کد خبر: ۱۵۹۵۰

رییس اداره حفاظت محیط زیست نایین شامگاه یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: غروب امروز محیط بانان اداره حفاظت محیط زیست نایین و سرمحیط بانی چوپانان در هنگام گشت و کنترل و بررسی نامحسوس زیستگاهها، در جاده اصلی چوپانان-اردکان واقع در داخل پناهگاه حیات وحش عباس آباد که از نواحی بسیار غنی حیات وحش است، متوجه حرکات مشکوک سرنشینان یک دستگاه تریلی شدند.

حسین اکبری افزود: سرنشینان تریلی در حال انتقال یک گونی از کنار جاده به داخل خودرو بودند که محیط بانان با توجه به ترافیک جاده ای و فرا رسیدن شب جهت بررسی بیشتر ضمن یادداشت مشخصات تریلی با سرعت عمل لازم این موضوع را به نیروهای انتظامی مستقر در محدوده چوپانان اطلاع دادند.

اکبری گفت: با همکاری نیروهای انتظامی تریلی متوقف شد و در ابتدا رانندگان منکر هر گونه جرم و اقدام به شکار غیر مجاز بودند و تریلی به کلانتری چوپانان منتقل شد و مورد بازرسی قرار گرفت.

وی افزود: با بررسیهای دقیق، یک قبضه اسلحه کالیبر 12 و لاشه کامل و تازه یک راس بز وحشی که بصورت ماهرانه ای جاسازی شده بود کشف شد.

وی افزود: در ادامه مشخص شد بز آبستن بوده و دارای یک بچه در شکم است و در حالی که در کنار جاده در حال چرا بوده مورد هدف قرار گرفته است.

اکبری گفت: در این رابطه دو نفر متخلف بازداشت و برای برخورد قاطع به مرجع محترم قضایی معرفی شدند.

65 کیلومتر از جاده چوپانان-اردکان از داخل زیستگاههای بسیار متنوع و غنی پناهگاه حیات وحش عباس آباد از جمله دهنه قطنی می گذرد که این جاده اثرات منفی زیادی بر یکپارچگی و انسجام منطقه دارد و سبب دسترسی شکارچیان غیر مجاز، استرس حیات وحش، اخلال در کریدورها و مسیرهای جابه جایی و تلفات جاده ای گونه های جانوری شده است.

پناهگاه حیات وحش عباس آباد یکی از غنی ترین مناطق حفاظت شده به لحاظ فراوانی و تنوع حیات وحش جانوری و گیاهی و تیپ های گوناگون زیستگاهی است و دسته های قوچ و میش ،کل و بز، جبیر و انواع پرندگان در آن مشاهده می شوند.

احتمال دیدن گونه های شاخص مانند یوزپلنگ آسیایی ،کاراکال، پلنگ و شاه روباه نیز در پیرامون جاده مذکور وجود دارد و جلوه های ویژه ای از طبیعت زیبای ایران قابل مشاهده است که تماشای آنها بسیار نشاط آفرین و خاطره انگیز خواهد بود.

متاسفانه برخی شکارچیان غیر مجاز به جای محافظت از سرمایه های طبیعی، بطور ناجوانمردانه زیبایی های طبیعت و نشانه های خداوندی و سرمایه های فرانسلی را هدف قرار داده و قربانی سود جویی های خود می کنند.

نظر شما
ادامه