کد خبر: ۱۴۵۹۶

حکیم مهر - معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور افزود: سه مولفه اصلی نهاده‌ها ( تامین، بهاء و نوسان قیمت) در سال گذشته چالش‌ جدی برای تولید‌کنندگان ایجاد کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، دکتر محسن مشکوة، در مراسم روز جهانی غذا، گفت: در دهه‌های اخیر تغییرات مهمی در جهان رخ داده است و چالش‌های موجود در مقوله امنیت غذایی جدی‌تر و نگران کننده‌تر شده است. تغییرات اقلیمی جهان، گرم شدن آب و هوا، گرم شدن کره زمین، بروز خشکسالی ها، سیلاب‌ها و بسیاری از بلایای طبیعی دیگر بیشترین آثار منفی را در تولید محصولات کشاورزی و موادغذایی به بار آورده است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور افزود: بشر با چالش‌های متعددی روبروست که راه‌حل‌های جهانی را طلب می‌کند. یکی از این چالش‌ها، گسترش بیماری‌های نوپدید و بازپدید در سطوح تماس میان انسان ـ حیوان و اکوسیستم(زیست بوم) محل زندگی انهاست.

وی ادامه داد: بر این اساس  در سال 2008 نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد، سازمان بهداشت جهانی، سازمان جهانی بهداشت دام، صندوق بین‌المللی کودکان ملل متحد به همراه بانک جهانی و هماهنگ کننده جهانی آنفلوانزا سند راهبردی مشارکت در راه «جهان واحد ـ بهداشت واحد» را منتشر کردند.

به گفته مشکوة، ‌فائو هشدار می‌دهد احتمال بروز دوباره بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در فصل پائیز وجود دارد و کشورهای آلوده و همسایگان آنها باید مراقبت جدی کنند، همچنین در پی بروز موارد متعدد ابتلای انسانی به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در چنین ناشی از تحت تیپ ‌H7N9 در سال 2013 و اعلام نگرانی‌های بهداشتی میگو و خوراک دام، طیور و ابزیان توسط سازمان دامپزشکی کشور در دست اجراست. 

*طرح پایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

مشکوة گفت: در این طرح براساس دستورالعمل  تعداد 8804 نمونه از سطح مراکز تولیدی برداشت شده و با انجام 38 هزار و 525 آزمون غربالگری و تائیدی در آزمایشگاه‌های مرجع تخصصی کنترل بهداشتی مواد غذایی تهران، مشهد، قزوین و ارومیهف میزان آلاینده‌ها اندازه‌گیری و با حداکثر مجاز MRL  مقایسه خواهد شد.

*نهاده‌ها مهمترین چالش جدی تولید

وی گفت: سه مولفه اصلی نهاده‌ها( تامین ـ بهاء ـ نوسانات قیمت‌ها) در سال گذشته چالش‌های جدی را برای تولید‌کنندگان مانند افزایش هزینه و ابهام بیشتر در فضای کسب و کار در پی داشته است. افزایش قیمت‌ها تهدید جدی برای امنیت غذایی و در این میان طبقات کم در آمد جامعه، آسیب‌پذیری بیشتری خواهند داشت و می‌تواند ضمن داشتن اثرات منفی اجتماعی و اقتصادی بر تحقق پیش‌بینی سرانه 33 گرم پروتئین حیوانی در روز، در پایان برنامه پنجم توسعه تاثیرگذار باشد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور افزود: ثبات بازار مواد غذایی، بستگی به توسعه پایدار در بخش کشاورزی از طریق افزایش سرمایه‌گذاری‌ها، توسعه امور زیربنایی، توسعه خدمات ترویجی، آموزشی و اطلاع‌رسانی، توسعه تحقیقات، توسعه بیمه و خدمات حمایتی، استفاده از فناوری‌های نوین، افزایش راندمان تولید و افزایش بهره‌وری دارد.

همایش به مناسبت روز جهانی غذا با حضور نماینده مقیم سازمان خواروبار جهانی در ایران، نماینده سازمان ملل در ایران، و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در سالن نعمتی جم ساختمان مرکزی این وزارتخانه برگزار شد.

 

نظر شما
ادامه