کد خبر: ۱۵۰۶

حکیم مهر -  اظهارات مسئولان مرتبط با بیماریهای دام حاکی از آن است که طبق معاهدات بین المللی به دامی که مبتلا به بیماری تب برفکی باشد اجازه ورود به قلمرو کشورها داده نمی شود.
دکتر حسن اختیارزاده مدیرکل دفتر بررسی و مبارزه با بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی کشور منشاء بیماری تب برفکی را ویروسی دانست و افزود: این بیماری واگیردار، مختص حیوانات زوج "سم" مانند گاو، گوسفند، بز، خوک، گراز (خوک وحشی) و گاومیش است.

وی با بیان اینکه میزان واگیری این بیماری بسیار زیاد است، اظهار داشت: در صورت ورود ویروس این بیماری، احتمال بروز اپیدمی گسترده در آن منطقه وجود دارد.

اختیارزاده به عوارض این بیماری اشاره کرد و ادامه داد: نوع این بیماری را اصطلاحا Feet & mouth (پاها و دهان) می گویند به عبارت دیگر در صورت مبتلا شدن دام به ویروس تب برفکی عوارضی چون بروز تاول در دهان، زبان و کام و همچنین عوارضی در میان "سم ها" ایجاد می شود که باعث لنگش حیوان می شود ضمن آنکه عوارضی چون افت وزن و شیر را نیز به همراه دارد.

وی با تاکید بر اینکه در هیچ نقطه ای از دنیا تاکنون موفق به تولید داروی ویژه ای که منجر به بهبود این بیماری شود نشده اند، ادامه داد: از آنجا که منشا این بیماری ویروسی است از این رو تاکنون دارویی که مستقیما بر ویروسهای این بیماری اثر داشته باشد و برای درمان اختصاصی این بیماری به کار رود تاکنون نشده است بنابراین بیشتر بر روشهای پیشگیری تاکید می شود.

اختیارزاده مشابه این وضعیت را در بیماری آنفلوانزا دانست و یادآور شد: در چنین بیماریهایی بیشتر از درمانهای حمایتی استفاده می شود. از این رو در همه کشورها به روشهای پیشگری مانند نصب حوضچه های ضدعفونی کننده در ورودی محل نگهداری گله ها، واکسیناسیون، کنترل تردد حیوانات و جلوگیری از قاچاق گله توجه ویژه ای می شود.

مدیر کل دفتر بررسی، مبارزه و مراقبت از بیماریهای دامی با اشاره به وضعیت علمی کشور در زمینه تشخیص، پیشگیری و درمان تب برفکی به مهر گفت: در حال حاضر محققان موسسه سرم سازی رازی موفق به تولید واکسن تب برفکی شده اند ولی از آنجا که میزان تولیدات این واکسن کافی نیست مقداری نیز وارد می شود.

وی همچنین تاکید کرد: در زمینه تشخیص بیماری و تولید واکسن در کشور مشکلی نداریم و دانش فنی آن نیز در کشور موجود است.

موفقیت پژوهشگران در تشخیص و پیشگیری تب برفکی

ویروس بیماری تب برفکی از خانواده "پیکورناویریده" کوچکترین ویروسهای شناخته شده از نظر اندازه ‌و از جنس است که دارای هفت نوع کاملا متمایز از یکدیگر است. تشخیص اولیه بیماری بر مبنای جداسازی ویروس و شناسایی آنتی ژن و یا تشخیص و شناسایی آنتی بادی ناشی از عفونت ویروس تب برفکی استوار است.

دکتر عباس صاحبقدم لطفی رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری نیز چندی پیش با اشاره به موفقیت های کشور در زمینه تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری تب برفکی گفت: در این زمینه محققان کشور موفقیت های خوبی در زمینه شناسایی و تشخیص بیماری تب برفکی به دست آوردند که از آن جمله می توان به کیتهای تشخیص بیماری تب برفکی و تولید واکسن این بیماری اشاره کرد.

وی افزود: در حال حاضر پژوهشگران مرکز رشد زیست فناوری موفق به تولید کیت تب برفکی شده اند. این کیتها برای تشخیص بیماری تب برفکی به کار می رود که در حال حاضر از سوی سازمان دامپزشکی خریداری شده و برای بررسی این بیماری مورد استفاده قرار گرفته است.

لطفی با تاکید بر اینکه محققان کشور موفق به تولید واکسن تب برفکی شده اند خاطر نشان کرد: با موفقیت هایی که در کشور به دست آمده است مشکلی در رابطه با درمان، تشخیص و پیشگیری بیماری تب برفکی وجود ندارد.

تعهدات بین المللی برای جلوگیری از ورود دامها

به دنبال اهدای دو راس آهوی ایرانی از سوی سازمان محیط زیست به ولیعهد قطر، این سازمان اعلام کرد که دو آهوی مورد نظر مبتلا به تب برفکی بوده و این اقدام به منظور معالجه آن در مرکز تحقیقاتی دوحه و تبادل دانش صورت گرفته است. این اظهارات در حالی از سوی این سازمان بیان می شود که طبق معاهدات بین المللی به دامی که مبتلا به بیماری تب برفکی باشد اجازه ورود به قلمرو کشورها داده نمی شود.
 

نظر شما
ادامه