کد خبر: ۱۵۰۴۱

ایسنا: مشمشه یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های بین انسان و دام که به گفته دامپزشکان با توجه به نادر بودن این بیماری در میان انسان‌ها و نبود آنتی‌بیوتیکی خاص برای درمان آن، در صورت شیوع در میان انسان‌ها احتمال مرگ و میر بالایی وجود دارد که البته علیرغم شیوع دوباره در برخی استان‌های کشور مانند سمنان، کرمانشاه و... مسئولان دامپزشکی زیربار آن نمی‌روند.

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) بیماری مشترک بین انسان و دام مشمشه که جزو بیماری‌های عفونی بسیار مسری در بین تک سمی‌ها (اسب، قاطر و الاغ) به شمار می‌رود که چندی است زمزمه‌های شیوع آن در کشور از سوی دامپزشکان شنیده می‌شود البته اظهارات مسئولان دامپزشکی نیز در رد یا تایید شیوع این بیماری در منطقه‌ استحفاظی‌شان ‌جالب توجه است چراکه از سویی رییس‌ اداره کل یک استان اعلام می‌کند که منطقه استحفاظی خودش عاری از این بیماری است و در فلان استان شیوع یافته است و دیگری نیز تنها با اعلام اینکه سالانه بیش از هزار تست از تک سمی‌ها گرفته می‌شود به هشدار دادن به مردم و جمعیت حساس و در معرض خطر هشدار می‌دهد.

رحیم خالقیان، سرپرست معاونت سلامت دامپزشکی استان سمنان در این باره به ایسنا گفت: بیماری مشمشه در کشورهای همسایه مثل عراق، ترکیه و پاکستان نیز وجود دارد و در حال حاضر در برخی از استان‌های مرزی ما نظیر استان ایلام، کرمانشاه و استان آذرباییجان‌غربی رؤیت شده است اما در استان سمنان این بیماری وجود ندارد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه نیز با بیان اینکه مشمشه از مهمترین بیماری‌های مشترک انسان و تک‌سمی‌هاست، از سوارکاران و افراد مرتبط با اسب خواست نسبت به این بیماری آگاهی‌های لازم را کسب کنند.

البته این مسئول دامپزشکی هیچ اشاره‌ای به وجود این بیماری در این استان غربی کشور و اقداماتی که باید سازمان دامپزشکی برای کنترل و ریشه‌کن کردن این بیماری انجام دهد، نکرده است.

این در حالی است که بر اساس گزارش‌ وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بیماری مشمشه در بسیاری از کشورها پس از انجام اقدامات قرنطینه‌ای و سایر اقدامات کنترلی حذف شده است.

از دهه 1940 تاکنون انتقال مشمشه به انسان در آمریکا دیده نشده است ولی در بین حیوانات اهلی در آفریقا، آسیا، خاورمیانه و مرکز و جنوب آمریکا همچنان شایع است.

 

کمبود بودجه مهمترین دلیل کنترل و مبارزه نامناسب با مشمشه

پیام محبی – نایب رییس هیات مدیره جامعه دامپزشکان ایران – در این باره به ایسنا گفت: مشمشه یک بیماری میکروبی مشترک بین انسان و دام است که هم برای انسان و هم برای حیوان می تواند باعث مشکلات بسیار و با توجه به نبود آنتی‌بیوتیک مشخص و موثر در برخی موارد می‌تواند باعث مرگ و میر مبتلایان نیز شود.

وی افزود: برای کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام قرنطینه‌ی مناسبی برای حیوانات در کشور وجود ندارد این در حالی است که اسب‌ها راحت تر از دیگر تک سمی‌های در معرض ابتلا می‌توانند به هنگام مسابقه کنترل، تست و شناسایی شوند اما به نظر می‌رسد مهمترین مشکلی که سازمان دامپزشکی برای کنترل و مقابله با این بیماری خطرناک دارد، کمبود بودجه و اعتبار کافی است.

رییس بیمارستان دامپزشکی استان تهران ادامه داد: کنترل و شناسایی دام‌های محلی مانند قاطر در روستاها بسیار مشکل‌تر از اسب‌هاست چرا که کشورهایی مانند عراق، افغانستان و پاکستان که تک‌سمی‌های آن‌ها مانند قاطر و الاغ به این بیماری آلوده هستند از طریق قاچاق می‌توانند عامل انتقال این بیماری به شمار روند.

محبی خاطرنشان کرد: گرچه شیوع بیماری مشمشه در باغ وحش ارم تهران به دلیل خرید گوشت قاطر جزو نمونه‌های نادر شیوع این بیماری در بین ببرها در جهان است اما این مسئله نشان می‌دهد تنها امیال اقتصادی در خرید خوراک حیوانات باغ وحش ارم تهران مدنظر قرار گرفته و هیچ استعلامی از دامپزشکان یا سازمان دامپزشکی گرفته نشده است و باید به این مسائل جدی تر توجه شود.

وی تصریح کرد: بسیاری قوانین در کشور دارای نوقص بسیاری هستند به عنوان مثال بودجه‌ی سالانه‌ای که سازمان دامپزشکی برای مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان ودام دریافت می‌کند بسیار کمتر از وزارت بهداشت است، در حالی که سازمان دامپزشکی یک سازمان اجرایی و نظارتی است و وزارت بهداشت یک دستگاه نظارتی در این زمینه است.

نائب رییس هیات مدیره جامعه دامپزشکان ایران تاکید کرد: در شرایط کنونی که کشور از نظر شیوع بیماری‌های دامی مشترک بین انسان و دام وضعیت مطلوبی ندارد باید بیش‌ از پیش به بهداشت دامی که منشاء تامین سلامت جامعه است توجه کرد و به جای هزینه‌های چندین برابری برای درمان بیماری‌های متعدد افراد جامعه به کنترل سلامت جمعیت دامی که می‌تواند عامل انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام یا مواد غذایی پروتئینی آلوده ایجادکننده بیماری‌های فراوان باشند، توجه کرد.

علیرغم پیگیری‌های خبرنگار ایسنا مسئولان سازمان دامپزشکی پاسخگوی وضعیت این بیماری خطرناک مشترک بین انسان و دام نیستند، طبق نظر کارشناسان، سازمان دامپزشکی باید تست‌های مالایین میدانی از همه مناطق شهری و روستایی آغاز و ضمن شناسایی دام‌های آلوده، تک‌ سمی‌های بیمار را معدوم کند.

 

منبع: ایسنا

 

نظر شما
ادامه