کد خبر: ۱۵۹۲۴

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حدود 34 خبرنگار از تهران طی حضور سه روزه در مشهد، از مزرعه نمونه پرورش گاو شیری آستان قدس رضوی و شرکت پگاه خراسان بازدید و وضعیت تولید شیر خام و فرآوری لبنیات را از نزدیک مشاهده کردند.

نخستین بازدید گروه خبری از مزرعه نمونه آستان قدس رضوی بود، در مساحت 7 هزار و 500 هکتار در حدود 10 کیلومتری شهر مشهد که انواع محصولات کشاورزی، باغی کشت می‌شود که از 75 حلقه چاه عمیق آبیاری می‌شوند.

همچنین در این مزرعه 6 هزار راس دام از نژاد هلشتاین در سه خط تولید نگهداری می‌شود با سیستم‌های پیشرفته صنعتی، هر گاو شماره‌گذاری شده و باگردن‌بند زرد ‌رنگی که دارند، تمام اطلاعات آنها از قبیل میزان شیردهی، میزان تحرک روزانه، میزان خوردن علوفه و رفتارهای آنها ذخیره می‌شود و به صورت کامپیوتری قابل ملاحظه است.

رضا اعلامی مدیر اجرایی هلدینگ مزرعه نمونه آستانه قدس رضوی می‌گوید: روزانه 140 تا 150 تن شیر خام در این دامداری تولید می‌شود.

میانگین تولید شیر دام‌ها 48 کیلوگرم در روز است که نسبت به میانگین دام‌های معمولی بیش از 10 کیلوگرم بیشتر است.

*در دامداری صنعتی شیر آلوده وارد چرخه نمی‌شود

در این دامداری مراحل شیردوشی تا تحویل شیر به مراکز خرید کاملا سیستم صنعتی و بهداشتی است. حسگر‌هایی که در شیر‌دوشی‌ها وصل هستند، در صورت وجود بار میکروبی بالاتر و یا لکه خونی یا موادی غیر از اجزای شیر هشدار می‌دهند و مسئول شیردوش دیگر به شیردوشی از این گاو ادامه نمی‌دهد.

رضا اعلامی می‌گوید: علاوه بر رعایت مسائل بهداشتی شیر‌های جمع‌آوری شده از گاو‌ها در استرس دمایی 5 درجه قرار می‌گیرند، یعنی از 37 درجه سانتی‌گراد به یکباره به 5 درجه می‌رسانند و این عاملی برای از بین رفتن میکروب‌های احتمالی در شیر است.

وی می‌گوید در این گاوداری بار میکروبی دام‌ها با رعایت مسائل بهداشتی، زیر 200 هزار و حتی 100 هزار رسانده می‌شود که رقم بسیار پایینی است. زمان استفاده از داروها هم کاملا رعایت می‌شود، تا باقیمانده دارویی ایجاد نکند.

بازدید از مزرعه نمونه آستان قدس رضوی به پایان می‌رسد و روز بعد بازدید از شرکت صنایع شیر پگاه خراسان رضوی است. این شرکت به وسعت 10 هکتار در فاصله 13 کیلومتری مشهد و در حاشیه جاده سنتو مشهد قوچان قرار دارد.

علی شاطری رئیس آزمایشگاه این شرکت می‌گوید، به محض ورود شیر خام به این مجموعه 13 آزمایش جهت مطابقت با استاندارد‌های ملی از قبیل اسیدیته، چربی، دانسیته، کنداکتیویته، بار میکروبی، سلول‌های سوماتیک و گلبول‌های سفید و باقیمانده دارویی انجام می‌شود.

وی می‌گوید: با وجود دستگاه‌های پیشرفته در این شرکت زمان انجام آزمایشها 5 دقیقه طول می‌کشد در حالی که با دستگاه‌های سنتی این مدت زمان 3 روز بود.

شاطری می‌گوید: در صورتی که بر اساس آزمایشات شیر خام تحویلی مطابق با استاندارد نباشد، عودت داده می‌شود و برای تولید شیر خشک صنعتی از آن استفاده می‌شود. این شیرخشک برای استفاده تلیسه‌های جوان به کار می‌رود و به عنوان وارد چرخه مصرف انسانی نمی‌شود.

به گفته شاطری دستگاه‌های پیشرفته می‌توانند باقیمانده‌های دارویی را در حد میکروگرم مشخص کنند و زمانی که شیر خام وارد چرخه فرآوری می‌شود، احتمال انتقال بیماری تب مالت کاملا از بین می‌رود.

وی در مورد پنیر های تولیدی هم می‌گویند، هیچ گونه مواد نگهدارنده‌ای اضافه نمی‌شود و محیط کاملا خالی از هوا است و اگر کوچکترین هوایی وارد شود، پنیر کپک می‌زند، اما در پنیر‌های سنتی به دلیل مواد نگهدارنده‌ای که اضافه می‌کنند، کپک نمی‌زنند.

وی می‌گوید با انجام استریلیزاسیون دمای شیر را تا 140 درجه سانتی‌گراد می‌رساندند، امکان نگهداری تا 6 ماه نیز وجود دارد.

نکته قابل توجه در این کارخانه لبنی تمام فاضلاب‌ها تصفیه شده و بعد از هدایت به استخری پرورش ماهی انواع ماهیان کپور نقره‌ای نگهداری می‌شود.

وزن این ماهی‌ها که دو سال پیش زمان آغاز تولید 10 گرم بود، الان به 5 کیلوگرم رسیده‌اند.

به گفته مسئولان این کارخانه لبنی، فاضلاب کارخانه‌های لبنی آلوده‌ترین نوع بعد از صنعت گوشت است و میزان آلودگی آن 10 برابر فاضلاب شهری است و اگر تصفیه نشود، مسائل بهداشتی و مضررات زیست‌محیطی می‌تواند داشته باشد، اما بر اساس مشاهدات خبرنگار فارس این آب هیچ بویی نداشت و به عنوان پرورش ماهی استفاده می‌شد.

*صادرات 8.5 میلیون دلاری محصولات پگاه خراسان

حمید‌رضا سمیعی مدیرعامل پگاه خراسان رضوی مجموعه کارکنان شاغل در این کارخانه را 350 نفر عنوان می‌کند که روزانه 320 تن شیر دریافت می‌کنند. صادرات این شرکت در سال 91، 6.5 میلیون دلار بوده و در سال 92 به 8.5 میلیون دلار رسیده است.

محصولات این شرکت به کشورهای افغانستان، پاکستان، ترکمنستان و تاجیکستان، صادر می‌شود.

به گفته سمیعی مجموعه تولیدات این کارخانه شامل محصولات پاستوریزه، شیر، شیر طعم‌دار، کره، ماست، دوغ، نوشیدنی کفیر، همچنین محصولات استریلیزه شامل شیر و چربی‌های مختلف و محصولات پودری مانند پودر شیر خشک و پودر آب پنیر است.

همچنین برای اولین بار محصول MPC با میزان پروتئین 65 تا 70 درصد از شیر درست کرده‌اند که برای محصولات صنعتی به کار می‌رود.

پایان بازدید روز دوم خبرنگاران با نشست خبری مدیر‌عامل صنایع شیر ایران و مسئولان پگاه خراسان همراه شد.

*مالیات بر ارزش افزوده لبنیات حذف شود

در این نشست عبدالامیر باروتکوب مدیرعامل صنایع شیر ایران، در پاسخ به اینکه عده‌ای دنبال مجوز از سازمان دامپزشکی کشور برای توزیع شیر فله‌ای هستند، اما جنابعالی به استفاده از شیر پاستوریزه تاکید می‌کنید، گفت: البته سازمان دامپزشکی کشور تاکنون مجوزی برای توزیع شیر فله‌ای نداده است، زیرا شرایط صدور مجوز آن چنان سخت است که کسی نتوانسته این مجوز را بگیرد.

اما آمار نشان می‌دهد مبتلایان به تب مالت در سال 91 حدود 25 درصد اضافه شده است و در برخی استان‌ها حتی آمارهای بیشتری وجود دارد، که با توجه به منشاء این بیماری که از شیر خام است، اهمیت مصرف شیر پاستوریزه را بیشتر نشان می‌دهد.

وی همچنین تاکید کرد: توزیع شیر فله‌ای در شأن مردم ایران نیست و وجود کارخانه‌های لبنی با بسته‌بندی‌های مناسب و بهداشتی علاوه بر تأمین بهداشت و سلامتی در جهت ارزش‌گذاری به مردم است.

*نیاز به 1045 میلیارد تومان برای تثبیت قیمت شیر

در این نشست مدیر عامل صنایع شیر ایران از برنامه‌ها اقتصادی مقاومتی، لزوم اختصاص 1045 میلیارد تومان دولت برای تثبیت قیمت شیر برای سال آینده و حذف مالیات 8 درصدی ارزش افزوده فرآورده های لبنی علاوه بر شیر و پنیر صحبت کرد.

*رد شایعه اختلاط شیر با روغن نباتی

وی همچنین خبر مخلوط کردن روغن‌ها نباتی با شیر را رد کرد و گفت: پنیر و تخم مرغ از سبد کالای دوم حذف نخواهد شد.

به گزارش فارس بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده، در فصل دوم - معافیتها ذکر شده که شامل ماده 12 _ عرضه کالاها و ارائه خدمات زیر و همچنین واردات آنها حسب مورد از پرداخت مالیات معاف می‌باشد:

1 _ محصولات کشاورزی فرآوری نشده

2 _ دام و طیور زنده ، آبزیان ، زنبور عسل و نوغان

3 _ انواع کود ، سم ، بذر ، نهال

4 _ آرد خبازی ، نان ، گوشت ، قند ، شکر ، برنج ، حبوبات و سویا ، شیر ، پنیر ، روغن نباتی و شیر خشک مخصوص تغذیه کودکان

 

 

 

نظر شما
ادامه