کد خبر: ۱۵۱۳۴

عضو وابسته و رییس شاخه بهداشت مواد غذایی گروه دامپزشکی فرهنگستان علوم گفت: مصرف شیر غیرپاستوریزه با بروز بسیاری از بیماری ها همراه است بنابراین برای حفظ سلامت عمومی جامعه باید عرضه آن ممنوع و متوقف شود.

 

 

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا دکتر گیتی کریم روز چهارشنبه در یک سخنرانی علمی در فرهنگستان علوم ایران اظهار داشت: مردم ما به صورت سنتی تمایل زیادی به مصرف شیر به صورت فله ای و خام و محصولات لبنی غیرپاستوریزه دارند و این مورد به صورت یک فرهنگ در بین تمام اقشار جامعه گسترش یافته است.

وی افزود: در حال حاضر تعداد قابل توجهی از افراد تحصیل کرده نیز به مصرف این محصولات تمایل زیادی دارند، بنابراین لازم است با اطلاع رسانی در مورد مضرات مصرف شیر خام در این مورد فرهنگ سازی گسترده ای صورت بگیرد.

عضو وابسته فرهنگستان علوم گفت: علاوه بر توزیع شیر خام بدون نظارت و در مغازه های سطح شهر، به تازگی مشاهده شده است که در برخی میادین شهر قم و مشهد شیر خام به صورت فله ای توزیع می شود و مردم برای دریافت آن حتی صف می بندند.

کریم با تاکید بر لزوم مصرف شیر و لبنیات پاستوریزه اظهار داشت: با تحقیقات صورت گرفته مشاهده شده است که میزان آلودگی شیر و سایر محصولات لبنی صفر و میزان متفاوتی از آلودگی در محصولات مختلف لبنی غیرپاستوریزه وجود دارد.

وی توضیح داد: بر اساس نتایج این تحقیقات میزان آلودگی در شیر خام در ایران تا 7/16 درصد بوده این درحالی است که این میزان در محصولات پاستوریزه صفر درصد است.

کریم با بیان اینکه دمای پاستوریزه کردن شیر در کشور ما مناسب است و حتی بیشتر از میزان لازم است، افزود: میزان استاندارد دمای لازم برای پاستوریزه کردن شیر 72 درجه است ولی در کارخانه های ایران هیچگاه کمتر از 75 درجه نبوده و این نشان دهنده عاری از آلودگی بودن محصولات پاستوریزه است.

وی اظهار داشت: مصرف شیر خام منجر به بروز بیماری هایی همچون تب مالت و بروسلوز در افراد می شود.

بروسلوز یکی از مهمترین و شایع ترین بیماری های مشترک بین انسان و حیوانات است. میزان شیوع تب مالت در انسان به شیوع بروسلوز در دام ها بستگی دارد.

 

نظر شما
ادامه