کد خبر: ۱۴۹۷۰
سرهنگ حمید رضا خیلدار روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: جرایم کنونی صید و شکار غیر مجاز بازدارنده نیست از این رو برای حفظ محیط زیست کشور و گونه های جانوری درخواست افزایش جرایم را داده ایم در حال تهیه مفاد لایحه برای ارایه به مجلس هستیم.

خیلدار تاکید کرد: سازمان محیط زیست به دنبال افزایش جرایم نقدی و حبس متخلفان است که برای این کار رییس سازمان حفاظت محیط زیست و قوه قضاییه به زودی در جلسه ای این موضوع را بررسی خواهند کرد.

وی اظهار داشت: بر اساس قانون مجازات صید و شکار غیر مجاز که سال 1390 تصویب شده است افرادی که سلاح شکاری غیر مجاز حمل کنند ، سلاح آنها توقیف و جریمه بر آن تعلق خواهد گرفت. همچنین اگر فردی مجوز حمل سلاح داشته باشد در صورت شکار غیر مجاز مجوز حمل سلاح فرد متخلف باطل می شود، علاوه بر اینها به حبس هم محکوم خواهد شد.

خیلدار با بیان اینکه متاسفانه این جرایم از توان بازدارندگی قوی برخوردار نیست گفت: اکنون جریمه نقدی شکار غیر قانونی قوچ و میش و کل و بز 18 میلیون ریال ، یوزپلنگ 250 میلیون ریال ، گوزن زرد ایرانی 50 میلیون ریال ، گراز 18 میلیون ریال ، مرال 32 میلیون ریال ، هوبره و دلیجه هر کدام 20 میلیون ریال ، شاهین - بحری و بالابان هر کدام 200 میلیون ریال و تمساح 100 میلیون ریال است.

وی افزود: در حالی که ارزش واقعی هر کدام از این حیوانات بیشتر از میزان جرایم تعیین شده است که در صورت موافقت با افزایش جرایم هر کدام 10 برابر بیشتر از جریمه کنونی خواهند شد. علاوه براین برخی از این حیوانات در معرض انقراض هستند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست ادامه داد: همچنین بر اساس ماده 10 قانون صید و شکار هر فردی مرتکب شکار و صید جانوران وحشی عادی ( نه در معرض خطر انقراض ) شود علاوه بر جریمه نقدی یک تا 6 ماه نیز زندانی خواهد داشت.

وی افزود: بر اساس همین قانون هر فردی که در فصول غیر شکار ( ماه های ممنوع ) اقدام به صید و شکار کند علاوه بر جریمه نقدی به 91 روز تا 6 ماه حبس محکوم می شود و برای فرد متخلفی که اقدام به صید یا شکار جانوران وحشی حمایت شده مانند یوزپلنگ کند هم جزای نقدی و هم 3 ماه تا 3 سال حبس در نظر گرفته شده است.

خیلدار گفت: علاوه بر اینکه محیط بانان در سراسر کشور با متخلفان برخورد می کنند، بر اساس تفاهم نامه ای که بین یگان حفاظت محیط زیست و یگان های سازمان جنگل ها و مراتع ، شیلات و پلیس پیشگیری ناجا داریم ، این نیروها هم با متخلفان برخورد می کنند.
برچسب ها: حیات وحش, امن،
نظر شما
ادامه