کد خبر: ۱۴۹۳۸
بالاترین میانگین تولید شیر کشور به استان قزوین اختصاص دارد.



 

به گفته‌ی محمدرضا صفری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، میانگین تولید روزانه شیر در واحدهای صنعتی استان 35 لیتر است در حالی که این میزان در استان در کشور 31 لیتر است.

وی گفت: تولید شیر در استان قزوین طی 6 سال اخیر از سالانه 270 هزار تن به 570 هزار تن افزایش یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین، به جمعیت دام سنگین استان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر قزوین 240 هزار راس دام سنگین دارد که 90 هزار راس آن صنعتی و اصیل هستند.

صفری با بیان اینکه توسعه واحدهای تولیدی کشت و صنعت از اولویت‌های استان قزوین در حوزه کشاورزی است، اضافه کرد: از آنجایی که در واحدهای کشت و صنعت می‌توان بیشترین میزان بهره‌وری را از عوامل تولید داشت و از همین‌رو طی سال‌های اخیر توسعه این‌گونه واحدها را در اولویت برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی قرار دادیم که خوشبختانه به هدفگذاری مورد نظر نیز دست یافته‌ایم.

به گفته‌ی وی، توسعه واحدهای کشت و صنعت افزایش راندمان تولید شیر را به همراه داشته است؛ به گونه‌ای که در یک دوره شیردهی از دام‌های صنعتی استان به طور میانگین 10 هزار لیتر شیر تولید می‌شود در حالی که میانگین کشوری 7 هزار لیتر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی، راندمان تولید شیر استان از دام‌های سنتی را بالاتر از میانگین کشور بیان کرد و گفت: در حال حاضر در یک دوره شیردهی که 305 روز است از دام‌های سنتی استان 4 هزار لیتر شیر تولید می‌شود در حالی که میانگین تولید شیر از دام سنتی در سطح کشور 2 هزار لیتر است.

صفری به لحاظ کیفی بهترین تولید شیر کشور را متعلق به استان قزوین دانست و افزود: استان قزوین در زمینه‌ی تولید شیر به لحاظ کمی و کیفی جزو 3 استان برتر کشور به شمار می‌رود و اغلب واحدهای صنعتی بزرگ تولید شیر به ویژه پگاه، میهن، کاله، نستله و شیر سحر روزانه شیر مورد نیاز خود را از استان قزوین تامین می‌نمایند.

وی ادامه داد: بار میکروبی شیر استان از نرم میکروبی اروپا نیز پایین‌تر است که این امر برای استان افتخار محسوب می‌شود.

استان قزوین کمتر از یک درصد از خاک کشور را داراست اما از آنجایی که دارای دشت قزوین، شرایط اقلیمی متنوع، منابع آبی خوب و مراکز علمی و تحقیقاتی شایسته‌ای در حوزه کشاورزی است در حال حاضر تولید بیش از 4 درصد از محصولات کشاورزی کشور در این استان صورت می‌گیرد
نظر شما
ادامه