کد خبر: ۱۴۹۳
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر -  پژوهشگران کشور با استفاده از اسانس "آویشن" موفق به تولید داوریی برای درمان بیماری پوستی ماهیها بر پایه گیاهی شدند که این دارو با نام "فیتوشید" جایگزین داروی "مالاشیت گرین" شده که سمی است و خاصیت سرطان زایی دارد.
وحید گرجی مجری طرح با تاکید بر اینکه داروی "فیتوشید" جایگزین داروی "مالاشیت گرین" است گفت: این دارو برای درمان نوعی بیماری پوستی ماهیان استفاده می شود. این بیماری منشا قارچی دارد که بر روی سطح پوست ماهیان رشد و تکثیر می یابد و موجب زخم پوست ماهی می شود.

وی با بیان این مطلب که تنها داروی موثر برای درمان این بیماری داروی مالاشید است اظهار داشت: به دلیل ماهیت پوست ماهی، امکان استفاده از دارو بر روی سطح پوست ماهیان وجود ندارد از این رو این دارو به صورت "رنگ" بر سطح پوست ماهی قرار می گیرد.

گرجی با بیان اینکه استفاده از این دارو به دلیل سمی و سرطان زا بودن در دنیا ممنوع اعلام شده است یادآور شد: این دارو به صورت قاچاق وارد کشور و از آن استفاده می شود. در این راستا با استفاده از ترکیبات گیاهی اقدام به تولید داروی جایگزین "مالاشید" کردیم و در نهایت موفق به تولید داروی "فیتوشید" با منشا گیاهی شدیم.

مدیرعامل شرکت دارویی زردبند به جزئیات این دارو اشاره کرد و گفت: این دارو همانند مالاشید به صورت رنگ است که بر سطح پوست ماهی قرار داده می شود. این دارو حاوی ترکیباتی چون اسانس "آویشن" است. آویشن خاصیت ضد قارچی دارد و با اضافه کردن این اسانس به ترکیبات دارو قادر است بیماری قارچی پوست ماهیان را برطرف کند.

وی اثرات مطلوب این دارو برای از بین بردن قارچ را از مزیتهای آن ذکر و اضافه کرد: در حال حاضر این دارو مجوزهای لازم را از سازمان دامپزشکی برای کاربردی کردن آن دریافت کرده است.
 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
mehdi soltani
|
-
|
۲۰:۵۰ - ۱۳۸۸/۱۲/۰۷
0
0
Malachite has been inhibitd almost 20 years ago and several chemial substances includng hydrogen peroxide, formalin and are currently as anifungal drugs. Avishan also has been both experinmentaly and clinincally used as antibungal drugs. Therefore, this is not a new news to announce it..
tasaloti
|
-
|
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۴
0
0
با عرض سلام میخواستم بپرسم آیا فیتوشیت به مرحله تولید تجاری رسیده؟آیا قدرت اثرگذاری فیتوشید به اندازه مالاشیت هست؟برای تولیدکننده توجیه اقتصادی دارد؟ متشکرم
نظر شما
ادامه