کد خبر: ۱۵۱۷۸

 

 معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: درپی تلف شدن 12 قلاده پلنگ در سال جاری و 58 قلاده در شش سال گذشته، کمیته بحران برای حفاظت از پلنگ ها در سازمان محیط زیست تشکیل شده است.

 

احمد علی کیخا روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا درمورد اعضای این کمیته گفت: این کمیته متشکل از سازمان های مردم نهاد فعال در عرصه حیات وحش، افراد مرتبط با موضوع و مسوولان ذیربط تشکیل شده است که در آن چالش های مرتبط با تلف شدن این حیوانات مورد بررسی قرار می گیرد.

وی هدف گیری این کمیته را ارائه برنامه های عملی در دو بخش کوتاه مدت و میان مدت برای حفاظت از پلنگ ها دانست و گفت: درصدد هستیم با این راهبرد ارائه شده، دیگر شاهد تلف شدن این گونه های با ارزش نباشیم، یا با حداقل گزارش تلفات آنها روبه رو شویم.

کیخا ادامه داد: بر این اساس با وزارت راه و شهرسازی و پلیس راهنمایی و رانندگی مکاتباتی انجام دادیم تا نسبت به اجرای پروژه ها و اعمال مقررات راهنمایی و رانندگی ملاحظات زیست محیطی را در اولویت قرار دهند.

پلنگ در ایران جزو گونه های در خطر انقراض نیست، اما این گونه برای بقا نیاز به مراقبت بیشتری دارد، زیرا اگر به همین روال پیش رود، به سرنوشت هم گونه خود یعنی یوزپلنگ( گونه در معرض انقراض) دچار خواهد شد.

از 6 سال گذشته تا ابتدای سال جاری 46 قلاده پلنگ در کشور تلف شده است، این آمار نشان می دهد که تقریبا به طور متوسط سالانه هشت پلنگ از بین رفته است. علاوه براین با احتساب 12 پلنگ تلف شده امسال، شمار نهایی پلنگ های قربانی به 58 قلاده در شش سال گذشته در کشور رسیده است.

به اعتقاد کارشناسان علاوه بر کشتن ، نابودی زیستگاه این گربه سان از مهمترین عوامل تهدیدزای بقای این گونه های ارزشمند است.

کارشناسان محیط زیست ازعلل مختلفی همچون حوادث جاده ای، مارگزیدگی، طعمه مسموم ، تیراندازی و آتش زدن به عنوان مهمترین علل تلفات روز افزون این گربه سان نام می برند.

بتازگی لاشه یک قلاده پلنگ در گچساران کهکیلویه و بویر احمد پیدا شده که کارشناسان محیط زیست می گویند این حیوان کشته و سوزانده شده است.

این کارشناسان همچنین رعایت نکردن ملاحظات و شاخص های زیست محیطی در اجرای طرح های عمرانی را آفتی برای زیستگاه های حیوانات از جمله پلنگ ها دانستند و معتقدند: تا زمانی که این شاخص ها مورد توجه مسوولان مختلف عمرانی قرار نگیرد، نه تنها بقای پلنگ ها بلکه زندگی حیات وحش مورد تهدید روزافزون قرار می گیرد.

نظر شما
ادامه