کد خبر: ۱۴۸۶۹
گامی بلند در تولید و ترمیم استخوان:
ساخت پودر مبدل عضله به استخوان از صفحه‌ی رشد جنین در دانشگاه شهرکرد
 
دکتر امین بیغم صادق دانشیار بخش جراحی و رادیولوژی دانشکده‌ی دامپزشکی دانشگاه شهرکرد، برای اولین بار در جهان، موفق به ساخت پودر استخوان ساز از صفحه‌ی رشد جنین گوساله شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهرکرد، دکتر امین بیغم صادق دانشیار بخش جراحی و رادیولوژی دانشکده‌ی دامپزشکی دانشگاه شهرکرد، با استفاده از صفحه‌ی رشد بافت جنینی گوساله برای اولین بار در جهان، موفق به تولید پودری استخوان ساز شد که، با کاشت عضلانی در مدل حیوانی موش صحرایی، عضلات دیواره‌ی شکم را تبدیل به بافت استخوانی می‌کند.
به گفته‌ی دکتر بیغم صادق این پودر روند ترمیم شکستگی‌های استخوانی را سرعت می‌بخشد و عضلات را به بافت استخوان تبدیل می‌کند. این پودر به‌راحتی از جنین‌های جمع‌آوری شده از کشتارگاه‌ها تولید می‌شود و بسیار ارزان قیمت است.
پیش از این، پودری استخوان ساز با عنوان پودر دمینرالیزه‌ DBM، از استخوان‌های جسد، با عملکرد مشابه تولید شده است ولی از آنجا که این پودر بسیار گران است؛ امید می‌رود پس از تحقیق روی مدل حیوانی بزرگتر و تائید سلامت، پودر صفحه‌ی رشد جایگزین پودر DBM شده و با کاهش هزینه‌های بیمارستانی و تسریع بهبود شکستگی‌های استخوانی خدمت بزرگی به جوامع بشری ارائه شود.
گفتنی است نتایج این تحقیق در مجلات معتبر بین المللی“Veterinarski Arhi 2013” در کرواسی و”Research in Veterinary Science 2011” در انگلستان به چاپ رسیده است.
شایان ذکر است چندی پیش نیز، دکتر بیغم صادق با استفاده از بافت‌های جنینی و سلول‌های بنیادی و پیوند ضریع استخوان بر روی چادرینه‌ی بزرگ در داخل شکم، موفق به تولید و مهندسی بافت استخوان شده بود.
 
 
 
 
نظر شما
ادامه