کد خبر: ۱۵۵۹۰
تعداد نظرات: ۵ نظر

موافقت‌نامه‌های واردات واکسن تب برفکی در شرف انجام است

 

از آنجا که بخشی از نیاز کشور به تب برفکی از طریق مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی تأمین می‌شود، لازم است مقداری نیز از طریق واردات انجام شود که موافقت‌نامه‌های آن در حال اخذ است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب از حساسیت وزارت جهاد کشاورزی در مقابل بیماری تب برفکی خبر داد و گفت: با توجه به ضرر و زیانی که این بیماری به دامداران و بخش وارد می‌کند، برنامه‌های ویژه‌ای در دستور کار است تا ریشه‌کنی آن را شاهد باشیم.

محسن مشکات افزود: هزینه‌های قابل توجهی هرساله برای مقابله با بیماری تب برفکی به کشور متقبل می‌شود که در این راستا کنترل تب برفکی با اعمال روش‌های واکسیناسیون و رش‌های پیشگیرانه دیگر در دستور کار است.

وی خاطرنشان کرد: واکسن مورد نیاز برای مقابله با بیماری تب برفکی بخشی از طریق مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی و بخش دیگری از طریق واردات تأمین می‌شود.

مشکات ادامه داد: در سال جاری قرار است بنا به پیشنهاد دامداران واکسن وارداتی نیز بین آنها توزیع شود.

وی تصریح کرد: برخی از عوامل در پیشگیری از بیماری تب برفکی مؤثر است که کنترل ترددها با تفاهم‌نامه‌ای که با نیروی انتظامی منعقد شده، به‌صورت جدی دنبال می‌شود تا شاهد اپیدمی این بیماری از شهری به شهر دیگر نباشیم.

19 میلیون دوز واکسن تب برفکی برای جمعیت گاوی کشور

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: با ورود خط تولید جدید واکسن تب برفکی در مهاباد واقع در آذربایجان غربی، ظرفیت بالایی برای تولید این واکسن در کشور ایجاد می‌شود.

مشکات تأکید کرد: واکسن تب برفکی برای دام‌های سنگین ازجمله گاو در اولویت است، زیرا این جاندار حساسیت بیشتری به این بیماری دارد.

وی اظهار داشت: جمعیت گاوی کشور در مجموع هشت میلیون برآورد شده است که در صورت واکسیناسیون 80 درصدی آنها 19 میلیون دوز واکسن نیاز داریم.

مشکات همچنین گفت: برای واکسیناسیون جمعیت 50 میلیونی گوسفندی نیز 50 میلیون دوز واکسن نیازمندیم.

وی در ادامه افزود: دامداران باید همکاری صمیمانه‌ای با سازمان دامپزشکی داشته باشند تا واکسن‌ها را به موقع در اختیار بگیرند.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور خاطرنشان کرد: معاونت امور دام و سازمان دامپزشکی درخواست دارند تا هرچه سریع‌تر واکسن مورد نیاز برای مقابله با این بیماری در کشور تأمین شود و در این راستا برای اخذ اجازه واردات به‌دنبال موافقت‌نامه‌ها هستیم.

مشکات ادامه داد: مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی می‌تواند بخشی از نیاز کشور را برآورده کند، اما لازم است واردات نیز در کنار این بخش حاضر شود تا دامداران در هیچ شرایطی با کمبود روبه‌رو نباشند.

وی تصریح کرد: مقابله با بیماری تب برفکی به‌عنوان اولویت اصلی در این سازمان دنبال خواهد شد./

 

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
عضو هيئت علمي
|
-
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
0
0
بر اساس سوابق موجود؛ واكسن مورد نياز بمقدار كافي در موسسه رازي توليد مي شده است و اخيرا دانش فني توليد نيز توسط بعضي از افراد به شركت خصوصي روناك در مهاباد هم انتقال يافته است. ديگر بحث واردات براي چه مطرح است؟ خدا عالم است!!!!
ناشناس
|
-
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
0
0
وقتی یک کارخانه تولید واکسن روناک مهاباد با یک پرسنل دلسوز و جدی در پی تولید واکسن هستند چرا به واردات واکسن اولویت می دهیم . این کارخانه الان چند سال است در پیچ و خمهای بوروکراسی اداری سازمان گیر کرده و ظاهرا برخی افراد در سازمان به واردات واکسن علاقه بیشتری دارند. از دکتر خلج انتظار دارم این مورد و مواردی از این دست مورد مداقه قرار دهند. دلسوز
مدیر مرکز واکسیناسیون دامپزشکی
|
-
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
0
0
از دوستانی که در اظهار نظر های قبلی نسبت به واردات واکسن اعتراض داشته اند، خواهش می کنم به نزدیک ترین مرکز واکسیناسیون دامپزشکی در محل زندگی شان مراجعه کنند تا با مشکلات دامداران در ارتباط با تامین واکسن بیشتر آشنا شوند.
وقتی برخی افراد ذی نفوذ در موسسه رازی به جای پرداختن به مباحث علمی بیشتر به دنبال سوء استفاده مالی از وضعیت موجود هستند و با این کار سرمایه دامی کشور را مورد تهدید قرار می دهند، چرا نباید اجازه واردات داده شود تا این موسسه هم بتواند در رقابت با دیگران شایستگی علمی و فنی خودش را به اثبات برساند.
جالب است دوستان بدانند که در سه سال اخیر و درست در زمان اوج مصرف واکسن دامی آنتروتوکسمی ، موسسه رازی به بهانه های مختلف توزیع این واکسن را متوقف و پس از چند ماه ایجاد کمبود کاذب در کشور و وارد شدن خسارت های اقتصادی به دامداران با افزایش قیمت واکسن نسبت به توزیع واکسن های احتکار شده در انبار ها اقدام می کند
آیا این اقدام موسسه رازی خیانت به کشور نیست؟
زمانی افرادی مثل مرحوم دکتر میرشمسی تمام زندگی خویش را وقف پیشرفت این موسسه کرده و آن را در دنیا مطرح کردند، اما اتفاقاتی که در چند ساله اخیر در این موسسه در ارتباط با توزیع واکسن افتاده با چه استدلالی قابل توجیه است؟
چه کسانی سهامدار شرکت تعاونی تولیدی توزیعی رازی هستند؟ آیا واقعا کار به بخش خصوصی واگذار شده؟ یا اینکه افرادی از بخش دولتی با دور زدن قانون و کلاه شرعی به غارت بیت المال مشغولند؟
مدیر مرکز واکسیناسیون دامپزشکی
|
-
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
0
0
لطفا لینک های زیر را مطالعه فرمایید:

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920118000625

http://www.hakimemehr.ir/news/show_detail.asp?id=12448

http://www.agrofoodnews.com/news/details.php?EType=news&id=13117

دامپزشک
|
-
|
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
0
0
موسسه رازی با واکسن های بیماری زای خود باعث شیوع بیماری تب برفکی در کشور و خسارت به دامداران شده است. روش های قدیمی و به روزنشده تولید واکسن در این موسسه به خوبی بیانگر کیفیت واکسن این موسسه است. همه دادمداری ها به این نتیجه رسیده اند که سویه واکسن باعث ابتلا و واگیری دام شده است به طوری که دامدار بیچاره بعد از واکسیناسیون درگیر بیماری می شود. موسسه رازی را باید دوباره پی ریزی کرد. اینگونه که این آقایان پیش می روند انسان را به یاد خودروسازی سایپا و ایران خودرو می اندازد. حالا به واردات واکسن هم اعتراض می فرمایند!!!
نظر شما
ادامه