کد خبر: ۱۵۵۳۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

آیین تجلیل از مفاخر دانشگاه تهران با نکوداشت دکتر احمد شیمی چهره ماندگار کشور و استاد دامپزشکی دانشگاه تهران در محل در محل باغ نگارستان، موزه تاریخ و مفاخر دانشگاه تهران برگزار شد.

در این مراسم نخستین لباس ویژه مفاخر دانشگاه تهران بر تن دکتر شیمی پوشانده شد. رونمایی از سردیس احمد شیمی، کاشت نهالی به نام وی در حیاط باغ نگارستان و اهدای لوح و نشان ویژه مفاخر دانشگاه تهران نیز از دیگر برنامه‌های این آیین نکوداشت بود.

دکتر سید سبحان‌علی علوی رئیس سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا نیز در این مراسم لوح یادبودی به رسم سپاس از این استاد فرهیخته به وی اهدا کرد.

متن این لوح به شرح ذیل می‌باشد:

بنام آن‌که جان را فکرت آموخت

نکوهش مکن چرخ نیلوفری را برون کن ز سر باد خیره‌سری را

درخت تو گر بار دانش بگیرد به زیر آوری چرخ نیلوفری را

استاد ارجمند جناب آقای دکتر احمد شیمی

با سلام و اهداء تحیات؛

بدون شک دانش دامپزشکی ایران، مرهون یک عمر خدمت صادقانه علمی جناب‌عالی می‌باشد. تربیت طیف گسترده‌ای از دانشجویان عمومی و تخصصی که همگی آنان به شاگردی و تلمذ خویش در محضر آن استاد فرهیخته‌ افتخار می‌نمایند، سند زرین دیگری از زندگی پربار علمی شما می‌باشد.

با ارج نهادن به زحمات بی‌‍‌وقفه در راه اعتلای دامپزشکی میهن عزیزمان، سلامت و بهروزی روزافزون جناب‌عالی را از درگاه ایزد منان خواهانم.

ایام عزت مستدام باد

دکتر سیدسبحان‌علی علوی

رئیس سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا

شایان ذکر است پیش از این نیز سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران در اسفندماه سال ۱۳۸۸ و در دومین کنگره بین المللی دامپزشکی طیور از مقام علمی و ارزشمند دکتر احمد شیمی بنیانگذار بخش بیماری‌های طیور دانشگاه تهران و چهره ماندگار علم میکروب شناسی کشور تقدیر کرده بود.

گفتنی است استاد شیمی در خانواده‌ای اهل علم تربیت شد و جد وی، مدرس رشته شیمی در دارالفنون بود. وی از اولین دانشجویان دانشگاه تهران است که در سال ۱۳۱۴ برای تحصیل وارد دانشکده دامپزشکی این دانشگاه شد و چهار سال بعد فارغ‌التحصیل شد.

استاد شیمی که در سال ۱۳۲۴ به عضویت هیئت علمی دانشگاه تهران درآمد پس از ۳۴ سال تدریس، تلاش علمی و دانشگاهی در سال ۱۳۵۹ بازنشسته شد اما تا سن ۸۹ سالگی، کماکان فعالیت های آموزشی و پژوهشی خود را ادامه داد و هم اکنون نیز با وجود کهولت سن به بررسی کتاب‌های تألیفی خود می‌پردازد.

وی از پیشگامان رشته میکروبیولوژی و بنیان‌گذار بخش بیماری‌های طیور دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران است و در سال ۱۳۸۴ به عنوان چهره ماندگار کشور معرفی شد.

احمد شیمی صاحب ۱۴ عنوان تألیف و ترجمه است که کتاب دامپزشکی به عنوان یکی از آثار مرجع این رشته را در شش جلد به ترجمه درآورده است.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ظفرپور
|
-
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
0
0
برای استاد محترم، سلامتی و بهروزی از درگاه ایزد یکتا خواهانم.
ناشناس
|
-
|
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
0
0




به خود ببالیم که دامپزشکی کشور، چنین مفاخر و بزرگانی را در ذهن و روح تاریخ ثبت کرده است
آرزوی سلامتی و طول عمر پربرکت برای این استاد بزرگ دارم
موسوی





نظر شما
ادامه