کد خبر: ۱۵۴۶۸

محسن مشکات معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی ایران در خصوص واردات گوشت های آلوده از هند و اوکراین به کشور به وطن گفت: اخباری که در خصوص واردات گوشت های آلوده به کشور در برخی رسانه های گروهی درج شده است، صحت ندارد و تا به امروز هیچ گوشت آلوده ای به کشور (ایران) وارد نشده است. اینکه برخی از رسانه های کشور اوکراین را مثال زده اند به این دلیل است که 28 سال پیش راکتور هسته ای این کشور دچار انفجار شد و مواد رادیواکتیو در آن زمان به بیرون نشت کرد. حال که برخی از شرکت ها قصد واردات گوشت از این کشور را دارند این موضوع مطرح شده است که احتمال دارد گوشت های اوکراینی آلوده به مواد رادیو اکتیو باشند براین اساس طی سالیان گذشته گوشت های وارداتی به کشور از سوی سازمان انرژی اتمی مورد بررسی قرار گرفته می شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز به دلیل قیمت مطلوب گوشت های اوکراین یک کانتینر تولید آزمایشی قرار است به ایران ارسال شود که این مهم نیز تا به امروز انجام نشده است و باید به این نکته اشاره کرد که تنها 9 کیلو گرم گوشت قرمز تولید کشور اوکراین جهت بررسی به سازمان انرژی اتمی تحویل داده شده بود که براساس تحقیقات کارشناسان این سازمان هیچ مواد رادیو اکتیو در آن مشاهده نشده است و جواب آزمایش ها بطور کلی منفی بوده است.
این مقام مسئول در سازمان دامپزشکی ضمن انتقاد از برخی رسانه های گروهی در ایران بیان داشت: متاسفانه برخی بر این باورند که سازمان دامپزشکی مسئول واردات گوشت قرمز به ایران است که این اخبار بارها تکذیب شده است و آنان باید بدانند که سازمان دامپزشکی در ایران تنها یک نهاد نظارت و بررسی است در کنار نهاد های دیگر همچون استاندارد.

وی در ادامه به واردات گوشت قرمز (گاو و گوسفند) از دیگر کشورها اشاره کرد و اظهار داشت: در طی سالیان گذشته دو محموله گوشت به کشور وارد شده است که محموله ای اول از کشور برزیل جهت توزیع در تعاونی ها و فروشگاه ای زنجیره ای است و محموله دوم از کشور هند، که عمدتا گوشت گاومیش است آن هم برای مصرف محصولات پروتئینی و باید توجه داشت که کشور هند به بیش از 50 کشور دنیا صادرات دارد و هیچ گزارشی در خصوص آلوده بودن گوشت های هندی تا به امروز مشاهده نشده است.

 

نظر شما
ادامه