کد خبر: ۱۵۳۷۹
حسین آبسالان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: شتردارها و دامدارهای منطقه میاندشت جاجرم که در گذشته دشمن اصلی یوزپلنگ بودند و برای حفاظت دام‌هایشان مبادرت به کشتن یوز می‌کردند حالا یکی از حامیان این گونه در حال انقراض شده‌اند.

وی افزود: بسیاری از اوقات یوزهای که وجودشان در منطقه ثبت می‌شود را خود شتردارها اطلاع می‌دهند و ما با حاضر شدن در منطقه از آن فیلم و عکس تهیه می‌کنیم .

مدیر کل محیط زیست استان خراسان شمالی با بیان اینکه از سال 1380 تاکنون تلفات یوزپلنگ نداشتیم گفت: با توجه به اینکه حالا چرای دام در حد ظرفیت صورت می‌گیرد و مراتع با یک مدیریت صحیح حفاظت می‌شود، روستاییان به این باور رسیده‌اند که وجود یوز آرامشی را در سطح منطقه ایجاد می‌کند که علاوه بر اینکه دام‌هایشان در آرامش هستند خودشان نیز از این موقعیت سود می‌برند.

آبسالان ادامه داد: خوشبختانه این تفکر که روزی گمان می‌کردند یوزپلنگ یک حیوان وحشی است که قبل از آسیب رساندن به دام‌هایشان باید کشته شود تغییر کرده است و حالا اگر یک یوزپلنگ به خاطر گرسنگی هم به دام‌هایشان نزدیک شود و حتی از بچه شترهایشان را هم بخورد آنها دیگر حتی شکایت هم نمی‌کنند.

وی با اشاره به همکاری روستاییان در حفاظت از یوز اذعان داشت: آخرین تصویری که از یوزپلنگ ثبت شد مربوط به مشاهده یوز در 7 کیلومتری مرز شرقی منطقه میاندشت جاجرم بود که توسط اهالی بومی به محیط زیست اطلاع داده شد که با حضور همکارانمان تصویر آن ثبت شد.

آبسالان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ما در حفاظت از طبیعت نیازمند مشارکت مردم هستیم لذا هر اقدامی که در این مناطق انجام می‌شود و اولین منفعت آن باید نصیب مردم شود.
 
 
 
 


 
نظر شما
ادامه