کد خبر: ۱۵۳۸۲
پیش‌بینی اشباع بازار مرغ در شب عید

با توجه به توزیع رایگان مرغ در سبد کالایی و میزان تولید گوشت مرغ در شب عید، علاوه بر اینکه با افزایش قیمتی روبه‌رو نخواهیم بود، بلکه بازار نیز به وضعیت اشباع می‌رسد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: بنا بر آمار رسمی سالانه 90 میلیون قطعه جوجه یک‌روزه ریخته می‌شود و در ماه‌های اخیر کاهش تولیدی وجود نداشت، بلکه شرایط دیگری باعث این افزایش قیمت شده است.

همایون دارابی افزود: بخش عمده این افزایش قیمت به‌دلیل بالا رفتن تقاضا و عدم امکان افزایش تولید مقطعی جوجه یک‌روزه بوده، زیرا این امر دارای یک سیکل ثابت و غیرقابل تغییر است.

وی خاطرنشان کرد: در این میان از این افزایش تقاضا سوءاستفاده شده و برخی از تولیدکنندگان یا واسطه‌ها این محصول را به قیمت بالایی به فروش می‌رسانند؛ در حالی که نرخ اعلامی خود انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه یک‌هزار و 508 تومان است.

دارابی با اشاره به اینکه نظری مبنی بر ارزش واقعی این محصول را ندارد، ادامه داد: بهای واقعی این محصول به کارشناسان امر واگذار می شود، اما مرغداران انتظار دارند که تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه به اطلاعیه‌هایی که درباره قیمت این محصول صادر کرده‌اند، پایبند باشند.

وی درباره بازار این محصول در روزهای پایانی سال تصریح کرد: با توجه به اینکه در این ایام در سبد کالا مرغ به‌صورت رایگان در بین مردم توزیع می‌شود، علاوه بر اینکه نگرانی بابت کمبود تولید وجود ندارد، بلکه نگرانی‌هایی از اشباع بازار وجود دارد.

تصمیمات دولت برای جلوگیری از زیان مرغداران

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی یادآور شد: به همین منظور به همکاران خود توصیه کرده‌ایم که با انگیزه افزایش قیمت در روزهای پایانی سال اقدام به خرید جوجه یک‌روزه نکرده، زیرا با زیان روبه‌رو خواهند شد.

دارابی پیش‌بینی کرد که در شب عید با مازاد تولید روبه‌رو باشیم، بنابراین دولت در این زمینه جلساتی با اتحادیه‌ها برگزار کرده تا با اتخاذ تصمیماتی از ضرر مرغداران جلوگیری شود که ازجمله می‌توان از اقدام به ذخیره‌سازی یا تسهیلاتی برای صادرات بیشتر نام برد.

وی با اشاره به موانع صادراتی تأکید کرد: برای صادرات دوهزار تن مرغ توسط یک فرد، امکان صادرات یک‌باره آن وجود ندارد، بلکه باید به‌صورت خرد و تا سقف 100 تن و با ارائه اسناد مربوطه اجازه صادرات دوباره یابد.

دارابی اظهار داشت: ماهانه به‌طور متوسط سه‌هزار تن گوشت مرغ صادر می‌شود و با توجه به مازاد تولید سقفی برای صادرات وجود ندارد./

 

 

 

 

 

نظر شما
ادامه