کد خبر: ۱۵۳۹۷

نتایج بررسی ها نشان می دهد که شش میلیون نفر از هموطنان در معرض خطر ابتلا به نوعی ببماری انگلی به نام «فاسیولیازیس» هستند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، بر اساس این بررسی که در قالب مقاله - پوستر در بیست ودومین کنگره بیماری های عفونی و گرمسیری ایران ارایه شده، استان گیلان یکی از کانون های مهم اندمیک این بیماری در جهان به شمار می آید.

بر اساس این پژوهش، استان های گیلان، مازندران، تهران، کرمانشاه، اردبیل، خوزستان و لرستان به ترتیب بیشترین شیوع ابتلا به فاسیولیازیس را داشته اند که اغلب موارد بیماری به استان گیلان بویژه شهرستان انزلی مربوط است.

فاسیولیازیس نوعی بیماری انگلی است که به وسیله دو گونه ترماتود کبدی از جنس فاسیولا در انسان و دام به وجود می آید و علاوه بر ابتلا و ایجاد عوارض مختلف در انسان، لطمات اقتصادی قابل توجهی به صنعت دامپروری وارد می کند.

بر اساس یافته های این پژوهش، 85 درصد موارد ابتلا در مناطق شهری و 15 درصد هم در مناطق روستایی زندگی می کردند. همچنین گروه سنی 30 تا 50 سال بیشترین ابتلا به این آلودگی و گروه سنی زیر 10 سال کمترین آلودگی را داشتند.

نتایج این تحقیق نشان می دهد که درد شکم، میالژی، ضعف و بیحالی، دردشانه و خارش از علایم بالینی است که در این بیماران مشاهده شده است که در اکثر مبتلایان، مصرف سبزیجات معطر محلی مثل چوچاق، خالیواش، نعنای محلی، شاهی، زیتون پرورده و سایر سبزیجات آبی و مصرف آب های غیر مطمئن گزارش شده است


** شرایط انتقال بیماری فاسیولیازیس در بسیاری از استان ها فراهم است

در این مقاله تحقیقی آمده است: به رغم برخی تصورات مبنی بر اینکه بیماری فاسیولیازیس به استان گیلان محدود می شود اما شرایط انتقال آن در بسیاری از استان های کشور فراهم است.

هر چند با طراحی و اجرای نظام مراقبت جامع بیماری، موارد بیماری فاسیولیازیس همه ساله سیر نزولی داشته اما در این مقاله پژوهشی تاکید شده است که به علت فراهم بودن شرایط انتقال بیماری، نظام مراقبت فاسیولیازیس باید در سراسر کشور فعال و به تشخیص موارد احتمالی اقدام شود.

طی فرایند اجرای این تحقیق که از سال 1378 شروع شده و تا 1391 ادامه داشته، هفت هزار و 290 بیمار مبتلا به فاسیولازیس در کشور شناسایی شدند و تحت مراقبت قرار گرفتند. نتایج این تحقق نشان می دهد، روند بیماری از تعداد دو هزار و 590 مورد در سال 1378 به 96 مورد در سال 1391 کاهش یافته است.

پژوهشگران این بررسی به پزشکان توصیه کردند که در تشخیص بیماران با درد شکم، ضعف و بیحالی، کهیر و خارش و ائوزینوفیلی خون محیطی و همچنین سابقه مسافرت به مناطق اندمیک، فاسیولیازیس را در فهرست تشخیص های افتراقی خود قرار دهند.

بیست ودومین کنگره بیماری های عفونی و گرمسیری ایران از پنجم تا نهم بهمن ماه در تهران برگزار شد.

 

نظر شما
ادامه