کد خبر: ۱۵۷۵۵

کارشناس مسئول بررسی، مبارزه و مراقبت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان یزد، کارشناسان دامپزشکی را حافظ بهداشت و سلامت صنعت زنبورداری خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)– منطقه یزد، دکتر "حمید پورمیرزایی" عسل را یکی از هدیه‌های ارزنده طبیعت خواند که در قرآن کریم از آن به عنوان شفا دهنده برای مردم یاد شده است هرچند که امروزه زنبورداری و تولید عسل به صورت یک صنعت پرسود و پررونق درآمده است.

وی با بیان این که طبق قانون سازمان دامپزشکی، زنبور عسل تحت پوشش برنامه‌های کنترلی و پیشگیرانه دامپزشکی قرار دارد، اظهار کرد: به همین دلیل کنترل بیماری‌های زنبور عسل نیز توسط کارشناسان دامپزشکی صورت می‌گیرد و به بیان دیگر کارشناسان دامپزشکی حافظ سلامت صنعت زنبور‌داری ومحصولات آن هستند.

پورمیرزایی با یادآوری عمده بیماری‌های زنبور عسل شامل دو نوع انگلی و باکتریایی، افزود: نوزما، لوک آمریکایی و واروا از جمله شایع‌ترین بیماری های تهدید کننده سلامت زنبورهای عسل هستند که هر کدام از راه‌های گوناگونی از طریق تغذیه با آب و غذای آلوده، غارت کندوها، ملکه آلوده، نقل و انتقال کندوها، انتقال قاب‌های شفیره از کلونی‌های آلوده به کلونی‌های سالم و رعایت نکردن نکات بهداشتی درهنگام وارد کرده بچه کندو به زنبورستان قابل انتقال و انتشار است.

این کارشناس دامپزشکی با اشاره به ضررهای اقتصادی وارده به زنبورداران، ناشی از بروز بیماری در کلونی‌های زنبور عسل، گفت: کارشناسان دامپزشکی با پایش منظم بیماری‌های زنبور عسل در مناطق مختلف نقش مهمی در پیشگیری از بروز و شیوع این بیماری‌ها دارند و بدین وسیله به رونق صنعت زنبوداری و جلوگیری از خسارات اقتصادی ناشی از تلفات زنبور عسل کمک می‌کنند.

پورمیرزایی در پایان به زنبور‌داران توصیه کرد تا با حفظ ارتباط خود با کارشناسان دامپزشکی و رعایت دقیق توصیه‌های آنان و فراهم آوردن شرایط بهداشتی با تضمین موفقیت شغلی خود، محصولی سالم و با کیفیت را به مصرف‌کنندگان ارائه دهند.

 

 

نظر شما
ادامه