کد خبر: ۱۵۷۹۵

 

دکتر ایمان معماریان: انتشار اخبار و تصاویر مربوط به یوتنایز (مرگ بدون درد) البرز (پلنگ تنکابن) واکنش های بسیاری را در فضای مجازی به دنبال داشت. برداشت شخصی برخی از هموطنان و دوستداران محیط زیست به گونه ای بود که ظاهرا تلاش به جا و کافی برای درمان البرز انجام نشده است و چون مراحل تشخیص، درمان و نگهداری البرز هزینه بر یا زمانبر است تیم معالج تصمیم به انتخاب راه ساده تر یعنی مرگ بدون درد البرز گرفته است.

متاسفانه عده ای نیز دانش و تجربه ی تیم معالج را ناکافی دانسته و تصورشان بر این بود که در صورت مشاوره و یا ارسال البرز به خارج از ایران درمان خاصی بر روی البرز صورت می گیرد و یا حداقل با ساخت ویلچر و وسایل مشابه امکان زندگی طولانی تر برای آن فراهم خواهد شد.

نکته جالب اما اینجاست که حتی در کشورهای دیگر نیز برای یک گربه سان حیات وحش که از ناحیه ستون فقرات دچار آسیب غیر قابل بازگشت شده است، همین تصمیم گرفته خواهد شد.

آخرین نمونه آن مربوط است به چند ماه پیش که یک پلنگ با نام Shanti، در باغ وحش ساکرامنتو (واقع در ایالات متحده) به علت جراحت وارد آمده به ستون فقرات و نتیجتا کاهش کیفیت زندگی و درد و رنج روزافزون بنا بر تصمیم دامپزشکان یوتنایز شد. گفتنی است یوتنایز این پلنگ که شرایطی به مراتب مساعدتر از البرز داشت به هیچ عنوان واکنشی مشابه آنچه در کشور ما رخ داد را در پی نداشت.

مراحل تشخیص، درمان و نگهداری البرز

البرز در ساعت ۹ صبح ۱۴ دیماه به بیمارستان تخصصی حیوانات کوچک دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران ارجاع داده شد. در معاینات بالینی علائم فلجی در اندام های حرکتی خلفی مشاهده گردید. به علاوه اندام حرکتی قدامی سمت چپ از ناحیه مچ دست دچار قطع شدگی قدیمی بود.

در رادیوگراف های تهیه شده توسط متخصصین رادیولوژی و تصویربرداری تشخیصی مشخص شد که علاوه بر تعداد بسیار زیاد گلوله های ساچمه ای که در قسمت های مختلف بدن البرز قرار داشت یک گلوله سربی با قطر حدود ۱۲ میلیمتر در داخل کانال نخاعی و در داخل مهره پنجم کمری قرار دارد. با این حال برای ارزیابی دقیق تر وضعیت ستون فقرات و تخمین میزان شدت آسیب وارد شده به نخاع بلافاصله سی تی اسکن نیز انجام شده و مشخص گردید که گلوله از سمت راست جانب مهره کمری پنجم وارد کانال نخاعی شده است و آسیب غیرقابل درمان به نخاع وارد گردیده است.

تیم تخصصی معالج البرز بر اساس دانش و تجارب روز دنیا تمامی گزینه های پیش رو را به دقت مورد بررسی قرار داده و با توجه به شرایط فیزیولوژیک، رفتاری و نوع عارضه به وجود آمده بهترین و تنها راه حل را یوتنایز اعلام کردند. گفتنی است که با توجه به نوع و شدت ضایعه هیچ شانسی در درمان جراحی البرز وجود نداشته و جراحی تنها دردی افزون بر دردهای دیگر به البرز تحمیل میکرد.

همچنین به کار بردن وسایلی مانند ویلچر و … در رابطه با یک گربه سان حیات وحش مانند پلنگ یا شیر نه تنها کمک کننده نبوده بلکه باعث آسیب بیشتر به خود حیوان و بروز آسیبها و مشکلات دیگر می گردید.

با این وجود بنا به درخواست بعضی از دوستداران محیط زیست مکاتباتی نیز با چندین نفر از اساتید بین المللی انجام شد که نظر آنها نیز تأیید کننده نظر تیم معالج بود. به علاوه موارد مشابه که گربه سانان حیات وحش دچار ضایعه نخاعی غیر قابل بازگشت شده بودند نیز مورد بررسی قرار گرفت که آن نیز تأیید کننده نظر آنها بود.

مراحل انجام مرگ بدون درد البرز

صبح روز دوشنبه ۹۲/۱۰/۲۳ و پس از گذشت نزدیک به ده روز از نظر گروه درمانی، البرز مجددا به دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران منتقل شد تا ابتدا تحت بیهوشی کامل نمونه خون، مغز استخوان، نمونه چربی و اسپرم گرفته شده و سپس با داروی مخصوص به طریقه انسانی به روش مرگ بدون درد برای همیشه از رنج و اندوه خلاص شود.

در بررسی های کالبدگشایی نیز شدت آسیب وارده به ستون فقرات و نخاع به وضوح مشهود بود.

 

 

 

 

 

نمای لترال از سمت راست ستون مهره ها از مهره دوم کمری تا مهره ششم کمری / قسمتی از گلوله فلزی در کنار مهره پنچم در تصویر مشاهده می شود

 

نمای قدامی از مهره ششم کمری، قطعات فلزی مربوط به گلوله و ساختار نخاع آسیب دیده و اعصاب مربوطه در تصویر مشاهده می شوند

 

نمای ونترال از ستون مهره ها، مهره ششم در سمت راست و مهره هفتم در سمت چپ مشاهده می شوند / دسک بین مهره ای برش خورده و ساختار نخاع آسیب دیده در تصویر مشاهده می شود

 

مجموعه نخاع و اعصاب خارج شده از آن در محل آسیب نخاعی (از مهره ششم تا مهره هفتم کمری) / قطعات فلزی مربوط به گلوله در تصویر مشاهده می شوند

 

 

تصاویر از علیرضا شهرداری / با تشکر از دکتر ایمان معماریان

 

منبع: پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران

 

برچسب ها: پلنگ , تنکابن،
نظر شما
ادامه