کد خبر: ۱۵۹۴۷

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، عباس زارع در جمع خبرنگاران در مهدی‌شهر اظهار کرد: دوربین‌های مدار بسته این اداره که به منظور کنترل و حفاظت بهتر منطقه حفاظت شده پرور در این منطقه نصب شده اند، از پلنگ ایرانی که یکی از گونه‌های نادر جانوری دنیا است فیلم‌برداری کرده است.

وی افزود: این پلنگ در هنگام فیلم‌برداری، در آرامش کامل بوده و بر روی جاده آسفالت در حال حرکت است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهدی‌شهر بیان کرد: پلنگ فیلم‌برداری شده با مشاهده خودروی عبوری به آهستگی در زیر بوته‌های کنار جاده استتار کرده و پس از عبور خودرو دوباره به سمت جاده برگشته و مسیر قبلی خود را از سر گرفته است.

زارع از ضبط فیم و عکس از این گونه مهم جانوری توسط محیط‌بانان مهدی‌شهری در چندماه گذشته خبر داد و افزود: محیط‌بانان این شهرستان در ماه‌های گذشته، چند بار پلنگ ایرانی را در منطقه حفاظت شده پرور مشاهده کرده و موفق به فیلمبرداری از این گونه ارزشمند جانوری نیز شده بودند، اما این نخستین باری است که در این منطقه از پلنگ ایرانی با این شرایط فیلم برداری می‌شود.

وی افزود: فیلم برداری از پلنگ در طبیعت به دلیل تعداد اندک و رفتار مخفی کارانه این جانور بسیار دشوار است و دوربین‌های مدار بسته به دلیل اینکه هیچ‌گونه تحرک محسوسی ندارند از بهترین تجهیزات برای فیلم برداری و عکاسی از این گونه حیوانی به شمار می‌روند.

بر اساس آخرین ارزیابی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت در سال 2008 میلادی، پلنگ ایرانی در فهرست سرخ و به عنوان گونه در خطر انقراض قرار دارد.

کاهش طعمه به دلیل شکار غیر مجاز، تغییر زیستگاه‌ها به دلیل فعالیت‌های جاده‌سازی و معادن، آتش سوزی، چرای دام‌های اهلی و شکار این گونه توسط شکارچیان به خاطر پوست آن از عوامل در معرض خطر انقراض قرار گرفتن این گونه از حیات وحش عنوان شده است.

ایران از مهمترین پناهگاه‌های جمعیت پلنگ در منطقه خاورمیانه به شمار می‌رود.

 

نظر شما
ادامه