کد خبر: ۱۵۱۳۳

 

 

مدیر موزه تنوع زیستی و ذخایر طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص تکثیر حیوانات در معرض انقراض مانند یوزپلنگ، اظهار کرد: به جای تکثیر حیات‌وحش در اسارت، باید زیستگاه‌ها را احیاء کرد.

شهاب‌الدین منتظمی در گفت‌وگو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: حفظ زیستگاه‌ها و اکوسیستم طبیعی جزء با تعامل کلیه دستگاه‌ها از جمله وزارت جهاد کشاورزی، وزارت راه، مسکن و شهرسازی میسر نخواهد شد.

وی ادامه داد: باید در نظر داشت که حفظ گونه‌ها تابع شرایط خاص خود است. به عنوان مثال حتی اگر گونه‌ای حفظ شود و زیستگاه نداشته باشد و اینکه زیستگاه داشته و طعمه آن فراهم نشود، به نتیجه نخواهد رسید.

مدیر موزه تنوع زیستی و ذخایر طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه حیات‌وحش، ماشین جوجه‌کشی نیست افزود: تکثیر گونه‌های حیات‌وحش تابع قوانین و دستورالعمل‌های خاص خودش است و در کشورهایی هم که این کار انجام شده، تحت کنترل، مانیتورینگ و شرایط خاص بوده است.

منتظمی اضافه کرد: گونه‌ای که در اسارت تکثیر شده و دست‌آموز است، حتی اگر در زیستگاهش رها شود، نمی‌تواند زنده بماند چرا که همیشه غذایش را دستی دریافت کرده، بنابراین باید فکر اینکه گونه‌ای را در اسارت تکثیر کنیم، از سر بیرون کنیم.

بانک ژن شمشاد و بلوط ایجاد شده است

وی در خصوص لزوم ایجاد بانک ژن گونه‌های گیاهی در معرض خطر انقراض مانند شمشاد و بلوط، اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی متولی اصلی بانک ژنتیکی گیاهان کشور است و ید طولایی نیز در این زمینه دارد و اکنون نیز به دلیل در معرض خطر قرار گرفتن گونه‌هایی مانند شمشاد و به ویژه بلوط، اقدام به ذخیره‌گاه ژنی کرده است.

مدیر موزه تنوع زیستی و ذخایر طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور متولی اصلی حفظ گونه‌هایی مانند شمشاد و بلوط است، افزود: در سازمان حفاظت محیط زیست برای حفظ این سرمایه‌های ملی علاوه بر احیای شرایط زیستگاهی، اقداماتی در دستور کار قرار داده‌ایم.

نظر شما
ادامه