کد خبر: ۱۵۹۱۴

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان قزوین خبر داد: معدوم سازی 1210 کیلوگرم فرآورده های خام دامی غیرقابل مصرف در قزوین

دکتر عیسی غیاث‌یزدی  در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین با اشاره به شروع تشدید نظارت‌های بهداشتی دامپزشکی در اسفند ماه، اظهار داشت: یک هزار و 115 مورد بازدید در بهمن ماه از سوی بازرسان شبکه دامپزشکی شهرستان قزوین انجام شد.

وی افزود: اکیپ‌های بازرسی بهداشتی شبکه دامپزشکی شهرستان قزوین در راستای کنترل و نظارت مستمر بر مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی از کارگاه‌های بسته‌بندی، رستوران‌ها، سردخانه‌ها، خودروهای حمل فرآورده‌های خام دامی، پرنده فروشی‌ها و مراکز بسته‌بندی تخم مرغ در بهمن ماه سال جاری بازدید انجام داده‌اند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قزوین با تأکید بر قاطعیت شبکه دامپزشکی در برخورد با متخلفان بیان کرد: پس از بازرسی‌های صورت گرفته در همین مدت، تعداد 28 مورد پرونده قضایی تشکیل و به مراجع ذی‌ربط ارجاع شده است.

یزدی همچنین ضمن تشکر از ارتباط همشهریان با دامپزشکی در ارسال گزارش تخلفات بهداشتی عنوان کرد: یک هزار و 210 کیلوگرم فرآورده خام دامی غیربهداشتی در بازدیدهای صورت گرفته طی ماه گذشته از چرخه مصرف حذف و معدوم شد.

دکتر سیدسعید حسینی مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی: کشتارگاه مرکزی نیاز به بازسازی دارد

دکتر سیدسعید حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اراک، با اشاره به لزوم اجرای مقررات بهداشتی در کشتارگاه ها اظهار کرد: اجرای مقررات بهداشتی به سختی انجام می‌شود در حالی که بهداشت تضمین‌کننده سلامت فرد و جامعه است.

وی افزود: صنعتی کردن تولیدات دامی و خروج تولیدات از شیوه سنتی نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بیماری‌های دام و طیور دارد که مطابق با الگوهای علمی و بین‌المللی بوده و باید در کشور جدی گرفته شود.

مدیرکل دامپزشکی مرکزی تصریح کرد: با تبدیل واحدهای سنتی به صنعتی پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها راحت‌تر و اثربخش‌تر بوده و احتمال وقوع بیماری‌ها در بین جمعیت‌های دامی کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه وضعیت کشتارگاه‌های طیور در استان از نظر بهداشتی به نسبت راضی کننده است، گفت: مباحث بهداشتی با توجه به صنعتی بودن کشتارگاه‌های طیور در استان به خوبی قابل اجرا هستند.

حسینی افزود: ما در تلاش هستیم الگوهای بین‌المللی را در کشتارگاه‌های طیور مد نظر قرار داده و ضوابط بهداشتی جدیدی را تعریف کنیم.

وی با بیان اینکه وضعیت کشتارگاه‌های دام در استان نیازمند بهبود است، تصریح کرد: هم اکنون کشتارگاه‌های دام استان ساختار قدیمی داشته و به صورت سنتی هستند که مالکیت آنها در اختیار شهرداری‌ها است و می بایست شهرداری‌ها به بهبود وضعیت آنها توجه بیشتری نمایند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با اشاره به اینکه اجرای مقررات بهداشتی به سختی انجام می‌شود، گفت: کشتارگاه‌های دام استان به شدت نیاز دارند از این وضعیت خارج شوند که برای تحقق این مهم می‌طلبد استانداری و فرمانداری‌ها کمک کنند تا به تدریج مدیریت کشتارگاه‌های دام به بخش خصوصی واگذار تا به افزایش هر چه بیشتر سلامت گوشت منجر شود.

شناسایی 2 کانون تب برفکی در نیشابور

دکتر علی سلیمانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نیشابور اظهار کرد: طی 3 ماه اخیر بیش از 60 هزار رأس گاو و گوساله و 400 هزار رأس گوسفند و بز علیه تب برفکی واکسینه شد‌ند.

وی افزود: واکسیناسیون به تنهایی برای پیشگیری از این بیماری کافی نیست؛ با توجه به کانون‌های بیماری در برخی شهرستان‌های اطراف، وجود دو کانون در نیشابور و احتمال سرایت بیماری به گاوداری‌ها تا اطلاع ثانوی از نقل و انتقال دام بدون مجوز جلوگیری به عمل می‌آید.

سلیمانی یادآور شد: از دامداران درخواست می‌شود تا از تردد غیرضروری افراد در واحد دامپروری به ویژه افرادی که به هر نحو، با دام و فرآورده‌های دامی در تماس هستند ممانعت کرده و در صورت وجود گاوهای غیرواکسینه و حساس در مقابل بیماری تب برفکی، مراتب را در اسرع وقت به اطلاع شبکه دامپزشکی این شهرستان برسانند.

وی ضمن هشدار به دامداران در خصوص خودداری از خرید و فروش دام در میادین دام یا خارج از شهرستان و استان خاطرنشان کرد: ضدعفونی خودروهای حمل علوفه و شیر به صورت روزانه باید صورت گیرد؛ همچنین محوطه دامداری نیز باید با فرمالین 5 درصد یا محلول سود 2 درصد یا آب آهک تازه ضدعفونی شود.

او در پایان گفت: مرگ و میر بره‌ها و گوساله‌ها، قطع ناگهانی اشتهای دام به سبب ایجاد تاول دهانی و عدم تمایل به خوردن خوراک، وقوع لنگش، کاهش تولید شیر یا قطع ناگهانی آن و سقط جنین از جمله علائم بیماری تب برفکی است؛ دامداران به محض مشاهده هر یک از این علائم با شبکه دامپزشکی نیشابور تماس بگیرند.

 

نظر شما
ادامه