کد خبر: ۱۵۲۴۶
درحالی که مسئولان از برنامه‌ریزی برای خودکفایی گوشت قرمز طی دهه آینده خبرمی‌دهند دامداران از نخریدن دامشان انتقاد دارند و می‌گویند واردات گوشت قرمز و دام زنده به قدری افزایش یافته که قیمت محصول داخلی کاهش یافته و خریداری برای آن نیست.

در حالی که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی از جمله معاون امور تولیدات دامی این وزارتخانه از برنامه‌ریزی برای خودکفایی در تولید گوشت قرمز از طریق افزایش بهره‌وری تولید و افزایش ضریب تبدیل هر کیلوگرم علوفه به گوشت خبر می‌دهند، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران اظهارکرد: در حال حاضر دام زنده روی دست دامداران مانده و خریداری برای آن نیست چراکه برخی به جای حمایت از تولید داخلی، واردات دام سبک و سنگین و گوشت قرمز را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

سعید سلطانی به ایسنا گفت: در حال حاضر واردات دام زنده سبک از ارمنستان انجام و پس از ذبح در آستارا روانه بازار می‌شود. از سوی دیگر دام زنده سنگین نیز از استان سیستان و بلوچستان وارد کشور می‌شود تا دیگر رغبتی برای حمایت از تولید داخلی و خرید دام زنده از دامداران داخلی باقی نماند.

دام روی دست دامداران مانده است

یک پرواربند دام سبک در استان آذربایجان شرقی نیز در این باره به ایسنا گفت: علیرغم اینکه بخش زیادی از دام سبک خود را به دلیل نخریدن مجبور شدم زیر قیمت بفروشم همچنان حدود 400 رأس گوسفند روی دستم باقی مانده و هیچ خریداری برای آن وجود نیست.

وی افزود: برخی از واحدهای دامپروری در این استان به تعطیلی کشیده شده و دامداران همچنان اقساط معوقشان بیشتر از گذشته می‌شود که نیاز است مسئولان به جای توجه به واردات، برای حل مشکل دامداران و حمایت از تولید داخلی که مدنظر مقام معظم رهبری است، اقدام کنند.

کاهش قیمت دام زنده در یزد

احمدی، مدیر عامل اتحادیه دامداران استان یزد نیز ضمن انتقاد از این مشکل اظهار کرد: در حال حاضر آن قدر وضعیت بازار دام زنده و گوشت قرمز در کشور و این استان به هم ریخته که قیمت خرید هر کیلوگرم گوشت به 14 تا 15 هزار تومان و قیمت خرید هر کیلوگرم دام زنده به 7500 تا 8500 تومان رسیده که حتی از سال‌های گذشته نیز پایین‌تر است.

وی ادامه داد: تا کی واردات بی رویه دام زنده و گوشت قرمز ادامه دارد؟ حمایت از تولید داخلی کجا می‌رود؟ مسئولان باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند تا به جای واردات، نگرانی تولیدکننده را برای فروش محصولشان برطرف کنند.

به گزارش ایسنا، ظرفیت تولید گوشت قرمز در کشور سالانه یک میلیون و 250 هزار تن است اما سالانه بیش از 950 هزار تن گوشت قرمز تولید می‌شود که پاسخگوی 90 درصد نیاز کشور است و به نظر می‌رسد می توان با مدیریت اقتصادی تولید محصولات دامی به خودکفایی تولید گوشت قرمز البته با در نظر گرفتن مسائلی مانند بحران آب رسید.

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
ادامه