب خود برای جهش تشکل‌ها اقدام می‌کردند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
0
0
.........تمام تلاشتان را برای متوقف ماندن و سنگ اندازی ........
نظر شما
ادامه