کد خبر: ۱۴۶۳۷
حکیم مهر - سرپرست معاونت سلامت اداره کل دامپزشکی استان سمنان ساماندهی امور کشتارگاه های دام را یکی از اولویتهای مهم دامپزشکی دانست و گفت: شهروندان برای ارتقای بهداشت و سلامت خود از ذبح غیرمجاز دام به طور جد خودداری کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، رحیم خالقیان در اولین نشست ستاد ساماندهی کشتارگاه های دام و طیور استان سمنان با اعلام این مطلب که ساماندهی امور کشتارگاه های دام اولویت دامپزشکی است اطمینان داد: اداره کل دامپزشکی برای ارتقای بهداشت گوشت استحصالی در کشتارگاه های این استان در کنار سایر دستگاه ها تا حصول نتیجه اقدام می کند.

وی با بیان اینکه برخی از کشتارگاه ها در این استان با حداقل ضوابط و معیارها فعال هستند گفت: برخلاف کشتارگاه های طیور، کشتارگاه های دام در این استان محدود و در صورت بسته شدن مشکلاتی را به همراه دارد.

سرپرست معاونت سلامت اداره کل دامپزشکی استان سمنان تصریح کرد: در شهرهای سمنان و دامغان و سایر شهرستانهای استان باید سرمایه گذاری خوبی در کشتارگاه های دام صورت گیرد و به علت به صرفه نبودن این امر برای بخش خصوصی، شهرداری ها باید در این عرصه فعالتر عمل کنند.

خالقیان گفت: شهرداری ها باید با استفاده از عوارض و مالیاتی که از مردم می گیرند در این بخش سرمایه گذاری کنند و به ایجاد کشتارگاه دام صنعتی همانند یک پروژه و حتی بالاتر از آن اهمیت دهند.

وی وضعیت کشتارگاه های طیور در این استان را خوب دانست و گفت: استان سمنان در حال حاضر چند کشتارگاه نیمه صنعتی در سمنان، دامغان و مهدیشهر، دو کشتارگاه سنتی و یک کشتارگاه صنعتی دارد.

سرپرست معاونت سلامت اداره کل دامپزشکی استان سمنان از وجود مشکلات متعدد موجود در ساختارهای بهداشتی و فرسودگی شدید تاسیسات کشتارگاه دام شرق گوشت شهرستان سمنان خبر داد و افزود: مقرر شد با هماهنگی فرمانداری سمنان، شهرداری و شورای اسلامی شهرستان در صورت پلمپ این واحد نسبت به تامین گوشت بهداشتی از مبدا سایر شهرستان های استان برای این منطقه اقدام لازم بعمل آید.

خالقیان با اشاره به اهمیت بازدید قبل و بعد از کشتار دام برای جلوگیری از انتقال بیماری های مشترک به انسان به ویژه بیماری تب کریمه کنگو توصیه کرد: شهروندان برای ارتقاء بهداشت و سلامت خود از ذبح غیرمجاز دام به طور جد خودداری و گوشت تهیه شده از مراکز مجاز را بمدت 24 ساعت در یخچال صفر تا چهار درجه نگهداری و سپس مورد استفاده قرار دهند.

اولین جلسه ستاد ساماندهی امور کشتارگاه های دام و طیور استان سمنان در سالجاری بمنظور رسیدگی به مشکلات این کشتارگاه ها با نگاه ویژه به آخرین وضعیت بهداشتی کشتارگاه دام شرق گوشت شهرستان سمنان با حضور نمایندگان فرمانداری، شهرداری، محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل بازرسی در اداره کل دامپزشکی استان برگزار شد.

 

نظر شما
ادامه