کد خبر: ۱۵۰۴۷

مدیرکل محیط زیست استان سمنان گفت: باید برای کاهش مرگ حیات وحش در سوانح جاده ای چاره ای جدی اندیشید.

حمید ظهرابی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: با توجه به وجود بخشی از راه­های ارتباطی بین شهری و راه­های ارتباطی بین مناطق روستایی و شهری در مناطق حفاظت شده بالاخص عبور برخی از این راه­ها از زیستگاه­های حیات وحش نادری چون زیستگاههای یوزپلنگ ایرانی، گورخر آسیایی، زاغ بور و سایر حیات وحش زیستمند در این زیستگاه­ها، احتمال برخورد این حیات وحش با وسایل نقلیه و بروز حوادثی که منجر به تلف شدن این گونه­های نادر شود، وجود دارد برای رفع این گونه حوادث و یا کاهش بروز تصادفاتی از این قبیل می­بایست چاره اندیشی شود.

وی با اشاره به اینکه بطور مثال یوزها معمولا در جابجایی از منطقه ای به مناطق دیگر مسافت‌های طولانی را طی می کند، افزود: تعدد راه های ارتباطی در برخی از زیستگاه ها باعث شده که حیات وحش ناچار به عبور از برخی راه ها و جاده ها شوند و همین ممکن است مخاطراتی را برای این گونه و گونه های دیگر جانوری به همراه داشته باشد.

وی در پاسخ به این که با توجه به اینکه در برخی از استانها و از جمله سمنان شاهد مرگ برخی از جانوران و از جمله یوزپلنگ در اثر تصادف در جاده ها بودیم ، برای جلوگیری از آن چه باید کرد،گفت: نخست اینکه باید در اجرای طرح­ها و پروژه­های آتی ،ملاحظات و قوانین زیست محیطی به طور جدی تری رعایت و اعمال شود همچنین برای طرح­های اجرا شده گذشته نیز با اگاهی بخشی و هشدار به رانندگان از طریق اقداماتی از قبیل نصب تابلوی هشدار دهنده در نقاط حادثه خیز و افزایش دقت آنها در حین رانندگی در مسیرهایی که احتمال تردد یوزپلنگ و یا سایر حیات وحش وجود دارد و همچنین تقلیل سرعت در طول این مسیرها و برنامه‌­ریزی در جهت ایجاد کریدور ارتباط زیستگاهی مناسب است .

وی اضافه کرد: باید به همین منظور راهروهای ارتباطی مناسبی در مناطق پر تردد و شناسایی شده در نظر گرفته شود و در حین اجرای عملیات جاده سازی ساخت و تعبیه این کریدورهای ارتباطی لحاظ شود.

مدیرکل محیط زیست استان سمنان تصریح کرد: علاوه بر این با آموزش همگانی و تنویر افکار عمومی و اطلاع رسانی به عموم مردم و رانندگان و مسافران که در طول این مسیرها تردد می­کنند می­توان ضمن ارائه آموزش و اطلاع رسانی کافی در این خصوص به تقلیل و کاهش این گونه حوادث و مرگ حیات وحش بخصوص حیات وحش نادر و در خطر انقراض، کمک کرد.

ظهرابی در ادامه با بیان اینکه خارتوران و دشت‌های دامغان و شمال شاهرود از زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی در استان سمنان بوده است، افزود: در حال حاضر زیستگاه این گونه جانوری به نیمه جنوبی استان یعنی از منطقه خارتوران تا منطقه کویر مرکزی گرمسار و منطقه خوش ییلاق متمرکز شده است.

مدیرکل محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه یوزپلنگ آسیایی در گذشته در بسیاری از کشورهای آسیایی زیست داشته است افزود: تنها مردم با فرهنگ ایران بوده اند که مانع انقراض این گونه زیبا و کمیاب شده اند و در حال حاضر دامنه زیست این گونه به ایران ختم شده است و همین وظیفه و رسالت ما ایرانی ها را در قبال این گونه جانوری دوچندان می کند.

وی با بیان اینکه دو ذخیره گاه زیست کره کویر مرکزی و توران و به ویژه مجموعه حفاظت شده توران از مهمترین زیستگاه های یوز در کشور محسوب می شوند افزود: بررسی های کارشناسی و مشاهدات متوالی محیط بانان، حکایت از پویایی جمعیت و زاد و ولد این گونه نادر در ذخیره گاه توران دارد. همچنین مشاهده این گونه در پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق شاهرود در سال جاری نیز خبر خوش دیگری برای دوستداران محیط زیست بود.

وی تامین غذا برای این گونه نادر را از عوامل مهم در احیای و افزایش جمعیت یوزپلنگ آسیایی ارزیابی کرد و افزود: یوزپلنگ آسیایی معمولا از قوچ، میش، کل، بز، آهو ، جبیر و.. تغذیه‌ می کند و خوشبختانه نسل این گونه‌ها نیز در سطح استان در سالهای اخیر رشد بسیار خوبی داشته و همین به بقای بیشتر این گونه نادر کمک شایانی می کند.

نظر شما
ادامه