کد خبر: ۱۴۶۶۴
حکیم مهر - در حالی که وزیر تجارت رسما افزایش قیمت شیر و لبنیات را علیرغم حذف ارز مرجع از واردات نهاده‌های دامی منتفی اعلام کرد، دامداران معتقدند براساس تفاهم‌نامه منعقد شده، دولت فقط در شرایطی می‌تواند قیمت شیر و لبنیات را ثابت نگه دارد که هزینه‌های تولید از جمله قیمت نهاده‌ها ثابت بماند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا در ماه گذشته که ارز مرجع از واردات خوراک دام و طیور حذف شد نوسانات متعددی در بازار فرآورده‌های لبنی صورت گرفت اما دامداران و مرغداران خواهان افزایش قیمت محصول خود با توجه به افزایش هزینه‌های تولید بودند که نهایتا نعمت‌زاده ضمن تایید نکردن افزایش قیمت شیر، اعلام کرد که قیمت شیر و لبنیات در ماه‌های گذشته افزایش یافته و اگر هم قرار است مختصر افزایش دیگری داشته باشد باید به تایید سازمان حمایت برسد.

این درحالی است که مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران تاکید دارد دولت براساس تفاهم‌نامه منعقد شده بین اتحادیه دامداران و شرکت پشتیبانی امور دام موظف است نهاده‌های مورد نیاز دامداری‌ها را تا پایان فروردین 93 با قیمت‌های مصوب و تعیین شده به دامداران تحویل دهد اما نه تنها دولت از اول تیر ماه تاکنون یک کیلو نهاده تحویل نداده است بلکه قیمت نهاده‌ها از 40 تا حدود 100 درصد افزایش یافته است.

سلطانی به ایسنا گفت: قیمت ذرت در تفاهم‌نامه منعقد شده باید تا پایان فرودین 93 کیلویی 700 تومان به دامدار تحویل داده شود در حالی که اکنون به بیش از هزار تومان رسیده است. همچنین قیمت هر کیلوگرم سویا در تفاهم‌نامه 1050 تومان تعیین شده بود که امروز به 2000 تومان رسیده است.

به گفته مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران، دولت موظف است هر کیلوگرم جو را 650 تومان به دست دامداران برساند درحالی که این محصول امروز در بازار به 850 تومان رسیده است. همچنین دیگر علوفه‌های مورد نیاز که به صورت آزاد در بازار تهیه می‌شد مانند ذرت علوفه‌ای، تفاله چغندر قند و ... با افزایش قیمت مواجه شده‌اند.

سلطانی تاکید کرد: اگر مسئولان و دولت تعهد کنند قیمت نهاده‌های تولید تا پایان سال ثابت بماند و خود را موظف به تامین این نهاده‌های با قیمت‌ها مصوب و گذشته کنند تولیدکنندگان هیچ‌گاه نمی‌خواهند محصول خود را گران بفروشند.

وی افزود: براساس آنالیز هزینه‌های واقعی تولید، قیمت تمام شده شیر و لبنیات باید 28 و 17 درصد افزایش یابند اما دامداران در شرایطی که هزینه‌های تولیدشان همواره رو به افزایش است نمی‌توانند محصولشان را با قیمت گذشته تولید کنند؛ بنابراین جلوگیری از افزایش قیمت در این شرایط که هزینه‌های تولید افزایش یافته منطقی و ادامه تولید امکانپذیر نیست.

 

نظر شما
ادامه