کد خبر: ۱۴۸۲۲

شب گذشته عملیات امداد و نجات یک قلاده پلنگ در حاشیه رودخانه سزار در حالی ساعت‌ها زمان برد که علی‌رغم موفقیت‌آمیز بودن این عملیات و نجات جان این پلنگ به نظر می‌رسد با آسیب نخاعی که بر اثر شلیک گلوله به وی وارد شده امکان دارد این پلنگ دیگر نتواند راه برود.

به گزارش مهر، روز گذشته ساعتها عملیات امداد و نجات در هوای سرد زمستانی در حاشیه رودخانه سزار منجر به نجات جان یک قلاده پلنگ زخمی شد که ابتدا احتمال می‌رفت بر اثر تصادف زخم برداشته باشد. این در حالیست که با تلاشهای قابل تقدیر تیم های اعزامی از سوی اداره کل حفاظت از محیط زیست، اداره کل دامپزشکی و آتش نشانی شهرداری خرم آباد خوشبختانه عملیات امداد و نجات موفقیت آمیز انجام شد و پس از ۲۴ ساعت اقدامات درمانی نیرو به پنجه های این پلنگ زیبا بازگشت.

این پلنگ که ماده بود و تقریبا ۱.۵ سال سن دارد، پس از اصابت گلوله خود را از صخره به داخل رودخانه پرتاب کرده تا از گزند شکارچیان درامان بماند. پس از این رخداد یکی از اهالی منطقه که شاهد سقوط پلنگ زخمی بوده است موضوع را به اداره کل محیط زیست استان گزارش می‌دهد تا تیم‌های امدادی برای کمک رسانی عازم منطقه شوند.

نتیجه تلاش‌های چندین ساعته تیم های درمانی منجر به نجات جان این پلنگ شد ولی متاسفانه به نظر می‌رسد به دلیل اصابت گلوله به نخاع این پلنگ نگرانی‌هایی در زمینه عدم امکان حرکت دادن پاهای این پلنگ وجود دارد که برای اطمینان در این زمینه این پلنگ زخمی به تهران اعزام شد.

دکتر ایمان معماریان دامپزشک حیات وحش با اشاره به اینکه زمانیکه دیشب بالای سر پلنگ رسیدیم داروی بی‌هوشی دریافت کرده بود، اظهار داشت: متاسفانه پلنگ خون ریزی بسیار زیادی داشت و دمای بدنش بسیار پایین بود و تقریبا در حالت شوک قرار داشت. وی با بیان اینکه دیشب وضعیت پلنگ اصلا مناسب نبود، تصریح کرد: اقدامات اولیه از جمله مایع درمانی، تجویز کورتن های خاص برای کنترل دما و برگرداندن علائم حیاتی و ثابت کردن انها را انجام دادیم.

این دامپزشک حیات وحش با تاکید بر اینکه اقدامات اولیه و تلاش برای ثابت کردن علائم حیاتی پلنگ تا صبح ادامه داشت، افزود: خوشبختانه توانستیم پلنگ را از افت شدید دمای بدن، فشار خون و کم خونی نجات دهیم. معماریان در ادامه با اشاره به اینکه در معاینات صورت گرفته، جای دو گلوله روی کمر پلنگ مشخص شد، گفت: یکی از این گلوله‌ها از سمت دیگر بدن خارج شده بود و یکی دیگر نیز هنوز زیر پوست پلنگ قرار دارد.

وی با بیان اینکه احتمالا با گلوله چهارپاره به این موجود شلیک شده است، اظهار داشت: در حال حاضر علائم حیاتی پلنگ ثابت شده، فشار خون و دمای بدن نیز برگشته و حالت پرخاشگری و پنجه زدن را دارد که نشانه خوبی محسوب می‌شود. این دامپزشک حیات وحش همچنین با اشاره به اینکه متاسفانه پلنگ دچار آسیب نخاعی شده است، افزود: امیدواریم این آسیب نخاعی شدید نباشد و امکان بازگشت پلنگ به حیات وحش وجود داشته باشد.

معماریان با تاکید بر اینکه پلنگ برای ادامه درمان و انجام "ام آر آی" و "سی.تی.اسکن" باید به تهران منتقل شود، گفت: با انجام این آزمایشات مشخص خواهد شد که کدام قسمت نخاع و چگونه آسیب دیده است. وی با بیان اینکه امیدواریم پلنگ دچار قطع نخاع نشده باشد، ادامه داد: علائم اولیه نشان می‌دهد که آسیب نخاعی وجود دارد اما اینکه در چه حد و چگونه است تنها با انجام آزمایشات ام آر آی و سی تی اسکن مشخص می شود.

این دامپزشک حیات وحش با اشاره به اینکه فعلا توانسته ایم زندگی پلنگ را نجات دهیم، اظهار داشت: شب گذشته با اقدامات اورژانسی از جمله تزریق کورتن قوی برای کنترل التهابات و اینکه فشار روی نخاع به صورت آنی برداشته شود توانستیم پلنگ را زنده نگه داریم. معماریان با بیان اینکه پلنگ در حال حاضر دچار آسیب نخاعی شده و اینکه می تواند روی پای خود راه برود یا نه هنوز مشخص نیست، تصریح کرد: با توجه به نبود بالگرد در استان مجبور شدیم که این پلنگ را از طریق زمینی به تهران اعزام کنیم.

 

 

برچسب ها: پلنگف گلوله،
نظر شما
ادامه