کد خبر: ۱۵۴۱۳
 
برنج

 

محمدحسین قربانی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، در خصوص سفر نمایندگان مجلس به هند برای بررسی برنج‌های هندی اظهار داشت: با توجه به اینکه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو چند مدل از برنج‌های داخلی و خارجی را آلوده اعلام کرده بودند، برای شفافیت این موضوع تصمیم بر این شد که تیمی برای بررسی این موضوع عازم هندوستان شود.
وی ادامه داد: این تیم متشکل از کارشناسان غذا و دارو، جهاد کشاورزی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی بود؛ 2 بحث در این زمینه مورد توجه بود. یکی اینکه از این به بعد برنج وارداتی بر حسب نیاز کشور کنترل شود. دومین موضوع بررسی نقشه خاک هند و اینکه چه مکان‌هایی از این کشور آلوده است و چه مکان‌هایی برنج آلوده دارد و چه مکان‌های پاک اعلام شده است و در کل واردات برنج سالم و عاری از آلودگی به داخل کشور و اعلام استاندارد جمهوری اسلامی برای کشور هندوستان بود.
سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس افزود: میان این تیم کارشناسی با آزمایشگاه‌های هندوستان، نقشه خاک آنها، حوزه کشاورزی و وزارت بازرگانی مذاکراتی صورت گرفت که این مذاکرات بسیار سودمند بود. همچنین از کارخانجات هندوستان بازدید به عمل آمد.
قربانی تصریح کرد: طبق توافقی که شد، قرار بر این شد برای ایران از حدود 6 ایالت هندوستان که عاری از آلودگی هستند، ثبت سفارش برنج صورت گیرد که عمده آن پنجاب و آندرا پرادش بود.
وی ادامه داد: براساس توافق ما و هند واردات برنج از هندوستان به ایران باید براساس استاندارد ایران صورت گیرد و ما به استاندارد هند یا اروپا کاری نداریم؛ استاندارد ایران حتی در زمینه برنج سخت گیرانه‌تر از استاندارد اروپا و آمریکا است.
سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس خاطرنشان کرد: قرار شد که هندوستان از مبدأ بر برنج‌ها بازرسی و نظارت داشته باشد و ما نیز این برنج‌ها را در مبادی ورودی کنترل خواهیم کرد و اگر آنها با این قوانین ما تطابق داشته باشند اجازه ورود برنج‌های هندی به داخل کشور داده می‌شود در غیر این صورت چنین اجازه‌ای داده نخواهد شد.
قربانی در پایان گفت: ثبت سفارش از مکان‌های پاک، تأیید آزمایشگاه‌ها و شرکت‌های بازرسی و نظارت، کنترل مبادی ورودی براساس استاندارد جمهوری اسلامی ایران و نیاز کشور آیتم‌هایی بود که ماحصل سفر کارشناسان ایرانی به کشور هندوستان بود.

 

 

 

 

 

نظر شما
ادامه