کد خبر: ۱۴۸۰

حکیم مهر -  یک متخصص بیماری‌های انگلی، طولانی بودن دوره درمان و عوارض داروهای بیماری‌های انگلی را از دلایل عدم ریشه‌کنی کامل این بیماری‌ها دانست و گفت: ارتقای بهداشت فردی و محیطی مهمترین راه پیشگیری از بروز آنها است.

دکتر مصطفی رضائیان، استاد گروه انگل شناسی و قارچ شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران در با اشاره به نقش این گروه در ریشه‌کن کردن بسیاری از بیماری‌های انگلی در کشور اظهار داشت: در گذشته 70 درصد مردم در شمال به کرم قلاب دار، 90 درصد مردم اصفهان به کرم آسکاریس و اکثر مردم در جنوب به کرم بیوک مبتلا بودند که با تلاش‌های علمی گروه همراه با کار یدی وزارت بهداشت، این انگل‌ها ریشه‌کن شده اند.

وی در ادامه آب و هوای مرطوب را اصلی‌ترین عامل رشد و شیوع بیماریهای انگلی مثل مالاریا دانست و گفت: بسیاری از حشره‌ها، پشه‌ها مثل (مگس) که ناقل بیماریهای انگلی هستند، برای رشد خود نیاز به رطوبت و آب کافی دارند تا زمانی که محیط زندگی آب و هوای خشک نداشته باشد، رشد انگل‌ها و انتقال آن به انسان از بین رفتنی نیست.

دکتر رضائیان همچنین ادامه داد: برخی بیماری‌های انگلی مثل انگل روده‌ای به دلیل طولانی بودن دوره درمان و عوارض داروهای آن مثل (حالت تهوع و استفراغ) داروخانه‌ها و مراکز بهداشتی، اجازه توزیع آن بدون نسخه پزشک را ندارند. بنابراین ریشه کن کردن آنها نسبت به سایر بیماریهای انگلی مشکل‌تر و طولانی‌تر است.

این مدیر گروه قارچ شناسی و انگل شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران، آب و مواد غذایی آلوده را مهمترین راههای انتقال بیماریهای انگلی به انسان برشمرد و گفت: بیماریهای انگلی در گذشته به دلیل عدم رعایت بهداشت فردی و جمعی بخصوص در روستاها و مناطق محروم کشور بسیار شایع‌تر از امروز بوده است.

دکتر رضائیان تصریح کرد: بیماریهای زیاد یوزها، مالاریا، کیست هیداتیک و لیشمانیوزها از بیماریهای انگلی در کشور هستند که سالیانه 15 هزار نفر از مردم به آن مبتلا می شوند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بیماریهای انگلی با فراهم آوردن شرایط دوباره زنده می‌شود آن را به دو نوع نوپدید و بازپذیر تقسیم کرد و افزود: بیماریهایی که در قدیم وجود داشته و ریشه کن شده و با فراهم آوردن شرایط دوباره ایجاد می‌شوند را بیماریهای بازپدید و بیماریهای جدیدی که در نتیجه تغییر شرایط اکولوژیک، اپیدمیولوژیک و سیستم بدن انسان بروز می‌کنند را بیماری‌هایی نوپدید می‌گویند.

این استاد انگل شناس و قارچ شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه با بیان اینکه علایم بیماریهای انگلی بسته به نوع انگل متفاوت است، افزود: اختلالات گوارشی مثل اسهال، درد شکم از علایم بیماریهای انگلی روده ای، کم خونی و بزرگ شدن کبد و طهال انسان از شایعترین علایم لیشمانیوز احشایی است.

وی در ادامه با اشاره به امکان درمان انواع بیماریهای انگلی در ایران خاطرنشان کرد: افراد مبتلا به بیماریهای انگلی در صورت مشاهده علایم غیرطبیعی به منظور جلوگیری از عوارض کشنده آن باید به پزشک مراجعه کنند تا با گرفتن انواع آزمایشات، بیماری آنها تشخیص و درمان شوند.

دکتر رضائیان در پایان اطلاع رسانی از طریق رسانه‌های ملی در جهت ارتقا بهداشت فردی و محیطی را مهمترین راه پیشگیری از بروز بیماریهای انگلی برشمرد.

 

نظر شما
ادامه