کد خبر: ۱۵۲۴

حکیم مهر -  رییس سازمان ترویج، آموزش و تحقیقات کشاورزی با اشاره به اینکه امروزه مصرف داروهای شیمیایی به معضلی تبدیل شده که روز به‌روز استفاده از آنها کاهش می‌ یابد، ادامه داد: در این بین مردم به سمت مصرف داروهای طبیعی روی آورده‌اند که این موضوع باعث شده گیاهان دارویی جایگاه خاصی را در بین مصرف‌کنندگان پیدا کنند.

 دکتر جهانگیر پرهمت  در یک نشست مطبوعاتی که به مناسبت برگزاری همایش علمی توسعه صنعت گیاهان دارویی برگزار شده بود با بیان این‌که موسسه تحقیقات جنگل و مراتع دارای پژوهش‌های بسیاری در رابطه با گیاهان دارویی است، افزود: با وجود کارهای قوی که در این زمینه انجام شده و با وجود جایگاه‌ مناسبی که در رابطه با گیاهان دارویی داریم هنوز در ابتدای راه هستیم.

وی تاکید کرد: در بخش تحقیقات علمی – آموزشی و در بخش صنعت نیاز است که دچار تحول شده و به سمت گیاهان دارویی پیش برویم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه کشورمان به لحاظ دارا بودن چهار فصل و گستردگی جغرافیایی شرایط مناسبی داشته و دارای گونه‌های مختلف دارویی است، ضمن اینکه بهره‌برداری از این گونه‌های مختلف را در کشور پایین دانست، ادامه داد: از هشت هزار گونه گیاهان دارویی تنها از 300 گونه(23درصد) آن استفاده می‌شود که باید برای بهره‌برداری بیشتر از این گیاهان دارویی تلاش بیشتری صورت گیرد البته رویکرد جدیدی نیز برای ورود بخش صنعت به بحث گیاهان دارویی در کشور به‌وجود آمده است.

لازم به ذکر است گیاهان دارویی از ارزش و اهمیت خاصی در تامین بهداشت وسلامت جوامع به لحاظ درمان و پیشگیری از بیماری‌های برخوردار بوده و هستند.

این بخش از منابع طبیعی قدمتی همپای بشر داشته و یکی از مهمترین منابع تامین غذایی دارویی بشر در طول نسل‌ها بوده‌اند ضمن این‌که از نقطه نظرتاریخی گیاهان اهمیت فراوانی در توسعه جوامع داشته‌اند و تحقیقات وسیعی برای یافتن فرآورده‌ها و مواد طبیعی دارویی گیاهای در طول تاریخ انجام شده است اما نکته حایز اهمیت اینجاست که تنها کمتر از 10درصد از مجموع 250هزار گونه گیاهی جهان برای بیش از یک عملکرد زیست شناختی، شناسایی و مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

به عبارت دیگر براساس آمارهای منتشره توسط( who )تنها بین 35 تا 70 هزار گونه گیاه دارویی در طول زمان برای حداقل یک یا چند بار مورد مصرف قرار گرفته است.

در حال حاضر 25درصد از داروهای موجود، منشا گیاهی دارند و 12درصد داروها نیز از منابع میکروبی ساخته شده‌اند.

همچنین پتانسیل تولید داروهای گیاهی طبیعی بسیار بالاست که برای نمونه گفته می‌شود 125هزار گونه گیاه دارویی در جنگل‌های استوایی جهان یافت می‌شود.

گفتنی است ارزش اقتصادی و تجاری گیاهان دارویی بسیار بالاست به طوری که در برخی‌ آمارها ارزش تجارت جهانی گیاهان دارویی بالغ بر 43 میلیارد دلار در سال برآورد شده و طی آمار منتشره فروش فرآورده‌های گیاهی در سال 1997 بالغ بر 24.3 میلیارد دلار آمریکا بوده است.

همایش علمی «توسعه صنعت گیاهان دارویی در ایران» روزهای نهم و دهم اسفند ماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود.

 دکتر حسن نظریان ـ دبیر علمی این همایش هم در نشستی مطبوعاتی با اعلام این خبر افزود: این همایش با هدف توسعه کمی و کیفی آموزش‌های علمی ـ کاربردی گیاهان دارویی ـ ارتقای قابلیت‌های علمی ـ کاربردی و کارآفرینی دانشجویان ـ توسعه صنعت گیاهان دارویی کشور و تلاش در جهت اصلاح الگوی تولید، بهره‌برداری، فراوری، توسعه و مصرف گیاهان دارویی به همت مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره) وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی شده و به مدت دو روز(نهم و دهم اسفند ماه سال جاری) در تهران برگزار می‌شود.

وی افزود: ‌رشد روزافزون گرایش به تولید و مصرف فرآورده‌های طبیعی به ویژه گیاهان دارویی در کشورهای مختلف جهان و به خصوص کشورهای توسعه یافته، وجود استعدادهای بالقوه تنوع اقلیمی کشور و نیز سرمایه‌گذاری‌های انجام گرفته توسط بخش خصوصی و توجه برنامه‌ریزان اقتصادی کشور موجب حرکت گسترده مجامع علمی ـ آموزشی و پژوهشی به سوی طرح‌ریزی ساختاری نوین برای توسعه بنیادی علوم گیاهان دارویی و تولید عرضه و اقتصادی آن شده است.

وی افزود: ‌مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره) این همایش را در راستای توسعه علوم ذی‌ربط و تقویت جایگاه آن در عرصه صنعت گیاهان دارویی ـ ارائه آخرین دستاوردهای علمی و تحقیقاتی کارشناسان، اساتید و محققین و گسترش فرهنگ تولید و مصرف گیاهان دارویی در کشور برگزار می‌کند.

دبیر علمی اولین همایش علمی توسعه صنعت گیاهان دارویی ایران مسائل، تنگناها و راهبردهای توسعه آموزش‌های علمی – کاربردی گیاهان دارویی، مسائل، تنگاناها و راهبردهای ترویج و توسعه صنعت گیاهان دارویی و مسائل تنگاناها و راهبردهای توسعه تحقیقات گیاهان دارویی را برخی از محورهای این همایش عنوان کرد و ادامه داد: بیش از 800 عنوان مقاله برای دبیرخانه علمی این همایش در مدت فراخوان رسیده است بیش از 800 عنوان مقاله برای دبیرخانه علمی این همایش در مدت فراخوان رسیده است که ارزیابی مقالات رسیده در کمیته علمی توسط کارشناسان و صاحب‌نظران انجام شده و نتایج بررسی‌ها در سایت همایش به آدرسMPDI.IR آمده است.

در ادامه این نشست دکتر میر رحیمی ـ دبیر اجرایی همایش علمی توسعه صنعت گیاهان دارویی نیز گفت: برای برگزاری باشکوه این همایش از وزیر جهاد کشاورزی، معاونان وی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی،‌ وزیرعلوم و تحقیقات و فناوری، وزیر صنایع و برخی دیگر از مسوولان کشور در مراسم افتتاحیه دعوت به عمل خواهد آمد.

وی افزود: سخنرانی‌های علمی آغاز و در پنج پانل شامل صنعت و شیمی گیاهان دارویی، گیاهشناسی و محصولات فرعی گیاهان دارویی، کشت، اصلاح، ترویج و اقتصاد گیاهان دارویی و پزشکی و دامپزشکی انجام خواهد شد.

وی افزود:‌ همزمان با برگزاری سخنرانی‌ها، پوسترها در محوطه مخصوصی که برای آن اختصاص خواهد یافت نصب و توسط ارائه‌کنندگان توضیح داده خواهند شد ضمن اینکه در پایان این همایش قطعنامه آن قرائت می‌شود.

همچنین براساس اعلام دبیر اجرایی همزمان با برگزاری همایش، نمایشگاه صنعت گیاهان دارویی و نمایشگاه کتب تخصصی گیاهان دارویی نیز در محل برگزاری همایش پیش‌بینی شده است.

 

نظر شما
ادامه