کد خبر: ۱۵۰۷۹

امروز و فردا برای البرز و لورا دو پلنگ ایرانی که در روزهای گذشته با بدن های گلوله خورده یکی در تنکابن و دیگری در خرم آباد پیدا شدند روزهای سرنوشت سازی است. بر اساس تصمیم گروه دامپزشکی دانشگاه تهران قرار است امروز یکشنبه لورا پلنگ ماده خرم آبادی در بیمارستان دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران تحت عمل جراحی قرار گرفته تا فشار از روی نخاع آسیب دیده این جانور برداشته و همچنین میزان دقیق آسیب های نخاعی‌اش مشخص شود.

فردا دوشنبه نیز در صورت توافق نهائی مسئولان سازمان حفاظت از محیط زیست و تیم پزشکی، البرز پلنگ نر تنکابنی به دانشگاه تهران برده خواهد شد تا به منظور جلوگیری از درد و رنج بیشتر با مرگ این دنیا را ترک کند.

البرز پلنگ عظیم الجثه ای که با حدود 100 کیلو وزن به احتمال بسیار زیاد بزرگترین گربه سان موجود در ایران بود اما به دلیل آسیب ها و ضربه های بسیاری که از سوی برخی افراد متحمل شد حالا در شرایط بسیار اسفناکی زندگی می کند.

بدن این پلنگ هدف 50 گلوله ساچمه ای شکارچیان بی رحم قرار گرفته و به همین دلیل نخاعش آسیب دیده ، به گونه ای که دو پای این جانور به صورت کامل فلج شده است. همچنین یکی از دست های البرز چندین مدت پیش به دلیل قرار گرفتن در یک تله از ناحیه مچ قطع شده بود و تنها با یک دست سالم بدن بزرگ خود را روی زمین می کشید، در روز 13 دی ماه سرنشینان خودرهای در حال عبور از جاده چالوس این جانور را مشاهده کردند که با بدن رنجورش در حال عبور از جاده است.


 





 

این پلنگ همچنین به دلیل شدت آسیبهای وارده قدرت طبیعی دفع ادرار و مدفوع خود را نیز از دست داده است، به دلیل مجموعه این شرایط دامپزشکانی که البرز را معالجه کرده اند بر این باورند که برای کاستن از رنج زندگی این پلنگ هر چه سریعتر باید به زندگی اش پایان داد.

آنها در 14 دی ماه جاری پس از معالجه کامل البرز این نظر خود را در قالب نامه ای به مسئولان سازمان حفاظت از محیط زیست اطلاع دادند، با این حال با وجود گذشت 8 روز از آن تاریخ هنوز مسئولان سازمان واکنش مشخصی به این نامه نشان نداده اند.

از سویی دیگر برخی از دوست داران حیات وحش و طبیعت ایران بر این باورند که نباید البرز را با همه درد و رنجی که تحمل می کند از بین برد، برخی از آنها معتقدند کشتن در اثر ناتوانی در درمان یک حیوان آسان ترین راه برای پاک کردن صورت مساله است. باید امیدوار بود این مساله به یک رویه در سازمان محیط زیست تبدیل نشود. تقویت و تجهیز امکانات دامپزشکی، اختصاص بورسیه برای تربیت دامپزشک متخصص در زمینه حیات وحش و گسترش ارتباط با دانشکده های دامپزشکی معتبر جهانی و سازمانهای بین المللی در زمینه حیات وحش باید در دستور کار سازمان محیط زیست قرار گیرد.

 


در سوی دیگر اما دامپزشکانی قرار دارند که این تصمیم را گرفته اند، ایمان معماریان یکی از آنهاست، او در این باره می گوید: «
علم دامپزشکی به من می گوید وظیفه من کاهش درد و رنج حیوانات است و در غیر این صورت کاری نباید بکنم چون طبیعت آنها را بیمار کرده و طبیعت به آنها آسیب رسانده و... در مواردی که هیچ راه درمانی وجود ندارد و ادامه زندگی برای حیوان جز درد کشیدن نیست علم دامپزشکی از جمله وظایف من راحت کردن حیوان را قرار داده و در غیر این صورت مقصر درد حیوان از آن زمان به بعد من هستم گرچه باعث ایجاد آن فرد یا عامل دیگری باشد.»

خبر دیگر نیز مرتبط با پلنگ زخمی دیگری است که بدن این جانور هم 4 گلوله خورده است. ماده پلنگ جوانی که روز 12 دی ماه در حالیکه هدف گلوله چهارپاره افراد ناشناس قرار گرفته بود در اطراف خرم آباد مشاهده و پس از بیهوشی جهت درمان به تهران منتقل شد. این پلنگ لورا نام گرفته است و حالا 10 روزی می شود که در تهران تحت مداواست.

در معالجات اولیه پس از تهیه عکس رادیوگراف و انجام سی تی اسکن در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران مشخص شد ۴ ساچمه گلوله چهارپاره به بدن ماده پلنگ جوان برخورد نموده که ۳ ساچمه پس از برخورد از سمت دیگر بدن حیوان خارج شده و یکی از ساچمه ها با برخورد به ستون مهره ها در زیر یکی از مهره ها ثابت و منجر به ایجاد ضایعه نخاعی در پلنگ شده است.

نخاع لورا نیز به دلیل اصابت گلوله دچار آسیب جدی شده بود و دامپزشکان از احتمال اندک بهبودی این جانور خبر می دادند، حالا بر اساس خبری که پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران منتشر کرده است پس از انجام MRI بر روی بدن لورا مشخص شد علاوه بر شکستگی بدنه یکی از مهره ها که پیش از این نیز در سی تی اسکن معلوم شده بود، شکستگی دیگری در فسمت فوقانی یکی از مهره های پلنگ خرم آباد وجود دارد که باعث فشار بر روی نخاع و آسیب دیدگی آن شده است.

به همین دلیل و پس از بررسی نتیجه MRI توسط تیم تخصصی دامپزشکی، ماده پلنگ خرم آباد امروز در بیمارستان دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران تحت عمل جراحی قرار میگیرد تا فشار از روی نخاع پلنگ برداشته و همچنین میزان آسیب های نخاعی مشخص شود.


البته به گفته دامپزشکان معالج همچنان میزان شانس موفقیت و ترمیم ضایعه نخاعی پلنگ خرم آباد بسیار کم است اما امکان بهبودی وجود دارد.

داستان این دو پلنگ زخم خورده اما با شکوه ایرانی در دو نقطه مختلف از کشور شرح دردناک گونه های جانوری ایران است، جانورانی که با همه زیبایی و شکوهشان قدرشان دانسته نمی شود و اماج شلیک گلوله های نادانی و جهل می شوند.

 

منبع: عصرایران

 

 

برچسب ها: پلنگ، زخمی،
نظر شما
ادامه