کد خبر: ۱۵۰۹۴

 

بیشترین مبتلایان مشمشه در کردستان و آذربایجان

 

معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور سه استان کردستان، آذربایجان غربی و شرقی را عامل بیماری مشترک بین انسان و حیوان اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با شروع دهه هشتاد به دلیل افزایش میل به ورزش اسب سواری میان همشهریان، بیماری مشمشه که یکی از خطرناکترین و قدیمی‌ترین بیماری‌های عفونی و واگیردار مشترک میان تک سمی‌ها(اسب، قاطر، الاغ) و انسان است شیوع پیدا کرده است که در صورت حاد بودن کشنده است البته این بیماری به‌صورت مزمن در اسب وجود دارد که مرگزا نیست همچنین عامل بیماری مذکور باکتری به نام بورخولدریا مالئی شناسایی شد ه است.

بنا بر این گزارش در گذشته به دلیل اهمیت استفاده اسب در زندگی و حمل و نقل روزمره مردم شاهد شیوع بیماری مشمشه بوده ایم اما به تدریج با جایگزین شدن خودرو، از نقش اسب در زندگی مردم کاسته شد و تا مدت سی سال گزارشی از این بیماری در بین اشخاصی که در ارتباط مستقیم با اسب هستند دیده نشده است.

محسن مشکات معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با تایید شیوع این بیماری طی ماه‌های اخیراظهار داشت: به دلیل علاقه پیدا کردن مردم به ورزش سوارکاری وهیجان بالای مسابقات سوارکاری طی چند سال گذشته گزارش‌هایی از شیوع بیماری مشمشه در کشور شنیده شده است.

وی در خصوص شهرهایی که بیشترین تعداد گزارش مشمشه را داشته ‌اند گفت: سه استان مرزی کردستان، آذربایجان غربی و شرقی که شهرهای مرزی هستند به دلیل قاچاق و دلال‌ها عامل اصلی ورود مشمشه در کشور به وجود می‌آیند که البته بالاترین آمار گزارش بیماری مشمشه را نیز به خود اختصاص داده‌اند.

مشکات رعایت نکات بهداشتی را از سوی افراد نزدیک با حیوان از الزامات پیشگیری بیماری دانست و افزود: تستی به نام مالئین از سوی شبکه دامپزشکی بر روی اسب‌ها انجام می‌شود که با این تست بیماری در حیوان قابل شناسایی خواهد بود.

وی تصریح کرد: گاهی به دلیل سهل انگاری صاحبان باشگاه ها انجام تست به تعویق انداخته می‌شود که افراد باید با هوشیاری با حیوان برخورد کرده و در صورت وجود علایم غیر معمول در اسب برای جلوگیری از انتقال بیماری موارد را گزارش دهند.

معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در این خصوص که چه بلایی بر سر حیوان بیمار خواهد آمد گفت: در این صورت اسب بیمار معدوم و غرامت آن به صاحب اسب پرداخت می‌شود.

نظر شما
ادامه