کد خبر: ۱۵۵۰

حکیم مهر -  خبرگزاری " اینترفاکس " روسیه به نقل از " نیکولای پنکوفسکی " رییس پارک وحش شهر بندری سوچی روسیه گزارش داد که قرار است در بهار سال جاری میلادی دو قلاده پلنگ ماده ایرانی ، از ایران به این پارک وحش منتقل شود .

 خبرگزاری فرانسه از مسکو به نقل از این مقام روسی  گزارش داد که روسیه برای احیای نسل پلنگ در این کشور نیازمند سه ماده پلنگ و سه پلنگ نر است و قرار است دو قلاده پلنگ نر نیز از سوی ترکمنستان تهیه شود . 

 روسیه هم اکنون دوقلاده پلنگ قفقازی نر دارد که "ولادیمیر پوتین" نخست وزیر  روسیه طی رایزنی هایی با مقامات قزاقستان موفق به تحویل گرفتن آنها شده است . اما بنا به اعلام مقامات مسئول روسیه ،  دو قلاده پلنگی  که از سوی قزاقستان در اختیار روسیه قرار داده شده ، نر هستند و یکی از آنها نیز سن زیادی  دارد و از این جهت برای احیای نسل پلنگ در روسیه ، مقامات محیط زیست  این کشور به فکر تامین دو جفت پلنگ نر و ماده از ترکمنستان و ایران هستند  که قرار است جفت ماده آن را ایران و جفت نر آن را ترکمنستان تامین کند . 

بنا بر برخی خبرهای تایید نشده ،  قرار است برای بردن پلنگ ها و معاوضه آنها با ببر سیبری  وزیر محیط زیست و منابع طبیعی روسیه در راس هیئتی به ایران بیاید  تا مبادله پلنگ ایرانی با ببر سیبری را عملی کنند.

" سبزپرس " هفته قبل به نقل از منابع آگاه در سازمان حفاظت محیط زیست، خبر داد که هیئتی از وزارت محیط زیست و منابع طبیعی جمهوری فدراتیو روسیه روز پنج شنبه به تهران وارد شدند و به محض ورود به پارک ملی تندوره در استان خراسان رضوی رفته اند.   بنا بر این گزارش ، قرار بود  روز جمعه نیز وزیر منابع طبیعی روسیه نیز وارد ایران شده  و به هیئت همراه خود بپیوندد.

   بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه ، نماد بازی های المپیک زمستانی 2014 در شهر بندری سوچی روسیه، " پلنگ " معرفی شده و روس ها امیدوارند تا در 4 سال آینده با به کار گیری 3 جفت پلنگ نرو ماده  نسل منقرض شده پلنگ در کشورشان را احیا کنند .

تلاش های روسیه در حالی است که  " دفتر صندوق جهانی حیات وحش " (WWF) در روسیه که پیش از این  برای احیای نسل پلنگ در این کشور  اعلام همکاری کرده بود، اعلام کرده است که احیای نسل پلنگ در روسیه کاری غیر ممکن است. این صندوق اعلام کرده است که با این طرح دولت روسیه همکاری نخواهد کرد.

خبرگزاری مهر هم چندی پیش به نقل از معاونت طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست نوشت : سازمان محیط زیست ایران در ازای در اختیار قرار دادن دو قلاده پلنگ ماده ایرانی به روسیه ،  خواهان دریافت چند قلاده ببر از کشور روسیه برای احیای نسل ببر منقرض شده مازندران در منطقه میانکاله شده است.

 

نظر شما
ادامه