کد خبر: ۱۵۰۱۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
AR book- Cover

مقاومت‌ ضد میکروبی یکی از مهم‌ترین و جدیدترین چالش‌های سازمان‌های متولی سلامت در سطح جهان است. این موضوع تا آن جا اهمیت یافت که شعار روز جهانی بهداشت در سال 2011 میلادی درباره نگرانی جامعه جهانی از مقاومت به داروهای ضدمیکروب انتخاب شد. در فروردین ماه سال 1390، هفته سلامت را با شعار «مقاومت به داروهای ضد میکروبی، یک تهدید جهانی» پشت سرگذاشتیم که یک روز از این هفته نیز به نام «داروسازان، دامپزشکان و تولید و مصرف منطقی داروهای ضد میکروبی» اختصاص‌ یافت. جامعه جهانی دامپزشکی نیز در حمایت از شعار سازمان جهانی بهداشت، محور و زمینه اصلی شعار روز جهانی دامپزشکی- آخرین شنبه آوریل- در سال 2012 میلادی را «مقاومت به داروهای ضد میکروب» انتخاب نمود که اهمیت وظیفه حرفه‌ای و اخلاقی دست‌اندرکاران سلامت، به ویژه دامپزشکان را در کاهش مقاومت ضد میکروبی نشان می‌دهد. این شعار، با نگرش به حجم گسترده تجویز و مصرف داروهای ضد میکروب در صنایع پرورش دام‌های شیری و گوشتی،‌ طیور، آبزیان و زنبور عسل چه به عنوان پیشگیری و چه به عنوان درمان بیماری‌ها- وظیفه حرفه‌ای و اخلاقی دامپزشکان را در تجویز منطقی این گونه داروها، رعایت مدت زمان منع مصرف فراورده‌های دامی پس از تجویز ضد میکروب‌ها و پایش باقیمانده‌های دارویی در مواد غذایی با منشأ دامی- در راستای کاهش مقاومت ضد میکروبی- دو چندان می‌کند.

جامعه دامپزشکان ایران به‌عنوان قدیمی‌ترین تشکل صنفی دامپزشکی ایران، در راستای ایفای رسالت علمی خویش و ضرورت همراهی با جامعه جهانی دامپزشکی و به بهانه این شعار، در ادامه انتشار سلسله کتاب‌های تخصصی، تصمیم به انتشار کتابی با عنوان «مقاومت ضد میکروبی و اهمیت آن در بهداشت عمومی» مقارن با روز ملی دامپزشکی گرفت و با تأکید بر تخصصی بودن کتاب، مسؤولیت نگارش هر فصل از کتاب را به افرادی صاحب‌نظر در این زمینه واگذار نمود

فصل اول این کتاب به تاریخچه کشف، طبقه‌بندی داروهای ضد میکروب و کاربرد داروها بر ضد اجرام بیماری‌زا در طب دامپزشکی؛ فصل دوم به اهمیت مقاومت ضد میکروبی؛ فصل سوم به مکانیسم ایجاد مقاومت ضد میکروبی؛ فصل چهارم به اپیدمیولوژی مقاومت‌ ضد میکروبی در جهان و ایران؛ فصل پنجم به مقاومت‌ باکتری‌ها و ویروس‌ها به آنتی‌بیوتیک‌ها و ضد ‌ویروس‌ها؛ فصل ششم به مقاومت کرم‌ها به داروهای ضد کرم؛ فصل هفتم به مقاومت تک‌یاخته‌ها به داروهای ضد تک‌یاخته؛ فصل هشتم به تجویز منطقی ضد میکروب‌ها در دام‌های بزرگ؛ فصل نهم به الگوی مقاومت ضدمیکروبی در عفونت‌های داخل پستانی در گاوهای شیری؛ فصل دهم به تجویز منطقی ضد میکروب‌ها در دام‌های کوچک؛ فصل یازدهم به تجویز منطقی ضد میکروب‌ها در طیور؛ فصل دوازدهم به تجویز منطقی ضد میکروب‌ها در آبزیان؛ فصل سیزدهم به فراورده‌های زنبورعسل، یک گام فراتر از آنتی‌بیوتیک‌ها؛ فصل چهاردهم به اصول درمان آنتی‌بیوتیکی در انسان و فصل پانزدهم به باقیمانده ضد میکروب‌ها در مواد غذایی با منشأ دامی و اثرات آن در بهداشت عمومی اختصاص یافته است.

دکتر موسی احمدی‌زرنق، دکتر علی اسلامی، دکتر حسام‌الدین اکبرین،‌ دکتر سیدجواد حسینی‌شکوه، دکتر آراسب دباغ‌مقدم، دکتر جمیله سالارآملی، دکتر حمید شریفی،‌ دکتر حمیدرضا شکرانی، دکتر گودرز صادقی‌هشجین، دکتر زهره عبدالملکی، دکتر رضا کسروی، دکتر مهدی محبعلی، دکتر مجتبی محرمی، دکتر بابا مخیر، دکتر سیامک مشهدی‌رفیعی، دکتر فرهاد موسی‌خانی، دکتر محمدقلی نادعلیان و دکتر حسین نجف‌زاده‌ورزی، نویسندگان این کتاب هستند.

این کتاب در 264 صفحه توسط انتشارات پیشرو مبتکران و با پشتیبانی مادی شرکت تحقیقات و تولید مواد بیولوژیک پسوک و حمایت‌های معنوی جامعه دامپزشکان ایران به چاپ رسیده است.

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
1
0
سلام بر همکاران گرامی
از اینکه کتاب ما را به همکاران معرفی کردید، از شما تشکر می کنم. امیدوارم با توجه به بخش های متنوع این کتاب و اساتید دست اندر کار نوشتن آن، کتاب مفیدی برای دانشجویان عزیز و همکاران گرامی باشد.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
0
0
با سلام و عرض ادب، چطور میتونم کتاب رو تهیه کنم؟؟
سپاس فراوان
نظر شما
ادامه