کد خبر: ۱۵۳۵۰

 طی سالهای اخیر یکی از شعارهای عمده وزرای جهاد کشاورزی خودکفایی در تولید فراورده های دامی از جمله شیر و گوشت بوده است ، بماند که برغم این شعار و تکرار مداوم رسیدن به خودکفایی که خود همواره توجیه افزایش قیمت این محصولات بوده , اما همواره واردات محصولات گوشتی مساله دار نیز در رسانه ها بازتاب داشته تا جاییکه هرگز ماجراهای گوشت های آلوده وارداتی فراموش نمیشود .

ماجراهایی که هر کدام داستان خاص خودرا داشت ؛ از گوشتهای تاریخ مصرف گذشته بگیرید تا گوشت بوفالوی هندی ، گوشت با ذبح غیر شرعی و این اواخر نیز گوشت رادیو اکتیو... جالب هم این است که این داستانها انگار قرار نیست پایان داشته باشد و حتی اگر در واردات گوشت بسته شود ، پنجره واردات دام زنده باز میشود .
هر چند نه در ایران که در تمام دنیا برای تنظیم بازار اقدام به واردات محصول مشابه با قیمت کمتر میشود , اما در ایران فقط یکی از دلایل واردات تنظیم بازار است و وجود رانت و سود اوری بیشتر و قویتر در واردات محصولاتی که به صورت مشابه در داخل کشور تولید میشود نقش دارد.
بنا بر یک گزارش رسمی طی چند سال گذشته ازیک طرف قاچاق دام زنده از مرزها و ازسوی دیگربه علت کمبود دام و گوشت قرمز واردات گوشت های آلوده به جنون گاوی از برزیل و لاشه های پیر بوفالوهای هندی با کیفیت و سلامت بسیار پایین صورت گرفت که حتی در واپسین لحظه های عمر دولت قبل ، مسئولان بازرگانی برای کنترل قیمت مواد پروتئینی تصمیم به واردات گوشت قرمز از کشور اوکراین گرفتند و ازآنجا که محصولات این کشور با یک سوم قیمت جهانی قابل خریداری است به همین جهت احتمال آن است که واردکنندگان ارزانی قیمت را فدای سلامتی مردم کشورکرده باشد.
سازمان دامپزشکی کشور در اواخر دولت دهم برسراعطای مجوز به واردات گوشت از اوکراین درحال مذاکره بود و این بار احتمال ورود گوشت هایی که خطر آلوده بودن به رادیواکتیو را دارند مطرح شده است، به گونه ای که ورود احتمالی محصولات گوشتی اوکراینی به کشور در حالی مطرح شده که حتی کشورهای همسایه اوکراین ازجمله روسیه به علت باقی ماندن اثرات حادثه چرنوبیل که انفجار در راکتورهسته ای و انتشار تشعشع رادیواکتیو بوده است حاضربه خرید هیچ محصولی ازاین کشورنیستند.
بنا برگزارش خبرنگار قدس انلاین در حال حاضر سرانه مصرف گوشت قرمز درکشور حدود یک میلیون و 200 هزار تن است که میزان تولید سالیانه این ماده پروتئینی حدود 900 تا 950 هزار تن یعنی 75 تا 80 درصد برآورد شده که از این میزان حداقل 250 هزار تن کسری محاسبه شد که برای جبران این کسری حدود 25درصد واردات گوشت قرمز به کشور انجام می شود..
***گوشتهای رادیو اکتیو چه شد
آخرین ماجرای گوشتهای الوده به واردات گوشتهای اوکراینی است که مشکوک به رادیو اکتیو بود , این درحالی است که بالاخره معلوم نشد این پرونده به کجا انجامید.
علی ایرانپور ، در پاسخ به این سؤال که بررسی پرونده واردات گوشت های آلوده به رادیو اکتیو در چه مرحله ای است؟گفت: پس از انتشار خبر واردات گوشت از اوکراین و شائبه آلودگی این گوشت ها به تشعشعات رادیو اکتیو ،این خبر مورد واکنش سازمان ها و دستگاه های ذی ربط واقع شد به طوری که در حال حاضر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در حال بررسی پرونده واردات گوشت های آلوده به رادیو اکتیو است.
نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی،تصریح کرد: در چند ماه گذشته مسئولان سازمان دامپزشکی کشور واردات گوشت قرمز از اوکراین را تکذیب کردند اما پس از پیگیری کمیسیون کشاورزی مجلس، یکی از مسئولان سازمان دامپزشکی اظهار داشت که مقداری گوشت قرمز از اوکراین وارد کشور شده اما این گوشت ها وارد بازار نشده و به محض ورود به کشور برای آزمایش تحویل سازمان انرژی اتمی داده شده است .
این نماینده مردم در مجلس نهم، اظهار داشت: پس از پی گیری نتایج بررسی آزمایشات سازمان انرژی اتمی درخصوص شائبه آلودگی این گوشت ها در چند روز گذشته، متأسفانه یکی از مسئولان سازمان انرژی اتمی اظهار کرد به هیچ وجه گوشت های وارداتی از اوکراین تحویل سازمان انرژی اتمی داده نشده و این موضوع کاملا کذب است.
عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس،با تأکید بر اینکه اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس در شفاف سازی این موضوع اهتمام جدی و شدیدی دارند، گفت: به طور حتم کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در راستای صیانت از سلامت مردم این موضوع را از سوی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور بررسی می کند تا علت تناقض گویی بین سازمان دامپزشکی و سازمان انرزی اتمی مشخص و شفاف سازی شود.
***سلامت مردم فدا نشود
درهیمن حال این عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس با بیان اینکه مسئولان باید بیش از پیش دقت در واردات و چگونگی آن داشته باشند که در غیر این صورت سلامت افراد به تاراج خواهد رفت.گفت: در راستای رفتارهای دوگانه وزارت جهادکشاورزی، عدم ممانعت از قاچاق دام زنده و واردات رسمی آن باعث عدم رسیدن به خودکفایی در تولید گوشت خواهد شد.
علی ایرانپور در خصوص واردات دام زنده به کشور،گفت: متأسفانه یکی از مشکلات عمده و اساسی درحوزه کشاورزی کشور عدم هماهنگی درون وزارتی بین وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی است.
نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: علاوه بر نبود هماهنگی بین اقدامات دو وزارتخانه صنعت و جهاد، متأسفانه عدم جدیت پیگری و نظارت از سوی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی باعث بروز این رفتارهای دوگانه در وزارتخانه ها شده است.
این نماینده مردم در مجلس نهم،با تأکید بر اینکه سرانه مصرف گوشت قرمز درکشور حدود یک میلیون و 200 هزار تن است، اظهارداشت: میزان تولید سالیانه این ماده پروتئینی حدود 900 تا 950 هزار تن یعنی 75 تا 80 درصد برآورد شده که از این میزان حداقل 250 هزار تن کسری محاسبه شد که برای جبران این کسری حدود 25درصد واردات گوشت قرمز به ویژه از کشور برزیل انجام می شود.
ایرانپور،افزود: علی رغم واردات 25 درصدی گوشت قرمز به کشور، متأسفانه به علت اختلاف قیمت گوشت در داخل و خارج از کشور و گرانی ارز در داخل قاچاق دام زنده از طریق دامداری های سنتی در استان های مرزی کشور به کشورهای همسایه از جمله ترکیه صورت می گیرد که این مهم منجر به افزایش میزان واردات گوشت قرمز و نرسیدن کشور به خودکفایی می شود.
وی، بابیان اینکه واردات دام زنده به کشور معضلاتی به همراه داشته است، ادامه داد: در چند ماه گذشته کشور شاهد واردات گوشت قرمز آلوده به رادیو اکتیو از اوکراین بود و در حال حاضر هم شاهد واردات دام زنده از ارمنستان است که متأسفانه این عملکردها نشان دهنده رفتارهای دوگانه در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی است.
***ناهماهنگی میان دو وزارتخانه
شاید اگر همه مسوولیت به دوش یک وزارتخانه بود این مشکلات پیش نمیامد اما اکنون که وظایف بین دو وزارتخانه مثلا تفکیک شده مشکلات درهم مخلوط شده و دیگر هیچ مقام دولتی پاسخگو نیست و پاسکاری تنها توجیه مسایل پیش روی است
دراین خصوص نماینده مردم مبارکه در مجلس، تصریح کرد: متأسفانه در راستای رفتارهای غیر هماهنگ و دوگانه در مجموعه وزارت جهادکشاورزی عدم ممانعت از قاچاق دام زنده از یک سو و واردات رسمی و قانونی دام زنده به کشور از سوی دیگر انجام می شود.
این نماینده مردم در مجلس نهم، اظهار داشت: متأسفانه تا به امروز یک برنامه مدون و جدی از سوی مسئولان ذی ربط برای رسیدن کشور به خودکفایی در تولید گوشت قرمز طراحی نشده است به طوری که هر ساله مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در تولید گوشت قرمز شعار رسیدن به خودکفایی می دهند.
عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس، گفت: امیدواریم این رفتارهای متناقض بین وزارتخانه ها که مانع رسیدن کشور به خود کفایی در تولید گوشت قرمز می شود رفع و یک تعادل پایداری بین عملکرد وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت برقرار شود.
دراین راستا همچنین , یک عضوکمیسیون‌کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس،گفت:ممنوعیت واردات گوشت قرمز از سوی دوات اقدام مطلوب است اما متأسفانه واردات دام زنده از ارمنستان، حلاوت قطع واردات گوشت را به کام دامداران تلخ کرد.
محمد باقر شریعتی درگفت وگو با خانه ملت، گفت: ممنوعیت واردات گوشت قرمز هم اقدام مطلوب دیگری است که دولت یازدهم به آن تأسی جسته است اما متأسفانه واردات دام زنده از ارمنستان، از حلاوت قطع واردات در کام دامداران کاست.
دیگرعضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی با تاکید براینکه در راستای قانون انتزاع وظایف تنظیم بازار محصولات پروتئینی برعهده وزارت کشاورزی است ،گفت: با توجه به واردات دام های آلوده به کشوردر سال های اخیر، باید وزارت کشاورزی بر واردات دام زنده نظارت مدونی داشته باشد که سلامتی مردم فدای تجارت نشود.

سکینه عمرانی در ، در خصوص این مطلب که در حال حاضر واردات دام زنده از کشور ارمنستان به استان اردبیل انجام می شود،این عملکرد در حالی است که در ماه گذشته انجمن صنفی گاوداران در خواست صدور مجوز صادرات دام زنده از دولت کرده اند،گفت: متأسفانه در حال حاضر کشور در تولید محصولات پروتئینی از جمله گوشت قرمز به خودکفایی نرسیده به طوری که حدود 25درصد از سرانه مصرف کشور گوشت قرمز، از طریق واردات تامین می شود.
نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی،با تأکید بر اینکه باید ثبات قیمتی در بازار محصولات پروتئینی از سوی مسئولان ذی ربط برقرار شود، تصریح کرد: به طور حتم بازار باید به گونه ای تنظیم شود که هم سود تولید کنندگان گوشت قرمز در آن لحاظ شود و هم منفعت مصرف کنندگان در تأمین گوشت مورد نیاز خانوارهای خود،به همین جهت دولت برای رسیدن به تعادل در عرضه و تقاضا محصولات پروتئینی باید دو سویه به این مهم توجه کند.
این نماینده مردم درمجلس نهم،اظهار داشت: با توجه به اینکه در حال حاضر کشور وارد کننده اصلی گوشت قرمز است به همین جهت اگر صادرات دام زنده به سایر کشورها صورت گیرد به طور حتم سرانه مصرف گوشت در خانوارها بسیار کم می شود.
عمرانی، افزود: به طور حتم هر میزان صادرات دام زنده از کشور صورت گیرد به همان میزان هم واردات دام و گوشت قرمز به کشور می انجامد به همین جهت به هیچ وجه کشور آمادگی ورود به حوزه صادرات دام زنده را ندارد مگر اینکه سودی برای کشور به همراه داشته باشد.
نماینده مردم سمیرم در مجلس ، تصریح کرد: احتمال این امر است که مسئولان ذی ربط گوشت قرمز را از سایر کشورها چون ارمنستان با قیمت پایین تری وارد کنند و به دنبال آن دام زنده داخلی را با قیمت گران تری نیز صادر کنند که بتوانند از طریق این تبادل سود و ارز آوری برای کشور داشته باشند.
این نماینده مردم درمجلس نهم،اظهار داشت: با توجه به حوادث چند ساله اخیر واردات دام های آلوده به کشور باید دستگاه های نظارتی در واردات دام زنده به کشور نظارت بسیار جدی و مدونی داشته باشند که سلامتی مردم فدای سود و تجارت نشود.
***مسوول کیست ؟
درعین حال اکنون این سوال پیش میاید که این پاسکاری درصورتی که بازار اشفته شد و قیمتها رو به فزونی گذاشت چه تبعاتی خواهد داشت و در ان شرایط باید سراغ کدام وزارتخانه رفت.
این در حالی است که براساس قانون انتزاع وظایف بخش کشاورزی از وزارت صنعت و الحاق آن به جهاد کشاورزی ، این وزارتخانه مسئول تنظیم بازار محصولات پروتئینی بود اما تاکنون این وظایف از وزارت صنعت منتزع نشده که در جلسه هفته گذشته کمیسیون کشاورزی مجلس مقرر شد تا این وزارت صنعت مسئولیت وظایف بخش کشاورزی از جمله تنظیم بازار محصولات پروتئینی را به وزارت کشاورزی منتقل کند.
دراین خصوص یک عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس،گفت: با توجه به تحویل شرکت پشتیبانی امور دام و تنظیم بازارمحصولات پروتئینی در راستای قانون انتزاع به وزارت جهاد کشاورزی، در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی مسئول تنظیم بازارمحصولات پروتئینی از جمله گوشت قرمز است به همین جهت این وزار تخانه تنطیم بازار را باید مانند دو کفه ترازو ببیند و بین تولیدکننگان و مصرف کنندگان موجود در هرکفه ترازو تعادل و برابری برقرار کند.

***واردات الوده ممنوع شد
درعین حال و درشرایطی که دغدغه نمایندگان بابت واردات دام و گوشت الوده جدی است ؛ رئیس جدید سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه واردات دام زنده مخاطره جدی برای جمعیت دام کشور است، گفت: با عزم جدی واردات دام زنده را کنترل می‌کنیم.

رئیس جدید سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: متاسفانه فرهنگ دامداری در کشور هم طوری است که مرتب دامها جابجا می‌شوند و کوچ‌روی هم زیاد داریم و همه اینها شانس ابتلا به بیماری تب برفکی را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: بیماری تب برفکی مسری و فوق‌العاده زیان‌بار است و همواره منطقه‌ را تحت تاثیر قرار می‌دهد و کشور ما هم با این معضل مواجه است.

خلج گفت: بر اساس تاکید وزیر جهاد کشاورزی و تلاشی که بنده خواهم داشت، با اعمال موازین حاکمیتی سعی می‌کنیم مردم احساس امنیت بیشتری کنند و بزرگترین عامل تهدید کننده جمعیت دامی کشور که واردات دام زنده است را کنترل می‌کنم و جلوی ورود دام زنده به کشور و خصوصاً خروج آن از سیستان و بلوچستان به سایر استان‌های کشور جلوگیری می‌کنم.

رئیس جدید سازمان دامپزشکی کشور گفت: واردات دام زنده بزرگترین مخاطره و عامل تهدید کننده جمعیت دامی کشور است و درخواست می‌کنیم، کسانی که در زمینه واردات دام فعالیت می‌کنند منافع ملی را بر منافع فردی خود ترجیح دهند.وی گفت: اولین مرحله فعالیت ما جلوگیری از واردات دام زنده خواهد بود تا در مرحله اول از مرزها وارد کشور نشود و اگر وارد شد، از انتقال آن به استان‌های دیگر جلوگیری می‌کنیم.

 

منبع:قدس آنلاین

 

 

 


 

نظر شما
ادامه