کد خبر: ۱۴۵۹۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
حکیم مهر - رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس،با تأکید بر اینکه در تمام کشورهای دنیا تاریخ تولید مهم است نه تاریخ مصرف، گفت: با توجه به اینکه وظایف سازمان های دولتی طبق قانون مشخص شده اما متأسفانه این سازمان ها علی رغم اینکه خود را متولی امر و مسئول سلامت جامعه می‌دانند نظارت دقیقی درخصوص واردات محصولات دست کاری شده ژنتیکی و از تاریخ مصرف گذشته به کشوراعمال نکرده اند.
به گزارش حکیم مهر، عباس رجایی درگفت و گو با خبرگزاری ارگان مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)، درپاسخ به این مطلب که متأسفانه تاکنون نظارت برکیفیت و استاندارد موادغذایی بسیار ضعیف بوده است به طوری که تا به امروزعلاوه برتأیید شدن آلودگی برنج های وارداتی متأسفانه برای نگهداری و کاهش فلورمیکروبی شیرخام در دامداری ها و کارخانه های لبنی از آب ژاول(وایتکس) استفاده می شود وهمچنین مشاهده شده که میوه و سبزی ها در جهت کشت و تولید با آب فاضلاب آبیاری می شوند که به طورحتم این عوامل برای سلامتی افراد جامعه بسیارخطرناک است و باعث ایجاد انواعی از بیماری های ویروسی و سرطان ها درانسان می شود، گفت: متأسفانه یکی از مشکلاتی که تا به امروزگریبان گیر نظارت براستاندارد مواد غذایی است تعدد دستگاهای نظارت و استانداردسازی مواد غذایی است.
 
متولی اصلی استاندارد و امنیت غذایی کشورچه سازمانی است؟
 
این نماینده مردم در مجلس نهم، با انتقاد ازاینکه متأسفانه تا به امروز متولی اصلی در خصوص  استاندارد و امنیت غذایی کشور وجود ندارد،اظهارداشت: دربخش هایی از موضوع استاندارد سازی مواد غذایی سازمان غذا و دارو خود را متولی می داند و این حق خود می داند که باید درخصوص استاندارد سازی مواد غذایی اظهارنظرکند.
 
رجایی، با بیان اینکه دربرخی موارد از جمله واردات مواد غذایی چون برنج و گوشت از مرزها دانشگاه های علوم پزشکی  خود را مدعی اظهار نظر در این امور می دانند، افزود: دربخش هایی از موضوع استاندارد سازی مواد غذایی سازمان استاندارد خود را متولی اصلی می داند و بر این باوراست که سایر سازمان ها و وزارتخانه ها نباید نقشی در واردات از مرزها و همچنین سالم و استاندارد سازی مواد غذایی داشته باشند.
 
 وی، با اشاره به اینکه  نظارت در برخی از بخش ها از جمله سالم سازی و بهداشت مواد غذایی را سازمان دامپزشکی کشورنیزدنبال می کند، ادامه داد: دربخش هایی از موضوع استاندارد و سالم سازی مواد غذایی سازمان کشت نباتات مدعی اظهار نظراست که تمام این عوامل نشان دهنده ی این است که متأسفانه درحال حاضر یک شرایط بسیار پیچیده وآشفته درحوزه استاندارد سازی مواد غذایی وجود دارد وهمین امر باعث شده که معمولا به عملکرد کشوردرموضوع  استاندارد مواد غذایی به ویژه درتولید داخل و واردات با نگرانی هایی مواجه شویم.
 
سازمان‌های مسئول درامراستاندارد مواد غذایی  تاکنون فقط شعارداده اند
 
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب درمجلس شورای اسلامی، با انتقاد ازاینکه متأسفانه تاکنون سازمان های مسئول درامراستاندارد سازی محصولات غذایی فقط شعارداده اند، تصریح کرد: با توجه به اینکه  درراستای قانون وظایف هریک از سازمان‌های دولتی  مشخص شده است اما متأسفانه  تا به امروز این سازمان ها علی رغم این که خود را متولی امر و مسئول سلامت جامعه می دانند نظارت دقیق و مدونی درخصوص واردات محصولاتتراریخته یا دست کاری شده ژنتیکی به کشوراعمال نکرده اند.
 
نظارت فقط مختص به مارک استاندارد نباشد
 
 این نماینده مردم در مجلس نهم، درخصوص واقعی شدن نظارت ها و استانداردها به صورت دقیق از سوی سازمان ها، گفت:با توجه به اینکه  تا به امروزهیچ یک از سازمان ها و دستگاه ها دراجرای وظایف خود عملکرد مؤثر و جدی نداشته اند به همین جهت نباید دراین شرایط خاص و بحرانی فقط به یک مارک استاندارد اکتفا کنیم به طوری که باید به صورت غیر محسوس و اتفاقی همه نظارت های لازم انجام شود.
 
رجایی، تصریح کرد: متأسفانه درحال حاضر  خانواده ها اطمینان لازمی ازجهت بهداشت، سلامت واستاندارد ازخرید محصولات غذایی دربازارندارند که این امربسیارنامطلوب و ازنظرامنیت غذایی افراد جامعه حائزامنیت می باشد.
 
آبمیوه های تقلبی در بازار/آب معدنی غنی شده با فلئور
 
وی، با بیان اینکه درخصوص تولید محصولات غذایی بهداشت و سلامت در نظر گرفته نمی شود، اظهارداشت: متأسفانه درحال حاضر آنچه که بر روی لیبل بسته بندی محصولات غذایی مشاهده می شود با ساختار درونی و مواد اولیه آن بسیار متفاوت است به عنوان مثال در تولید آبمیوه  بر روی لیبل بسته بندی این محصول نوشته شده 100 درصد طبیعی درصورتی که در تولید این محصول فقط از اسانس و انواعی از مواد شیمیایی استفاده شده ویا در خصوص بطری های آب معدنی درجهت افزایش ماندگاری این محصول از فلئوراستفاده شده است که این عوامل برای سلامتی انسان بسیارخطرناک هستند.
 
فقط یک سازمان متولی اصلی نظارت برکیفیت و استاندارد موادغذایی باشد
 
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب درمجلس شورای اسلامی،با تأکید براینکه کشورباید دراین حوزه یک سیاست گذاری جدی و مؤثری برای نظارت درنظرگیرد،اظهارداشت: به طورحتم تنها یک مجموعه باید متولی اصلی نظارت برکیفیت و استاندارد موادغذایی باشد و این مجموعه علاوه بر اینکه سیاست های دقیق نظارتی را دنبال کند باید پاسخگو امنیت غذایی کشور و جامعه هم باشد.
 
خام فروشی چالش جدی امروز تولید  کشور/حذف افزودنی ها درسایر کشورها
 
این نماینده مردم درمجلس نهم، با تأکید براینکه نباید سلامتی افراد جامعه گریبان گیر تعدد سازمان ها و دستگاه ها متولی شود، گفت: متأسفانه از چالش‌های جدی امروز تولید کشوردرحوزه مواد غذایی خام فروشی و فرآوری مواد غذایی است به طوری که تمام کشورهای دنیا درحذف افزودنی و مواد عطرو طعم زا با ماندگاری زیاد درفرآوری و تولید مواد غذایی که سلامتی انسان را به مخاطره می اندازند اهتمام جدی دارند.
 
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، گفت:با تأکید بر اینکه  در تمام کشورهای دنیا تاریخ تولید مهم است نه تاریخ انتهای مصرف، گفت: متأسفانه اکنون در تولید داخلی کشورفقط افزایش مدت زمان ماندگاری حائزاهمیت است به طوری که دربحث واردات به منظور ارزان قیمت تر بودن برخی محصولات درحال حاضربدون هیچ گونه نظارتی محصولات غذایی  به صورت بسته بندی وارد کشورمی شوند که درانتهای تاریخ مصرف خود به سرمی برند که این مهم برای سلامتی افراد جامعه بسیار خطرناک است به همین جهت سازمان استاندارد کشوربا کمک و حمایت سایر سازمان ها باید نظارت خود را دراین خصوص بیشتر کند.
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همكار
|
-
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
0
0
درست گفته اند حقيقتا يك دستگاه بايد مسئول سلامت غذا باشد و آنهم بدون تعصب حرفه اي بايد گفت همان سازمان غذا و داروي وزارت بهداشت است ترا بخدا بخاطر تعصبات حرفه اي مردم را ناديده نگيريد .
ناشناس
|
-
|
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
0
0
سلام
آقاي نماينده محترم
وقتي .........،فاجعه سنگين تري در راه است
يادتان هست با تلاش رييس ..... سابق .....چه قوانيني به صحن مجلس برديديدوباتصويب برخي از آنهاچه فاجعه اي درنظارت بر فرآورده هاي خام دامي انجام شد- بقايي
دکتر پارسا _ دامپزشک
|
-
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
0
0
با سلام و احترام

بنظر بنده حوزه نظارت بهداشتی بر پرورش ،تولید ،استحصال ،حمل و نقل و،نگهداری و عرضه انواع فراورده های خام دامی آنقدر مهم است که بدلایل متعدد من جمله تامین سلامت دام ،طیور ، آبزیان وزنبور عسل و غیره و یکپارچه بودن و تفکیک ناپذیری هر یک از مراحل مذکور از مزرعه تا مراکز عرضه و وجود بیش از 800 نوع بیماری مشترک بین انسان و دام و حفظ بهداشت عمومی نیاز مند یک سازمان تخصصی با برد نظارتی قوی می باشد که می بایست نمایندگان محترم در پویایی ،تقویت ،و تصویب قوانین مکمل و پشتیبان در بخش نظارتی سازمان د امپزشکی تلاش بیشتری نمایند . گوشت و فراورده های دامی مثل برنج نیست که بتوان به راحتی و بدون در نظر گرفتن جوانب کار اقدام کرد . رئیس محترم کمسیون کشاورزی عنایت فرمایند طی تصویب قوانین در بخش دامپزشکی و خصوصی سازی ،نظارت بهداشتی را نمیتوان به شرکت های ممیزی بخش خصوصی سپرد بلکه می بایست در بخش دولتی بماند .الزام دولت به کوچک سازی سازمان دامپزشکی می بایست در بخش نظارت بهداشتی با دقت و تیز بینی همچنان در بخش دولتی و حاکمیتی باشد که این امر صرفا با جذب نیرو وی انسانی امکان پذیر است . دوستان محترم یک نگاهی به تعداد نیروهای دولتی سازمان دامپشکی بفرمایند که این سازمان با کمبود نیرو در تمام عرصه ها هنر می کند . بر اساس قانون بهره وری بخش کشاورزی که توسط کمسیون محترم کشاورزی مجلس به تصویب رسید متاسفانه بسیاری از امور بهداشتی علی رغم نظرات نخبگان ، اساتید و کارشناسان دامپزشکی کشور با دیدگاه تولید ،دولت را ملزم به واگذاری امور مهم بهداشتی به بخش خصوصی نمود که پیشنهاد میگردد جناب مهندس رجایی دستور فرمایند یک بازنگری جدی صورت گیرد . نه اینکه با نگاه سلیقه ای و غیر تخصصی سازمانی را به بهانه خصوصی سازی کوچک نموده واین کوچک سازی نیست بلکه لاغر نمودن و کاشکسی است که در نهایت صدمات جبران نا پذیری وارد خواهد نمود .
نظر شما
ادامه