کد خبر: ۱۵۷۲۱

گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمد رضا شافعی‌نیا امروز در نشست خبری در تهران افزود: برای احداث کارخانه تولید واکسن تب برفکی در سودان نیاز به اعتبار است که اعتبار آن از محل کشت زمین‌های این کشور توسط ایران جبران خواهد شد.

مدیرعامل مؤسسه جهاد استقلال افزود: برنامه کشت فراسرزمینی از برنامه‌های جهاد کشاورزی است که بیشتر در کشورهای آفریقایی از جمله سودان دنبال می‌شود.

وی افزود: در این برنامه تلاش می‌شود تا از منابع غنی این کشورها برای تولید محصولات کشاورزی به ویژه دانه‌‌های روغنی استفاده شود.

* بیمه فراگیر محصولات کشاورزی انجام می‌شود

مدیرعامل مؤسسه جهاد استقلال گفت: بیمه فراگیر محصولات کشاورزی که شامل همه تجهیزات، درآمد، منابع تولید، ادوات کشاورزی و عمر کشاورزان است، راه‌اندازی می‌شود.

وی گفت: در بررسی‌ اولیه نیاز به 40 میلیارد سرمایه‌گذاری بود که اکنون با تصمیم‌گیری بیمه مرکزی، این سرمایه به 400 میلیارد تومان یعنی 10 برابر افزایش یافته است.

شافعی‌نیا گفت: به محض تأمین اعتبار بیمه فراگیر محصولات کشاورزی در کشور راه‌اندازی می‌شود که هیچ تداخلی با بیمه‌های دولتی ندارد.

شافعی‌نیا افزود: این بیمه می‌تواند کمک قابل توجهی به کاهش ریسک تولید و ماندگاری کشاورزان در روستاها و تضمین درآمد آنها باشد.

شافعی‌نیا در ادامه مؤسسه جهاد استقلال را که از شرکت‌های تابعه وزارت جهاد کشاورزی است، را غیر دولتی خواند و گفت: فعالیت‌های آنها در حمایت از بخش کشاورزی و تولید اقتصادی کردن تولید و کسب درآمدهای مشروع بخش کشاورزی است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که خدمات عمده یک سال گذشته مؤسسه و نیز میزان درآمدی که کسب کرده چقدر است، گفت: سال مالی تمام نشده است و اظهارنظر شفافی نمی‌توان کرد، اما درآمد اصلی این مؤسسه برای بخش کشاورزی بیشتر از طریق کنترل قیمت نهاده‌ها و نیز افزایش عملکرد در این بخش است.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته این مؤسسه با وارد کردن گاوهای ژنومیک توانسته است، اصلاح گاوها را سهل‌تر و هزینه‌های آن را کاهش دهد.

شافعی‌نیا افزود: در حالی که قبلا برای واردات یک دز (واحد سنجش غلظت) ماده ژنتیکی 20 دلار پرداخت می‌شد و 40 هزار تومان به دامدار تحویل می‌یافت، اما اکنون این رقم به 3 دلار و 250 سنت کاهش یافته است.

به گفته شافعی‌نیا، اصلاح دام‌ها با روش ژنومیک در افزایش تولید گوشت و شیر بسیار مؤثر بوده و گاوهای ژنومیک که طی یک سال اخیر وارد شده به مرحله بهره‌برداری رسیده‌اند.

مدیرعامل مؤسسه جهاد استقلال تصریح کرد: گوسفندهای ژنومیک هم در کشور کانادا در قرنطینه هستند و بعد از تکامل آنها برای اصلاح دام‌ها وارد کشور خواهد شد.

شافعی‌نیا همچنین از برنامه ورود تکنولوژی به مزرعه توسط این مؤسسه خبر داد و گفت: با واردات ادوات کشاورزی مناسب و سازگار و نیز مونتاژ کردن آن در کشور به دنبال روزآمد کردن ادوات کشاورزی و کاربرد آن هستیم.

وی همچنین از کمبود اعتبارات در سال‌های گذشته خبر داد و گفت:‌ به رغم اینکه برنامه‌ریزی شده بود، 200 دستگاه برداشت مکانیزه برنج وارد کشور شود، تنها 18 دستگاه وارد شد.

 

 

نظر شما
ادامه