کد خبر: ۱۴۹۸۰
برای اولین بار در کشور امکان تشخیص نوع گوشت با استفاده از تکنیک های بررسی آنالیز ژنومی DNA در آزمایشگاه ملی تخصصی کنترل کیفی مواد غذایی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی فراهم شد.
رئیس آزمایشگاه ملی تخصصی کنترل کیفی مواد غذایی دامپزشکی استان  خراسان رضوی در این زمینه اظهار داشت: محققان و متخصصان آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی موفق به ابداع روشی شدند که طی آن امکان تشخیص تفریقی گوشت گاومیش از گوشت گاو با استفاده از روش جدید آزمایشات ژنومی امکان پذیر شد.
دکتر محمد حسین ناظم شیرازی گفت: گوشت گاومیش به عنوان نهمین گوشتی است که به روش فوق، شناسایی آن امکان پذیر شده و تا پیش از این، امکان شناسایی نوع گوشت گاو، گوسفند، بز، خوک،الاغ، مرغ، بوقلمون و شترمرغ به وسیله روش فوق، امکان پذیر شده است.
وی اظهار داشت: تشخیص گوشت گاومیش از گوشت گاو به روش ماکروسکوپی و با چشم معمولی بسیار دشوار بوده و نیاز به انجام آزمایش های مولکولی بر روی نمونه می باشد.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه، گوشت گاومیش وارداتی، فقط بایستی مصرف صنعتی داشته باشد و جزء محصولات وارداتی است که امکان سودجویی و بروز برخی تخلفات در عرضه آن به جای گوشت گاو وجود دارد، روش فوق، عامل مهمی در جلوگیری از این موضوع است.وی با اشاره به بومی بودن 100 درصدی این روش، خاطرنشان ساخت: تا پیش از این، برای بررسی چنین مواردی، نیاز به کیت های خارجی را داشتیم، ولی با توجه به دستیابی به امکان جدید، استان و کشور به طور کامل از خریدکیت های خارجی بی نیاز شده است.
ناظم شیرازی اعلام داشت: با توجه به توانمندی های موجود، مجموعه آزمایشگاه دامپزشکی استان، آمادگی کامل برای صدور دانش فنی این دستاورد و سایر فعالیت های تشخیص بیماری ها را به دیگر استان ها و کشورهای منطقه را دارا می باشد.
نظر شما
ادامه