کد خبر: ۱۵۳۷۲
rastkhah
رییس نظام ایمنی هسته‌یی کشور وجود هرگونه غبار آلوده به مواد رادیواکتیو به کشور را تکذیب کرد.

ناصر راست‌خواه در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی هسته‌یی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره انتشار برخی اخبار مبنی بر احتمال ورود غبار آلوده به اورانیوم به کشور گفت: اطمینان می‌دهم که چنین رویدادی را در کشور شاهد نبوده‌ایم.

او با غیرکارشناسی دانستن اظهارات در این باره گفت: برای روشن شدن ابعاد چنین اخباری سازمان انرژی اتمی بارها با قرار دادن دستگاه‌های مکنده بزرگ به آنالیز و اندازه‌گیزی غبار در نقاط مختلف اقدام کرده است و بعد از آزمایش به موردی از آلودگی به مواد رادیواکتیو برنخورده‌ایم.

رییس نظام ایمنی هسته‌یی کشور تاکید کرد: نباید با طرح چنین مباحثی بدون پشتوانه علمی و تخصصی افکار عمومی را نگران کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر اصغر محمدی فاضل، رییس دانشگاه محیط زیست در همایش محیط زیست،‌ بهداشت و ایمنی (HSE) شرکت‌ها و واحدهای تابع سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدن ایران (ایمیدرو) با اشاره به اینکه موضوع ریزگرد و گرد و غبار امروز به یکی از مهم‌ترین مسائل کشور در حوزه محیط زیست تبدیل شده است، عنوان کرد:‌ بررسی‌های ما از میکروفسیل‌های موجود در ریزگرد و گرد و غبار موجود در کشور نشان می‌دهد که این گرد و غبار از منطقه شاخ آفریقا با استفاده از جریان هوا وارد کشورمان شده است.

وی افزود: این ریزگردها از مناطقی که در آن از اورانیوم ضعیف شده استفاده شده وارد ایران می‌شود. در عراق هم که کاملا تائید شده که از اورانیوم ضعیف شده استفاده شده است. به این ترتیب می‌توانیم نتیجه بگیریم که احتمال ورود غبار آلوده به اورانیوم وجود دارد.

رئیس نظام ایمنی هسته‌یی کشور هم‌چنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره برخی اخبار حاکی از ورود گوشت‌های آلوده به مواد رادیواکتیو از اوکراین اظهار کرد: طی دو هفته اخیر وزارت جهاد کشاورزی از سازمان انرژی اتمی برای وارد کردن یا نکردن گوشت از کشور اوکراین استعلام کرد که ما توصیه کردیم در صورت امکان و تا جایی که می‌تواند از کشورهای دیگر گوشت وارد کنند چرا ک با توجه به حادثه چرنویل در اوکراین بهتر است از این کشور مواد غذایی وارد نکنیم.

وی ادامه داد: اما سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که اگر به هر دلیلی تصمیم به وارد کردن گوشت از اوکراین گرفته شد، نمونه‌ای از آن‌ها در اختیار سازمان برای انجام آزمایش‌های لازم قرار گیرد.

راست‌خواه تصریح کرد: با وجود گذشت سی سال از حادثه چرنویل مناطقی از این کشور آلوده به رادیواکتیو است به شکلی که آنها (اوکراینی‌ها) خودشان در این مناطق دامداری و کشاورزی نمی‌کنند. بنابراین ما به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کردیم که ملاحظاتی داریم و توصیه می‌کنیم تا جایی که امکان دارد از اوکراین مواد غذایی وارد نشود.

وی در پاسخ به این پرسش که وزارت جهاد کشاورزی تاکنون سازمان را در جریان تصمیم احتمالی برای واردات گوشت از اوکراین قرار داده است یا خیر؟ اظهار کرد: تاکنون درباره این‌که برای وارد کردن گوشت و مواد غذایی از اوکراین تصمیمی اتخاذ شده است یا خیر اطلاعی به ما داده نشده است و اگر مواد غذایی از اوکراین تاکنون وارد کشور شده باشد سازمان انرژی اتمی از آن اطلاع ندارد. بنابراین نمی‌توانم درباره اخبار منتشر شده مبنی بر این‌که گوشت‌های آلوده به رادیواکتیو در کشور وجود دارد، اظهار نظر کنم.

به گزارش ایسنا، در چند هفته اخیر از سوی برخی مقامات کشور از جمله نمایند‌گان مجلس اخباری درباره این‌که گوشت‌های آلوده به مواد رادیواکتیو به کشور وارد شده، منتشر شده است که تاکنون هیچ یک از مقامات ذی‌ربط درباره صحت این اخبار اظهارنظری نکرده‌اند.

منبع: ایسنا

 

نظر شما
ادامه