کد خبر: ۱۵۴۳۴

کیت تشخیص عسل‌های تقلبی را به‌زودی ارائه می‌کنیم

برای بررسی کیفیت عسل‌های تولیدی و مشخص شدن عسل طبیعی از ساختگی، سازمان تحقیقات زنبور عسل کیت شناسایی کیفیت عسل را به‌زودی ارائه می‌دهد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در حاشیه هشتمین سمینار پژوهشی زنبور عسل ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر درباره اهداف برگزاری این سمینار گفت: این نشست با حضور فعالان صنعت زنبورداری کشور برگزار شد تا آخرین دستاوردهای صنعت زنبور عسل ارائه شود و تعاملی سازنده بین پیشکسوتان، جوانان و دانشجویان این بخش ایجاد شود.

اسکندر زند با اشاره به اینکه هدف اصلی برگزاری این سمینار بررسی محل تحقیقات و علم و صنعت زنبورداری و تبادل این داده‌ها با یکدیگر بود، افزود: بخش تحقیقات زنبور عسل سازمان تحقیقات زنبور عسل کشور، در تشکیل انجمن‌ها، راه‌اندازی همایش‌ها و توسعه تحقیقات زنبور عسل بوده و هست و برای آینده هم برنامه‌های ویژه‌ای برای گسترش صنعت زنبورداری وجود دارد که به مرور در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

وی درباره بودجه‌ای که برای توسعه صنعت زنبورداری کشور در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: به‌دلیل گسترده بودن فعالیت‌های تحقیقاتی این سازمان، نمی‌توان به‌درستی بودجه دقیقی که برای توسعه صنعت زنبورداری در نظر گرفته شده، اعلام کرد، اما آنچه را که لازم باشد، با کمک نهادهای حمایتی به این بخش پرداخت و سهم زنبور عسل رعایت می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این پرسش که با توجه به عملکرد گذشته تولید عسل کشور در سطح پایین، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی چه برنامه‌ای برای ساماندهی این امر دارد، ادامه داد: متوسط تولید در کشور 12 تا 13 کیلوگرم است که در مقایسه با میانگین متوسط تولید در جهان، فاصله زیادی دارد، به‌طوری که تولید زنبوردار نمونه ما نیز عملکرد پایینی است.

زند تصریح کرد: همکاران ما در مؤسسه تحقیقات زنبور عسل، باید دلایل ایجاد این شکاف موجود را بررسی و برطرف کنند تا سقف تولید عسل در کشور بالا رود.

وی در پاسخ به این پرسش که مؤسسه علوم تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برای ممانعت تولید عسل تقلبی چه برنامه اساسی دارد، یادآور شد: در کشورهای پیشرفته از کیت تخصصی برای شناسایی این ناخالصی‌ها استفاده می‌شود و امیدواریم مؤسسه تحقیقات زنبور عسل نیز به‌زودی با استفاده از این کیت‌ها و با ارائه روش‌های نظارتی و دقیق بتواند به راحتی این موارد را تشخیص دهد.

 

 

نظر شما
ادامه