کد خبر: ۱۵۱۴۳

 

 فیفا با درج نماد یوز ایرانی روی پیراهن ملی پوشان مخالفت/موافقت کرده است؛ اولی (مخالف) طی روزهای گذشته روایت شد اما چندان درست به نظر نمی‌رسد و دومی (موافقت)، آرزویی‌ست که بسیاری، من جمله دوست داران محیط زیست چشم به راه وقوعش هستند اما به نظر می‌رسد که چون برای اهالی فوتبال موضوع دندان گیری نبوده، رها شده باشد.

به گزارش «تابناک»، پس از سر و صدای زیادی که با آمدن بلاتر، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال به ایران به راه افتاد و بعد از آنکه این مقام کهنه کار دنیای فوتبال به موزه تنوع زیستی سازمان محیط زیست رفت و ذوق زده با پوستر یوز ایرانی عکس یادگاری گرفت و از درج نماد این گونه کم نظیر روی لباس ملی پوشان فوتبال روی پیراهن تیم ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی استقبال کرد، اکنون اخباری به گوش می‌رسد که چندان خوشایند نیست.

یکی از این اخبار، مخالفت فیفا با درج نماد یوز روی پیراهن ملی پوشان است و دیگری بیمه شدن یوز؛ دو خبری که یکی ظاهرا چندان درست و مستند نیست و دیگری هم درست روایت نشده و ناقص به مردم منتقل شده.

نابسامانی فدراسیون فوتبال گریبان یوز ایرانی را خواهد گرفت؟!

هومن جوکار، مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ ایرانی در گفت‌وگوی تفصیلی با «تابناک»  در این باره گفت: طی روزهای گذشته نامه‌ای از فدراسیون فوتبال به امضای آقای محمدنبی به دستمان رسید که در آن اشاره شده بود فیفا با درخواست ما مخالفت کرده است و من هم بر این اساس به برخی خبرگزاری‌ها گفتم که با طرح‌مان مخالفت شده است، اما پس از آن رئیس فدراسیون فوتبال در پاسخ به برخی خبرنگاران در این باره گفت که درج نماد یوز ایرانی با موافقت فیفا در حال پیگیری است و انجام خواهد شد.

وی افزود: این اظهار نظر آقای کفاشیان موجب شد تا بار دیگر ماجرا را از طریق روابط بین الملل سازمان محیط زیست پیگیری کنیم و دریابیم که رئیس فدراسیون جهانی فوتبال در پاسخ به نامه‌ای که به امضای همزمان رئیس سازمان محیط زیست کشورمان و همچنین دبیر اجرایی یونپ(برنامه محیط زیست ملل متحد) رسیده بود، بار دیگر خود را سفیر یوز خوانده و پس از نکات مثبت فراوان، پیشنهاد پیوستن به کمپین حفاظت از یوزپلنگ آسیایی را به دلیل مشغله کاری رد کرده بود و سخنی از مخالفت با پیشنهاد درج نماد یوز روی پیراهن ملی پوشان مطرح نکرده بود.

جوکار در تشریح روند تدارک این پیشنهاد گفت: از ابتدا و پیش از آنکه آقای بلاتر به ایران سفر کند، قصد ما از پیشنهاد معرفی یوز ایرانی در جام جهانی فوتبال، درج نماد روی پیراهن بازیکنان ملی پوش نبود و به این می‌اندیشیدیم که این نمادسازی به چه اشکالی می‌تواند روی دهد. درج نماد یوز روی پیراهن یکی از راه‌ها بود که اقبال بیشتری در رسانه‌ها و بین مردم یافت و پیگیری شد.

وی افزود: در کارگروهی که به این منظور تشکیل دادیم، سعی کردیم که با مراجعه به کتاب قوانین فیفا، موضوع را بررسی کنیم و در این راه از متخصص این زمینه، آقای نصیرزاده، مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال هم بهره گرفتیم و پی بردیم که اگر قرار باشد این امر محقق شود، تنها در سمت راست سینه پیراهن بازیکنان جایی به اندازه ده سانتیمتر هست که می‌توانیم از آن بهره بگیریم. بر این اساس پیشنهادمان را با رئیس فیفا مطرح کردیم که با استقبال وی همراه شد. می‌دانستیم که بابت حرف‌های رئیس فیفا قوانین را تغییر نخواهند داد اما اطلاع رئیس فیفا می‌توانست موجب بررسی سریع تر درخواستمان باشد.

مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ ایرانی گفت: بنده بر اساس سندی مکتوب که از فدراسیون فوتبال به دستمان رسیده ابراز نظر کردم و به نظر می‌رسد که جای پیگیری بیشتر دارد. باید کنکاش کنیم که نامه فدراسیون فوتبال کشورمان، جواب فیفا به درخواست بوده یا نظر فدراسیون فوتبال کشورمان چراکه آقای کفاشیان اظهار نظر متفاوتی با این نامه داشته است.

وی درباره سایر پیشنهادات مطرح شده گفت: برنامه جذابی برای معرفی یوز از امروز تا آخرین بازی تدارکاتی تیم ملی پیش بینی شده و حتی در جام جهانی نیز ادامه خواهد یافت. به این صورت که برای بازی های تدارکاتی این گونه برنامه ریزی شده که گروه حدود ده هزار نفر، تصویر بزرگی از یوز ایرانی را که به صورت قطعات کوچک و پیکسل پیکسل تهیه شده به ورزشگاه ببرند و در طول بازی چند بار این تصاویر کوچک را به صورت موزاییکی کنار یکدیگر بالای سر خود قرار دهند تا تصویر بزرگ یوز شکل بگیرد. کار ساماندهی و آموزش های مقدماتی در حال انجام است و امیدواریم که به کمک آن یوز ایرانی در ذهن تمامی هموطنانمان شکل بگیرد.

وی افزود: از جمله برنامه‌های دیگری که در حال تدارک آن هستیم، تهیه تی شرت هایی با تصویر یوز است که قرار است در جام جهانی بین تماشاگران بازی‌های تیم ملی کشورمان توزیع شود تا با این تی شرت ها به تماشای بازی ملی پوشان بنشینند و تدارک مالی این پروژه ها نیز در حال انجام است تا اسپانسر عهده‌دار هزینه های این امور شود.

نابسامانی فدراسیون فوتبال گریبان یوز ایرانی را خواهد گرفت؟!

جوکار در ادامه درباره بیمه کردن یوزهای ایرانی نیز گفت: اول از همه باید بگویم که این بیمه در درجه اول بیمه محیط بانان است نه بیمه یوزها اما از آنجایی که ظاهرا اقبال جامعه به یوزهای ایرانی فزونی یافته، این ماجرا با بیمه یوز انعکاس یافت در حالی که در وهله اول، بیمه محیط بانان است.

مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ ایرانی افزود: قرارداد منعقد شده با بیمه دانا پنج بند دارد؛ در گام اول، محیط بانان و خانواده شان بیمه تکمیلی درمان شدند و در وهله بعد، مسئولیت مدنی ایشان مورد توجه قرار گرفت چراکه عمل به مسئولیت برای ایشان گاه مساوی با رفتن به زندان خواهد بود و پروسه قانونی برای حمایت از ایشان بسیار طولانی و البته همراه با تردید هایی است. به این دلیل محیط بانان را تحت پوشش بیمه مسئولیت قرار دادیم تا دست کم از نظر روحی در آرامش قرار داشته باشند.

وی افزود: بند بعدی قرارداد بیمه آتش سوزی پاسگاه‌ها و اموال واقع در مناطق حفاظت شده است و پس از ان و بر اساس بند بعد، بیمه خسارت دام هایی که بر اثر حمله یوز آسیب دیده یا تلف شوند را پرداخت خواهد کرد. پرداخت خسارت حمله یوز به انسان (که تاکنون رخ نداده و احتمال روی دادن آن بسیار ضعیف است) نیز پیش بینی شده و بر اساس قرارداد، پرداخت خسارت نامحدود در نظر گرفته شده است. این بند می‌تواند اطمینانی به وجود آورد تا کسی نگران حمله این حیوان نشده و به مانند برخی که قصاص پیش از جنایت می‌‎کنند، موجبات کشتار یوز را فراهم نکند.

جوکار در پایان، بیمه مرگ یوز بر اثر عوامل غیر طبیعی مانند تصادف با خودرو را بند آخر قرار داد منعقد شده خواند و گفت: بیمه متعهد شد که تا سقف پنج پرداخت خسارت در سال، مبلغ 50 میلیون تومان، پرداخت کند. سقف گذاشتیم چراکه پذیرفتنی نیست این تعداد یوز را در سال از دست دهیم. مبلغ دریافتی نیز قرار است برای رفع مشکلی که به مرگ یوز منجر شده هزینه شود.
نظر شما
ادامه