کد خبر: ۱۵۵۸
دوربین برنامه خانواده یک دوازدهم اسفند ماه افتخار به تصویر کشیدن فعالیت‌های ارزنده استاد دکتر شفیعی را در محل مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و منزل ایشان داشت و در این گفتگو گوشه ای از فضائل چهره ماندگار دامپزشکی و واکسینولوژی کشورمان به بینندگان معرفی شد...

حکیم مهر -  برنامه سیمای خانواده (خانواده یک) شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه 12 اسفند 88 به معرفی خدمات ارزشمند استاد گرانمایه دکتر عباس شفیعی اختصاص داشت.

دوربین برنامه خانواده یک دوازدهم اسفند ماه افتخار به تصویر کشیدن فعالیت‌های ارزنده استاد دکتر شفیعی را در محل مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و منزل ایشان داشت و در این گفتگو گوشه ای از فضائل چهره ماندگار دامپزشکی و واکسینولوژی کشورمان به بینندگان معرفی شد.

استاد دکتر شفیعی در این برنامه از فعالیتهای چندین ساله خود در رابطه با ساخت واکسن‎‌های مختلف از جمله واکسن فلج اطفال و سرخک سخن گفت و همواره از افتخار خود در فعالیت با مرحوم پروفسور میرشمسی به نیکی یاد می‌نمود.

وی مطالعه را فضای غالب زندگی خود عنوان کرد و افزود : گاهی افرادی که به منزل ما می‌آمدند اینجا را با قرائت‌خانه اشتباه می‌گرفتند ، زیرا همه در هر سنی مشغول مطالعه کتب مخصوص به خود بودند.

چهره ماندگار کشورمان از ایران به عنوان امید و وطن خویش یاد نمود و در پاسخ به سؤالی مبنی بر آنکه چرا سالها قبل تصمیم گرفتید به ایران بازگردید گفت : ایران وطن و امید من است و این سؤال شما مانند آن است که بگویید چرا بعد از انجام کار به خانه خود می‎روید؟

دکتر شفیعی افزود : به نظرم می‎رسد حضورم در ایران بیش از حضور در کشورهای بسیار پیشرفته لازم است.

فرزند استاد هم در این گفتگو با اشاره به فضائل والای اخلاقی پدرش گفت : پدرم همه انسان‎ها را خوب می‌داند و وی را فردی پاک می‎دانم.

فرزند دکتر شفیعی افزود : ایشان بسیار متواضع هستند و در نگاه اول به دلیل تواضع زیاد ایشان فردی نمی‎تواند درجه بالای علمی وی را تصور کند.

گفتنی است دکتر عباس شفیعی در سال 1314 در شهر اصفهان چشم به جهان گشودند. در سال 1338 موفق به اخذ دکترای عمومی دامپزشکی از دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران شدند. در سال 1340 خدمت خود در موسسه رازی را آغاز نمودند. ایشان در سالهای 1965 تا 1985 موفق به گذراندن دوره و اخذ گواهینامه های مختلفی شدند که اهم آنها عبارتند از: دوره ویروس شناسی در موسسه بهداشت دام خاور نزدیک ،دوره ایمنولوژی و واکسینولوژی در دانشگاه لوزان سویس ، دوره تولید واکسن زنده فلج اطفال در شوروی، دوره کنترل کیفی واکسن زنده فلج اطفال در ژاپن، دوره تولید وکنترل کیفی واکسن MMR در یوگسلاوی، دوره کنترل کیفی واکسن MMR در سوئد، دوره کنترل نهایی واکسن فلج اطفال در انگلستان، دوره جداسازی وتشخیص انترو ویروسها در انگلستان، دوره کنترل کیفی واکسنهای مصرفی در برنامه EPI در کنیا

سوابق علمی و دانشگاهی:استاد دکتر شفیعی در سالهای مختلف جهت تدریس دروسی همچون ویروس شناسی عمومی دانشگاه ارومیه و دانشگاه آزاد کرج، واکسنهای ویروسی مقطع phD مواد بیولوژیک انستیتو پاستور ایران، ویروس شناسی عملی دانشگاه علوم پزشکی دعوت شده و دانش خود را به دانشجویان منتقل نموده اند.از ایشان متجاوز از 50 مقاله علمی در مجلات بین المللی و ملی به زبانهای فرانسه،انگلیسی و فارسی به چاپ رسیده است و در سمینارهای علمی داخل و خارج بیش از 20 سخنرانی ایراد نموده اند. ایشان همچنین عضو برد ویروس شناسی وزارت بهداشت و نیز عضو برد ویروس شناسی دانشگاه تربیت مدرس می باشند

جوایز و تقدیرنامه ها: استاد دکتر شفیعی بدلیل خدمات برجسته علمی موفق به کسب جوایز و تقدیر نامه های فراوان شده اند که از جمله آنها میتوان به جایزه نهمین جشنواره خوارزمی، معرفی بعنوان چهره ماندگار، تقدیر نامه از وزیر بهداشت، رییس موسسه رازی، وزیر جهاد سازندگی، معاون وزیر جهاد سازندگی، رییس سازمان نظام پزشکی و رییس سازمان نظام دامپزشکی اشاره کرد

 مسئولیت ها:

- رئیس بخش تحقیق و تولید واکسنهای ویروسی مصرف پزشکی موسسه رازی از سال 1355 به مدت سی سال

- عضو کمیته کشوری ایمن سازی وزارت بهداشت

- معاون انجمن ویروس شناسی در سالهای 79 و 80

- عضو هیات تحریریه آرشیو رازی

- عضو کمیته تخصصی ویروس شناسی وزارت بهداشت

- عضو کمیته تخصصی ویروس شناسی دانشگاه تربیت مدرس

- عضو کمیته تخصصی ویروس شناسی موسسه رازی

- عضو کمیته پژوهشی موسسه رازی و عضو کمیته تخصصی دامپزشکی

- عضو کمیته آموزش موسسه رازی

 

 

نشریه حکیم مهر برای استاد ارجمند جناب آقای دکتر شفیعی و فرزندان محترم ایشان آرزوی سلامتی و طول عمر باعزت می‌کند.

 

نظر شما
ادامه