کد خبر: ۱۵۴۹۳
انتخاب رشته برای مجازین در نیمه اول اردیبهشت ماه انجام می گیرد و برای خردادماه افراد برای مصاحبه به دانشگاهها معرفی می شوند. در نهایت هم نتایج نهایی نیمه اول شهریور اعلام می شود.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به جزئیات آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۳ و آزمون نیمه متمرکز دکتری سال ۹۳ گفت: در آزمون دکتری امسال ابراز علاقمندی برای بورس خارج از کشور در کارت آزمون درج شده بود که تقریباً تمامی داوطلبان آزمون دکتری علاقمندی خود را اعلام کرده اند.

به گزارش مهر، دکتر ابراهیم خدایی امروز در نشست خبری در محل سازمان سنجش آموزش کشور افزود: با توجه به اینکه در بورس خارج نه ضوابط پذیرش معلوم بود و نه میزان ظرفیت آن مشخص بود قرار شد که داوطلبان علاقمندی را اعلام کنند که چون هزینه ای هم نداشت تقریبا به غیر از رشته هایی که اعلام شده بود بورس ندارد، اکثر داوطلبان در بقیه رشته ها اعلام علاقمندی کردند. البته پس از مشخص شدن ظرفیت شرایط هم اعلام می شود.

وی با اشاره به آمار شرکت کنندگان در آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۳ گفت: آزمون ارشد در روزهای ۱۶ تا ۱۸ بهمن ماه در ۶ نیم روز برگزار می شود و ۹۵۰ هزار و ۹۴۳ نفر ثبت نام کرده اند ۵۲ درصد از آنها زن و ۴۸ درصد مرد هستند. اما با توجه به شرکت برخی از داوطلبان در دو رشته، یک میلیون و ۶۳ هزار و ۸۷۶ کارت ورود به جلسه آزمون صادر شده است.

افزایش حوزه های امتحانی در آزمون های کارشناسی ارشد و دکتری

خدایی اظهار داشت: آزمون ۱۳۶ کد رشته در ۶۲ شهر و ۱۱۳ حوزه امتحانی برگزار می شود که امسال ۱۴ شهر افزایش پیدا کرده است. در آزمون دکتری نیز تعداد حوزه های امتحانی از ۳۷ شهر به ۵۴ شهر افزایش حوزه امتحانی داشتیم.

وی گفت: در آزمون ارشد، بیشترین شرکت کننده در گروه علوم انسانی با ۵۶۰ هزار ۶۰۳ داوطلب و کمترین شرکت کننده در گروه دامپزشکی با ۴ هزار و ۴۵۲ داوطلب شرکت کرده اند. معاون وزیر علوم یادآور شد: امسال برای اولین بار در ۷ رشته سئوالات برای داوطلبان نابینای مطلق به صورت خط بریل ارائه شده است.

وی درباره زمان بندی انتشار کلید اولیه و پاسخنامه آزمون های ارشد و دکتری گفت: کلید اولیه پس از آزمون ارشد در سایت قرار داده می شود و پاسخنامه را نیز نیمه دوم اردیبهشت ماه منتشر می کنیم. همچنین کلید اولیه آزمون دکتری ۲۱ اسفندماه بر روی سایت قرار می گیرد و داوطلبان تا آخر اسفند فرصت دارند نظرات خود را به سایت سنجش اعلام کنند و در نهایت پاسخنامه نیمه دوم اردیبهشت پس از اعلام نتایج اولیه منتشر می شود.

رئیس سازمان سنجش خاطرنشان کرد: در آزمون کارشناسی ارشد از ۱۳۶ کد رشته، ۱۳۳ کد رشته تستی و سه کد رشته محیط زیست، نمایش عروسکی و موسیقی تستی و تشریحی است.

اعلام زمان بندی نتایج و انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد

وی افزود: نتیجه اولیه آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۳ در نیمه دوم اردیبهشت ماه ۹۳، انتخاب رشته هفته اول خردادماه ۹۳ و قبول نهایی در دهه اول شهریورماه ۹۳ اعلام می شود.

خدایی درباره آزمون دکتری سال ۹۳ گفت: در این دوره ۲۴۰ هزار و ۳۶۱ نفر شرکت کرده اند که این تعداد نسبت به آزمون دکتری سال ۹۲ حدود ۱۱ درصد افزایش داشته است. اطلاعیه آزمون از پنجم اسفندماه منتشر می شود و توزیع کارت آزمون دکتری سال ۹۳ در روزهای ۱۳ تا ۱۵ اسفندماه ۹۲ انجام می گیرد.

وی افزود: آزمون دکتری سال ۹۳ در یک نوبت برگزار می شود و داوطلبان سه نوع سئوال دریافت می کنند. دروس تخصصی در گروه فنی و مهندسی و علوم پایه به مدت ۱۵۰ دقیقه و بقیه گروه ها در مدت ۱۲۰ دقیقه باید پاسخ داده شوند، زبان عمومی ۳۰ سئوال و ۳۰ دقیقه زمان دارد و سئوالات استعداد تحصیلی ۳۰ سئوال و ۶۰ دقیقه زمان دارند.

معاون وزیر علوم خاطرنشان کرد: سازمان سنجش سعی دارد که نتایج اولیه را در دهه سوم فروردین ماه اعلام کند و در غیر این صورت نتایج اولیه حتما در هفته اول اردیبهشت ماه منتشر می شود.

انتخاب رشته برای مجازین در نیمه اول اردیبهشت ماه انجام می گیرد و برای خردادماه افراد برای مصاحبه به دانشگاهها معرفی می شوند. در نهایت هم نتایج نهایی نیمه اول شهریور اعلام می شود.

تشریح تغییرات وزن مصاحبه حضوری در آزمون دکتری نیمه متمرکز سال ۹۳

وی درباره تغییر میزان درصد آزمون کتبی و مصاحبه از ۵۰ - ۵۰ به ۳۰ - ۷۰ گفت: مجموع سوابق علمی جای خود را به مصاحبه حضوری صرف داده است و سوابق علمی در مجموعه ای از سوابق آموزشی و پژوهشی و مصاحبه حضوری ۷۰ درصد نمره را تشکیل می دهند .

در شیوه نامه ای که از سوی وزارت علوم در حال ابلاغ به دانشگاه ها است سهم سوابق آموزشی و مصاحبه حضوری هر کدام ۲۱ درصد و سوابق پژوهشی ۲۸ درصد تعیین شده است.

رئیس سازمان سنجش افزود: با توجه به اینکه در سال گذشته از تعداد ۲۱۸ هزار نفر داوطلب دکتری در نهایت ۲۲ هزار نفر به دانشگاه ها معرفی شدند و غربال اولیه ۱۹۶ هزار نفر را انجام داد، این امر ثابت شد که فرآیند تاثیر سوابق علمی بعد از معرفی به دانشگاه اتفاق می افتد.

وی خاطرنشان کرد: پس از مستقر شدن تیم جدید در وزارت علوم بررسی ها انجام شد که نقش دانشگاه ها در پذیرش دکتری افزایش یابد ضمن اینکه دانشجوی دکتری چهار سال با یک استاد کار می کند و تنها سنجش علمی تستی مطرح نیست.

نکته دیگر اینکه سهم تاثیر ۷۰ - ۳۰ باید شفاف به دانشگاه ها ابلاغ شود. بررسی ها نشان داد به طور نمونه در دانشگاه شریف تعداد کسانی که از خود دانشگاه در دکتری قبول شدند در سال ۹۱ که ۳۰ درصد مصاحبه و ۷۰ درصد نمره آزمون و در سال ۹۲ که نمره آزمون و مصاحبه هر کدام ۵۰ درصد بود، با هم تفاوتی نداشت.

خدایی افزود: در دوره دکتری فقط سنجش عینی تستی ملاک نیست و سنجش عملکردی در تست ها سنجیده نمی شود و بر اساس پارامترهای اساتید باید با سیاستگذاری شفاف به داوطلبان اعلام شود.

افزایش ظرفیت پذیرش در کارشناسی ارشد و دکتری

وی درباره ظرفیت پذیرش در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری در سال ۹۳ گفت: ظرفیت های پذیرش در اسفندماه نهایی می شود و دانشگاه ها تا آن زمان فرصت دارند اما با توجه به قبولی های نهایی پس از برگزاری مراحل تکمیل ظرفیت تعداد ۱۱ هزار و ۴۰۰ نفر در دکتری و تعداد ۱۳۴ هزار نفر در ارشد پذیرفته شده اند که این تعداد کاهش نمی یابد بلکه روند افزایش خواهد داشت.
نظر شما
ادامه