کد خبر: ۱۵۴۴۱

 
به گزارش روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، جلسه شورای هماهنگی مدیران کل دامپزشکی استانها و مدیران ستادی با موضوع قدردانی از دکتر سید محسن دستور رییس سابق سازمان دامپزشکی و همچنین دیدار با دکتر مهدی خلج رییس جدید سازمان دامپزشکی روز چهارشنبه در محل سالن جلسات این سازمان برگزار شد.
 
در این مراسم مهندس محمد علی جوادی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت جهاد کشاورزی و همچنین نمایندگان تشکل های فعال در حوزه دام و دامپزشکی حضور داشتند.
 
نمایندگان تشکل ها در این دیدار از تلاش های دکتر دستور در طول چهار سال مسوولیتش در سازمان دامپزشکی تقدیر کردند.
** مهمترین وظیفه سازمان دامپزشکی، تضمین کیفیت و سلامت محصولات دامی
 
مهندس محمد علی جوادی معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی وزارت جهاد کشاورزی در این نشست ضمن تاکید بر اهمیت امنیت غذایی با سه وجه تامین، در دسترس بودن و سلامت غذا به عنوان یکی از مهمترین دغدغه­های جوامع از دیرباز تا حال و آینده، به ضایعات محصولات کشاورزی به عنوان آفت بزرگ امنیت غذایی اشاره کرد و افزود: درحال حاضر با وجود امنیت قابل قبول غذایی در کشورمان، سالانه 35 درصد از محصولات کشاورزی در فرایند تولید و عرضه به شکل های مختلف به ضایعات تبدیل می شوند که این حجم می­تواند غذای بیش از 15 میلیون نفر جمعیت را تامین کند.
وی در ادامه به مسوولیت و نقش پررنگ سازمان دامپزشکی درتامین سلامت غذا به ویژه محصولات پروتئینی اشاره کرد وگفت: همزمان با فعالیت وزارت جهاد کشاورزی و معاونت امور دام در بهبود کمی تولیدات، سازمان دامپزشکی وظیفه تضمین کیفیت و سلامت و همچنین ارتقای ضریب ایمنی و بهداشت محصولات دامی را بر عهده دارد.
 
معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: تاسیس پست های قرنطینه ای در نوار مرزی و داخل کشور، کنترل ورود و خروج دام و محصولات دامی، نظارت بر کشتارگاهها و کارخانه های فرآوری فرآورده های دامی و نیز اظهار نظر در مورد تولید، واردات و خرید و فروش دارو و واکسن در حوزه دامی و صدور پروانه اشتغال برای موسسات را به عنوان عمده وظایف مهم حاکمیتی بخش کشاورزی، در سازمان دامپزشکی نهفته است.
 
وی اظهار کرد: در حال حاضر در زمینه پرورش دام و طیور و آبزیان و تولید فرآورده های دامی در جهان جایگاه نسبتا مناسبی داریم و انتظارات وزارت جهاد برای بهبود این وضعیت از سازمان دامپزشکی بسیار زیاد است.
 
مهندس جوادی بر لزوم استفاده از کارشناسان آموزش دیده و مجرب و همچنین دسترسی به روش های مناسب و قابل کنترل و تحت مدیریت شبکه ای منسجم اشاره کرد و افزود: شبکه متخصصان دامپزشک وکارکنان این بخش برای کسب توفیق در وظایف حاکمیتی حوزه دامپزشکی به دو ابزار سلامتی جسم و آرامش روان برای ساختن محیط کار آرام و مناسب برای فعالیت نیاز دارند.
 
وی در پایان از خدمت های چند ساله دکتر دستور در بخش دامپزشکی کشور قدردانی و برای دکتر خلج در مسوولیت جدید آرزوی توفیق کرد.
 
** لزوم استفاده از خدمات مدیران موفق
 
مسوول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور نیز در این نشست ضمن تقدیر از خدمات دکتر دستور، فعالیت نخبگان و مدیران شایسته در جامعه را باعث رشد و تعالی جامعه دانست.
 
حجت الاسلام والمسلمین لیاقتی ادامه داد: در صورتی که مدیری عملکرد خوب و تلاش قابل تقدیری در دوره های قبل داشته است، بهتر است از خدمات وی استفاده شود.
 
*** دکتر خلج: تشکل ها شریک سازمان هستند
 
دکتر مهدی خلج، رییس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه این نشست ضمن تقدیر از تلاش های دکتر دستور، به انتظارات کشور و مردم از سازمان دامپزشکی کشور اشاره کرد وگفت: همه با اهمیت، حساسیت، تعهدات بین المللی و وظایف ملی سازمان دامپزشکی آشنا هستند.
 
وی تلاش برای ارتقای آرامش و انسجام درون سیستمی برای فعالیت و خدمت مناسب تر را از اهداف خود برشمرد و گفت: در این زمینه برنامه ریزی هایی صورت گرفته است که در هفته های آینده اعلام می شود.
 
رییس سازمان دامپزشکی کشور در حضور نمایندگان تشکل های بخش خصوصی تصریح کرد: من اعتقاد دارم که بخش خصوصی دامپزشکی و بخش های تولیدی و تشکل های مختلف فعال، رقیب ما نیستند، بلکه شریک و رفیق ما هستند و به طور قطع من از ظرفیت های این بخش در پیشبرد اهداف و برنامه ها استفاده خواهم کرد.
 
دکتر خلج همچنین بر نقش و جایگاه موسسه واکسن و سرم سازی رازی و نیز دانشکده های دامپزشکی در برنامه های آتی سازمان دامپزشکی تاکید کرد.
 
رییس سازمان دامپزشکی درحضور معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد که مهمترین نیاز سازمان دامپزشکی در حال حاضر، تعدادی دکتر دامپزشک رسمی و با توان علمی کافی است که هرچه سریعتر در بخش مبارزه با سل گاوی و بروسلوز دامی، شروع به کار نمایند.
 
** مهمترین دستاوردهای سازمان دامپزشکی از سال 1389 تا امروز
 
دکتر سید محسن دستور رییس سابق سازمان دامپزشکی کشور در این جلسه به چالش هایی که این سازمان با آن روبرو است اشاره کرد و گفت: مسایلی نظیر مشکلات تنظیم بازار، تفاوت قیمتهای بازارهای داخلی و خارجی و همچنین مشکلات مرزی اگر چه در ظاهر ارتباطی به حوزه دامپزشکی ندارد، ولی بر عملکرد ما تاثیر گذار است.
 
وی با اشاره به این که فعالیت های مرتبط با حوزه دامپزشکی روز به روز در حال گسترش است، ادامه داد: کار اغلب دستگاه های مختلف دولت به نوعی با دامپزشکی مرتبط است که این امر نشان دهنده وظیفه سنگین و حجم بالای کار و مسوولیت این بخش است.
 
دکتر دستور تصویب آیین نامه ها و مصوبه های زیرساختی را به عنوان یکی از افتخارات دوران ریاست خود معرفی کرد و افزود: در این سال ها آیین نامه های مورد نیاز، متناسب با مسوولیت های سازمان دامپزشکی کشور به تصویب رسید و ابلاغ شد.
 
وی در ادامه به کنار گذاشتن مقررات اداری دست و پاگیر در این دوره اشاره کرد و افزود: در کمیسیون تحول اداری که رسما و با حضور نماینده وزارت جهاد کشاورزی و نماینده رییس جمهوری تشکیل شد، بیش از 20 فرایند اداری در جهت تسهیل فعالیت ها مورد تجدید نظر قرار گرفت.
 
دکتر دستور طراحی و بهره برداری سیستم های جغرافیایی دام، طیور و آبزیان، طراحی و اجرای سیستم های مراقبت بیماری های دام،‌ طیور، زنبور عسل و آبزیان، بازنگری دستورالعمل های اجرایی و فنی مبارزه با بیماری های دامی و بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان و هدفمند سازی واکسیناسیون را از مهمترین اقدامات شاخص سازمان دامپزشکی در حوزه بهداشت و پیشگیری عنوان کرد.
 
وی ادامه داد: اجرای پرو‍ژه مشترک همکاری اتحادیه ارو‍پا و ایران در پیشگری از بیماری تب برفکی، توسعه همکاری های درون بخشی و بین بخشی و امضای تفاهم نامه های همکاری با نهادهای مرتبط، اجرای (PVS) ارزیابی عملکرد خدمات دامپزشکی توسط سازمان جهانی بهداشت دام، استمرار صادرات میگو به کشورهای اتحادیه اروپا و زمینه سازی صادرات خاویار پرورشی ایران در سال 1391، استقرار دبیرخانه دامپزشکی اکو در ایران و پیگیری تصویب اساسنامه دامپزشکی اکو در مجلس شورای اسلامی، همکاری با فدراسیون سوارکاری در حضور اسب های ایرانی در مسابقات بین المللی، توسعه خدمات الکترونیکی از جمله سیستم یکپارچه قرنطینه، اجرای برنامه ملی پایش باقیمانده های دارو، هورمون، سموم، فلزات سنگین و سایر مواد شیمیایی در فرآورده های خام دامی را از دیگر مهمترین اقدامات شاخص سازمان دامپزشکی در حوزه بهداشت و پیشگیری ذکر کرد.
 
وی تدوین و بازنگری دستورالعمل های ثبت دارو، واکسن،‌مکمل و دستورالعمل های درمانگاه ها و بیمارستان ها، استقرار سامانه دارویی در مورد واردات و توزیع دارو، تعیین آزمایشگاه مرکز تشخیص به عنوان آزمایشگاه مرجع ملی و نهایی شدن قرارداد خواهر خواندگی مرکز تشخیص با آزمایشگاه مرجع پادوای ایتالیا را از دیگر دستاوردها و اقدمات انجام شده در حوزه تشخیص و درمان عنوان کرد.
 
دکتر دستور به تصویب قانون تسری فوق العاده خاص اشاره کرد و گفت: با توجه به تصویب این قانون جهت سازمان های پزشکی قانونی کشور و انتقال خون، سازمان دامپزشکی نیز با پیگیری های مستمر ، موفق به تصویب قانون تسری فوق العاده خاص در تاریخ نوزدهم اردیبهشت سال 1391 برای کارکنان سازمان دامپزشکی کشور شد که این قانون تحت عنوان مزایای غیر مستمر از محل درآمدهای سازمان از سال 1392 اجرایی گردید و به همکاران پرداخت می شود.
 
وی اضافه کرد: این فعالیت ها در حالی انجام شد که با توجه به این که دولت در سالهای 91 و 92 سخت ترین سالهای خود را از نظر بودجه پشت سر می گذاشت، سازمان دامپزشکی با تخصیص بودجه زیر 40 درصد در سال 91 و زیر 20 درصد در 9 ماهه سال 92 به انجام وظایف پرداخت و با این وجود اعتبار سازمان دامپزشکی از 215 میلیارد ریال در سال 91 به 296 میلیارد ریال درسال 92 افزایش پیدا کرد.
 
وی ضمن قدردانی از تلاش های همکاران ستادی و استانی سازمان دامپزشکی کشور طی دوران خدمتش، برای دکتر خلج آرزوی موفقیت کرد.

 
 
نظر شما
ادامه