کد خبر: ۱۵۰۸۳
 شاخص جهانی قیمت مواد غذایی فائو پس از آنکه ماه نوامبر (10 آبان تا 9 آذر) را بدون تغییر سپری کرد در ماه دسامبر (10 آذر تا 10 دی) نیز تقریبا ثابت بود و تنها اندکی بالا رفت.

 

به گزارش ایرنا و به نقل از رویترز، شاخص قیمت مواد غذایی فائو در سال 2013 به طور متوسط نسبت به سال پیش از آن 1.6 درصد کاهش داشت.

شاخص قیمت سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل (فائو) که تغییر قیمت مجموعه ای از مواد غذایی شامل غلات، روغن های گیاهی، لبنیات، گوشت و شکر را به طور ماهانه اندازه می گیرد، در ماه سامبر به 206.7 رسید و در مقایسه با اندازه 206.4 آن در ماه نوامبر، اندکی افزایش نشان داد.

بنابه اعلام فائو، عرضه فراوان مواد غذایی، به جز برنج، قیمت جهانی روغن ها، شکر و غلات را کاهش داد.

فائو اعلام کرد: کاهش قیمت روغن، شکر و غلات با افزایش قیمت گوشت و لبنیات که در سال 2013 رکورد شکنی کردند، خنثی شد.

عبدالرضا عباسیان اقتصاددان ارشد فائو تلفنی به رویترز گفت: عرضه فراوان و فرصت خوب برای شکل گیری دوباره موجودی انبارها، احتمالا ظرف چند ماه آینده نیز به روند کاهش قیمت تداوم خواهد بخشید.

وی افزود: این وضعیت احتمالا در بخش غلات، فشارهای روبه پایین بر قیمت را در چند ماه آینده حفظ خواهد کرد.

اگرچه عوامل افزایش دهنده تقاضای گوشت و لبنیات که منجر به بالا رفتن قیمت این اقلام می شود، می تواند ظرف ماههای آینده کاهش یابند.

به گفته عباسیان، برحسب اینکه این عوامل چقدر قوی باشند، قیمت گوشت و لبنیات ظرف ماههای آینده نسبت به چند ماه پیش تغییر کرده و ممکن است افزایش قیمت این اقلام نسبت به ماههای پیش از آن خیلی کمتر باشد.

نظر شما
ادامه