کد خبر: ۱۵۰۱۶
 رییس اداره حفاظت محیط زیست دلیجان به مردم شهرستان به ویژه منطقه جاسب توصیه کرد: با توجه با بارش برف و نزدیک شدن گونه های جانوری و پرندگان به مناطق مسکونی از آزار و اذیت انها بپرهیزند.
 

 

هرچند مخاطب این مقام محیط زیستی، شهروندان منطقه هستند، اما اخبار ناخوش روزهای حیات وحش از جمله مرگ 56 پلنگ در 6 سال و 9 ماه گذشته و صدها شکار غیرمجاز، نشان می دهد باید حیات وحش ایران امن شود تا سودجویان از فرصت زمستان امسال و ناتوانی حیوانات در تامین غذا و خروج آنان از متن زیستگاه تا حاشیه مناطق مسکونی، برای شکار غیرمجاز بهره نگیرند.

حمید عبادی روز سه شنبه از مردم منطقه و ساکنین هفت روستای دهستان جاسب واقع در دامنه کوه های اطراف که پناهگاه حیات وحش را احاطه کرده است، درخواست کرد تا با قراردادن علوفه، موادغذایی با حیوانات برخوردی ملاطفت آمیز داشته ، آنها را مورد حمایت و مراقبت قرار داده و به اداره محیط زیست اطلاع دهند.

وی اظهارداشت: هم اکنون پاسگاه محیط بانی در منطقه جاسب مستقر شده و محیط بانان؛ کنترل این پناهگاه حیات وحش را بر عهده دارند.

عبادی همچنین از مردم درخواست کرد: درصورت مشاهده شکارچیان متخلف مراتب را به محیط زیست اطلاع دهند.

پناهگاه حیات وحش جاسب با 17 هزار و 100 هکتار وسعت، منطقه ای کوهستانی در شمال شهر نراق واقع در 35 کیلومتری شهر دلیجان در منتهی الیه جنوب شرقی استان مرکزی است.

ولیجا با ارتفاع سه هزار و 151 متر از سطح دریا، بلندترین قله پناهگاه حیات وحش جاسب است و تنوع جانوری آن شامل قوچ و میش، بز، پازن، کبک و تیهو، پلنگ، گرگ، گراز، کفتار، روباه، خرگوش، باقرقره، هوبره و غیره است.

پوشش گیاهی این منطقه عمدتا شامل گونه های بالش وش، پشته ای، بادام کوهی، پسته وحشی، زرشک و انجیروحشی است و در مجموع 135 گونه گیاهی از 35 خانواده در این منطقه شناسایی شده است.

برچسب ها: حیات وحش, امن،
نظر شما
ادامه